سلام خدمت تمام کاربران پیک مانی ، در این مقاله می خواهیم بدانیم مزیت رقابتی چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم ؟

مزیت رقابتی یا competitive advantage یعنی کسب و کار شما چه مزایای بیشتری نسبت به رقیبان تان دارد

در مباحث تحقیقات بازار پیک مانی بار ها گفتیم که برای شروع کسب و کار باید مخاطبین هدف مان را بشناسیم و بعد از آن بدانیم رقبای ما چه کسانی هستند و چه کسب و کار هایی به مخاطبین هدف تان دقیقا محصول شما را می فروشند یا خدمات شما را ارائه می کنند

حال شما باید به مخاطب هدف تان یک دلیل بدهید که از شما خرید کند نه رقیب تان !

این دلیل می تواند قیمت کمتر ، نصب رایگان ، ضمانت بهتر ، ارسال رایگان و یا هر چیز دیگری باشد

این دلایل همان مزیت رقابتی شما نسبت به رقیب های تان است .

چرا مزیت رقابتی مهم است

اگر دوست دارید به مباحث تحقیقات بازار مسلط شوید ، دوره ی آموزش تحقیقات بازار را مشاهده کنید

 

چرا مزیت رقابتی مهم است ؟

برترین برند ها در حوزه های مختلف کسب و کار را در نظر بگیرید ( مثلا اسنپ در تاکسی رانی ، دیجی کالا در فروشگاه اینترنتی ، افق کوروش در فروشگاه های زنجیره ای و … )

به نظر تان این برند ها همیشه در صدر جدول خواهند ماند و هیچ اتفاقی باعث متزلزل شدن جایگاه شان نمی شود ؟؟؟

قطعا اینطور نیست ، اگر فروشگاهی باشد که دقیقا مانند دیجی کالا عمل کند و یک مزیت رقابتی اضافه ای هم داشته باشد ( به طور مثال محصول را بسیار سریع تر تحویل دهد ) ، حتما خیلی از مشتریان دیجی کالا به خرید از برند جدید روی می آورند

اگر کسب و کار شما ، یک کسب و کار نوپاست و تازه شروع کردید ، ایجاد مزیت رقابتی به شدت برای شما مفید خواهد بود

کافیست رقبای خود را در نظر داشته باشید و ببینید برای جذب و حفظ مشتری چه کار هایی را انجام نمی دهند و شما همان کار ها را برای مشتریان خود انجام دهید .

 

چگونه مزیت رقابتی ایجاد کنیم ؟

تا به اینجا متوجه شدیم که مزیت رقابتی چیست و چرا مهم است است ، حال می خواهیم بدانیم چگونه آن را ایجاد کنیم .

کسب و کار های کوچک نیاز به مزیت رقابتی دارند ، چرا که مخاطبین هدف شان همین الان دارند از رقیبان شان خرید می کنند پس نیاز است نه تنها به خوبی رقبا بلکه بهتر از آنها باشید

اما این مزیت رقابتی را چگونه ایجاد کنیم ، یکی از راه های آن را در این مقاله به شما گفتیم ، ضعف های رقیب تان را ببینید و سعی کنید آن ها را بپوشانید

درست است که شما باید به خوبی رقیبان تان باشید اما دقت کنید که اصلا نباید عینا از آن ها کپی برداری کنید .

اگر یک فروشگاه اینترنتی در کنار مزیت رقابتی دقیقا مانند دیجی کالا عمل کند ( از نظر انواع محصولات ، قیمت ، شیوه ی پاسخگویی ، … و حتی ظاهر وب سایت ) ، به نظر تان مردم آن را به عنوان یک فروشگاه تاپ و قدرتمند قبول خواهند کرد ؟

به احتمال زیاد نه ، در بهترین حالت می گویند این سایت یک کپی ضعیف از دیجی کالاست و مزیت رقابتی آن هم گم خواهد شد.

سعی کنید در کنار متفاوت بودن ، بهتر از رقیب های تان عمل کنید .

 

نیچ مارکتینگ

 

مزیت رقابتی پایدار

اگر مقاله ی نیچ مارکتینگ مارا نخوانده اید ، به طور خلاصه به شما می گویم  که نیچ مارکتینگ یعنی اندازه ی بازار هدف تان را کوچک تر کنید .

به طور مثال به جای اینکه فروشگاه لوازم دیجیتالی داشته باشید ( لپ تاپ ، موبایل و … ) ، تمرکز تان را فقط بر روی فروش موبایل بگذارید

حتی می توانید بازار تان را از این هم کوچک تر کنید و بجای فروش انواع موبایل ها ( سامسونگ ، اپل و … ) فقط موبایل های برند اپل را بفروشید

خب برگردیم سر سوال خودمان ، نیچ مارکتینگ یک مزیت رقابتی محسوب می شود ؟

بله ، تمرکز یک استراتژی موثر در داشتن مزیت رقابتی حساب می شود ، شما می توانید روی قیمت تمرکز کنید ( مثلا فقط محصولاتی را بفروشید که ارزان قیمت باشند ) و یا به فروش محصولات در بازاری کوچک تر ( همان نیچ مارکتینگ ) روی بیاورید .

 

مزیت رقابتی پایدار

مزیت رقابتی پایدار را با یک مثال به شما توضیح می دهیم ، در حوزه ی برند های موبایل یک برند می آید و برای اولین بار از دوربین 16 مگاپیکسلی رو نمایی می کند در حالیکه موبایل بقیه برند ها 8 مگاپیکسلی است

خب این یک مزیت رقابتی به حساب می آید ، تا زمانیکه بقیه برند ها هم به فکر تقویت دوربین موبایل های شان بیافتند و دیگر دوربین 16 مگاپیکسلی یک مزیت رقابتی نباشد

حال اگر مزیت رقابتی یک برند طوری باشد که دیگر رقبا نتوانند از روی آن کپی کنند چه ؟

مثلا سیستم عامل IOS یک مزیت رقابتی برای موبایل اپل است که سامسونگ و دیگر رقبا نمی توانند از آن استفاده کنند .

به این مدل مزیت ها ، مزیت رقابتی پایدار می گویند ، معمولا این مزیت های رقابتی پایدار است که باعث می شود مخاطبان تبدیل به طرفداران برند شوند .

 

قدرت داستان سرایی ، داستان بگویید

ماجرا از آنجایی جالب می شود که مخاطبین داستان پشت لوگوی شما را بدانند ، داستان شکل گیری برند تان را بخوانند و یا داستان انتخاب اسم کسب و کار تان را بفهمند

داستان ها همیشه برای مردم جالب بودند ، با داستان سرایی می شود مخاطب جذب کرد ، فروش بیشتر داشت ، افراد بیشتری را طرفدار برند کرد و …

امروزه داستان ها یکی از مهمترین بخش های کمپین های تبلیغاتی هستند و شرکت های بزرگ تبلیغات شان را بر پایه یک داستان از برندشان انجام می دهند

شما می توانید با بازگو کردن داستان برند تان یک مزیت رقابتی ایجاد کنید

اگر شما به عنوان یک تولید کننده ی لباس ایرانی قصد دارید لباس هایی با پارچه های ایرانی و کیفیتی مشابه محصولات خارجی تولید کنید ، این موضوع را به خریداران بگویید .

بگویید که چه چیزی در سر دارید و هدف تان از فروش این پیراهن چیست ، بگویید که خریدار با خرید کردن از شما می تواند در پیشرفت اجناس با کیفیت ایرانی اثر گذار باشد

سختی ها و تلاش هایی که در این زمینه متحمل شده اید را بگویید و خواهید همین داستان شما تبدیل به یک مزیت رقابتی برای شما می شود

ممنون از شما که تا پایان مقاله ی مزیت رقابتی چیست با ما همراه بودید ، نظرات خودتان را در زیر همین مقاله قرار دهید