سئو محتوا چیست ؟

یک محتوای سئو شده چه ویژگی هایی دارد ؟

چرا باید محتوای خود را سئو کنیم ؟

این ها همه سوالاتی اند که اگر تازه با دنیای سئو آشنا شده باشید با آنها رو به رو می شوید

ابتدا بگذارید قبل از سئو محتوا به مفهوم کلی سئو بپردازیم

 

سئو چیست ؟

سئو یا بهینه سازی موتور جستجو به تمامی اقداماتی گفته می شود که رتبه ی سایت شما در نتایج موتور های جستجو بالاتر می آورد

مثلا شما در زمینه ی طراحی سایت فعالیت می کنید و اگر کاربری عبارت ( طراحی سایت ارزان ) را در گوگل جستجو کند ، شما در صفحه سوم قرار دارید

حال به هر اقدامی ( فریب یا دور زدن قوانین نه !) که شما انجام دهید تا رتبه ی شما به صفحه ی دوم ، اول ، رتبه ی یک و … برسد سئو می گویند

پس سئو به این معنی است که وقتی کلماتی در وب سایتمان جست و جو می شوند بتوانند در رتبه های خوب بیایند و در نتایج خوب دیده بشوند.

مثالی دیگر ، اگر در گوگل کلمه هندزفری را جست و جو کنیم می بینیم که وب سایت دیجی کالا در بالا قرار دارد و در نتایج جست و جو در جایگاه خوبی قرار دارد، در نهایت هر سایتی که در نتیجه جست و جو بالا باشد می تواند ترافیک بیشتری کسب کند، ترافیک بیشتر به معنی فروش بیشتر است.

البته ترافیک بالای یک سایت تنها به خاطر فروش بیشتر نیست و کلی فاکتور دیگر وجود دارند که می توانند ترافیک سایت به خاطر این فاکتورها بالا باشد اما وقتی بتوان کاربر را به خریدار تبدیل کرد ترافیک سایت بالا می رود.

پس سئو آن چیزی است که ما باید با رعایت نکات اصولی کلمات کلیدی را در زمان سرچ آن ها در رتبه بالا قرار دهیم تا در نتایج اول گوگل قرار بگیرند.

سئو دارای بخش های مختلفی است که باید آن ها را یاد بگیریم، برای پیاده سازی سئو باید از چه چیزهایی استفاده کنیم؟

جواب این است، برای یادگیری سئو به طور کلی می توان آن را به 5 بخش تقسیم کرد، هرکدام از این بخش ها اهمیت خاصی دارند، مهمترین بخش سئو، تولید محتوا است.

محتوا همان مقاله ها، عکس ها، فیلم ها و صوت هایی هستند که در سایت ما وجود دارند، ما باید طوری این محتواها را سئو کنیم تا از نظر گوگل خوشایند باشند و به رتبه خوبی در گوگل برسیم ، در ادامه ی مقاله این نوع را به طور کامل بررسی خواهیم کرد

سئو تکنیکال به سئو کدهای سایت می گویند که ما نمی خواهیم در مورد آن ها توضیح دهیم اما اگر دانش کمی از این کد ها داشته باشیم می توانیم به راحتی بک اند یا کدهای یک وب سایت را طبق اصول سئو بنویسیم تا زمانی که ربات های گوگل سایت ما را بررسی می کنند به راحتی بتوانند سایت ما را ایندکس یا بررسی کنند.

بخش بعدی لینک سازی است که در سئو تاثیر بسیار موثری دارد اما متاسفانه در این زمینه نکات اصلی در بسیاری از مواقع رعایت نمی شود.

اگر وب سایتی لینک سایت شما را در سایتش قرار دهد این مسئله تاثیر مثبتی از لحاظ سئو سایت شما دارد، همچنین با استفاده از لینک دادن در شبکه های اجتماعی می توان سئو سایت را بهبود بخشید.

شبکه های اجتماعی همانند لینکدین، پینترست، یوتیوب، اینستاگرام و تلگرام که به نوعی یک شبکه اجتماعی پیام رسان است، بهترین گزینه ها برای لینک دادن هستند.

همچنین ابزارهای مختلف گوگل همچون گوگل آنالیتیکس، گوگل ترندز، گوگل سرچ کنسول، الکسا و کلیه ابزارهای دیگر گوگل به ما کمک می کنند تا تحلیل بهتری داشته باشیم و کلمات کلیدی مناسب را به دست بیاوریم و با طراحی بهترین استراتژی به کارمان ادامه دهیم.

البته منظور از سئو در محتوا، بخش کلمات کلیدی است که باید کلی کلمات کلیدی پیدا کنیم و باید بدانیم که چگونه این کلمات را در کنار هم بچینیم و در چه زمانی از آن ها استفاده کنیم تا استراتژی محتوای خوبی را تعیین کنیم.

در کل سئو بحث بسیار شیرینی است زیرا شما همانند یک مسابقه سایتتان را بهبود می بخشید تا از رقبا جلو بزند و در نهایت ترافیک بالا و رتبه خوبی سایت شما کسب می کند، به این ترتیب شما درآمد عالی را کسب می کنید، البته این را هم باید بدانید که اگر می خواهید یک وب سایت را از صفر شروع کنید باید حداقل سه ماه روی آن کار شود تا نتیجه دهد.

این اقدامات را به سه قسمت می توانیم تقسیم کنیم

 

انواع سئو

انواع سئو

  1. سئو محتوا
  2. سئو تکنیکال
  3. لینک سازی

به دو بخش اول سئو داخلی می گویند ، چون اقداماتی که ما برای بهبود رتبه ی خود انجام می دهیم در وبسایت خودمان است

و همچنین لینک سازی به دلیل اینکه از خارج از سایت ما انجام می شود سئوی خارجی نام دارد

در این مقاله ما فقط با قسمت سئو محتوا کار داریم و در ارتباط با آن توضیح می دهیم و قسمت های دیگر سئو را می توانید از بخش سئو پیک مانی دنبال کنید

سئو محتوا چیست

در کنار سئوی تکنیکال و لینک سازی نوع دیگری از سئو است که با رعایت اصول و انجام اقداماتی ، در یک کلمه کلیدی خاص باعث ارتقا رتبه می شود

در سئوی محتوا مهم ترین چیز کلمه کلیدی است ، پس قبل از انجام هر کاری کلمه ی کلیدی ای که می خواهید با آن رتبه بگیرید را پیدا کنید

برای انجام این کار به شما پیشنهاد می شود مقاله ی 5 ابزار برای تحقیق کلمات کلیدی را بخوانید

در ادامه دیگر اصول محتوای سئو شده را بصورت تیتر وار به شما معرفی می کنیم

 

  1. عنوان
  2. H2
  3. یونیک بودن محتوا
  4. محتوای کوتاه یا بلند
  5. دیگر تگ های H
  6. لینک سازی در محتوا
  7. رعایت اصول نگارشی

 

1 – عنوان

هر محتوای شما دارای یک عنوان است که در وردپرس درون یک تگ H1 قرار داده می شود

برای تولید محتوای سئو شده ، باید کلمه کلیدی ای که انتخاب کردید در عنوان وجود داشته باشد

همچنین بهتر است که این کلمه کلیدی در ابتدای عنوان قرار بگیرد

تحقیقاتی که سایت Moz انجام داده متوجه اثر گذاری بیشتر کلمات کلیدی که در ابتدای عنوان قرار گرفتند شده است

اگر می خواهید از نام برند خود در عنواین محتوا هایتان استفاده کنید ، پیشنهاد می شود که در پایان عنوان نام برند تان را قرار دهید

 

به نحوه ی نمایش عنوان محتوا یتان در موتور های جستجو هم دقت داشته باشید

مثلا در مثالی که زده شد ، ممکن است شما نام برند تان را در انتهای عنوان قرار دهید و همچنین سیستم مدیریت وردپرس هم به طور پیشفرض نام برند را در پایان محتوا بگزارد

مشخص است که از نظر بصری چیز قشنگی از آب در نمی آید

یا  ممکن است عنوان شما بسیار طولانی باشد و موتور جستجو فقط قسمتی از آن را نمایش دهد و در این حالت ممکن است قسمت حذف شده قسمتی مهم در عنوان محتوای شما باشد

 

2 – تگ H2

 

h2

 

در یک محتوا می توانیم از تگ های H1 …. تا H6 استفاده کنیم

همانطور که گفتیم تگ H1 برای عنوان یک مقاله به کار می رود

می توانیم تگ های H2 را به عنوان تیتر های شاخص درون محتوا در نظر گرفت

به طور مثال یک کتاب دارای یک عنوان است که روی جلد کتاب دیده می شود و دارای سه فصل که البته هر کدام از آن فصل ها می توانند به بخش های دیگری هم تقسیم شوند

 

در محتوا هم عنوان کلی محتوا را H1 و عنوان هر یک از آن فصل ها را H2 می نامیم ، اگر H2 دارای زیر مجموعه هایی باشد می توانیم از دیگر تگ های H3 , H4 , H5 , H6 استفاده کنیم

H2 ها می توانند ساختار محتوا را منظم کنند و یک محتوا را به چند جزیره کوچک تبدیل کنند که خواندنش برای کاربر راحت تر و جذاب تر می شود

همچنین می توانند چهارچوب محتوا را به موتور های جستجو بفهمانند

برای دانستن تعداد H2 ها در یک محتوا نمی توان عدد دقیقی را معیین کرد بلکه به تعداد واژه های محتوای تان و اینکه شما می خواهید این محتوا به چند جزیره کوچک تر تقسیم شود بستگی دارد

 

3 – یونیک بودن محتوا

موتور های جستجو مانند گوگل بسیار باهوش اند و به آسانی تفاوت یک محتوای یونیک و خاص را با محتوای دست دوم متوجه می شوند

به هیچ عنوان متنی را از سایتی دیگر کپی نکنید که این کار احتمالا باعث نابودی وب سایت شما شود

در عوض با تولید یک محتوای منحصر به فرد شما بیشتر راه را در سئوی محتوا رفته اید

چراکه کپی نبودن یک متن مهم ترین فاکتور در سئوی محتوا می باشد

کسب و کار های زیادی بودند که این مورد را نادیده گرفتند و محتوای کپی در سایت شان قرار دادند و با جریمه ی گوگل مواجه شدند و یا حتی شکست خوردند

 

4 – محتوای کوتاه یا بلند

این سوال هم برای خیلی از سئو کار ها پیش می آید ، کدام محتوا بهتر است ؟ محتوای کوتاه یا بلند ؟

محتوای بلند . همیشه محتوا های بلند تاثیر بیشتر و بهتری در نتایج گوگل داشته اند

چرا ؟ این کار دو دلیل مهم می تواند داشته باشد

اولا مخاطب برای محتوا های بلند ارزش بیشتری قائل است تا محتوا های کوتاه

در ثانی موتور جستجو هم محتوای بلند را محتوایی می داند که اطلاعات زیادی در آن گنجانده شده

 

این محتوا های طولانی معمولا بیش از 2000 کلمه می باشند و مخصوصا برای بیان توضیحات محصولات بسیار کاربردی اند

طبق تحقیقاتی که صورت گرفته نتایج اول گوگل معمولا محتوایشان متن هایی طولانی داشته اند و محتوای کوتاه نبودند

دیگر مزیتی که تولید محتوای طولانی می تواند داشته باشد این است که شما حتی می توانید محتوای تان را برای بیش از یک کلمه کلیدی سئو کنید

با این کار با کلمات و عبارات متفاوت ورودی می گیرید و بازدید سایت تان هم بیشتر می شود

 

5 – دیگر تگ های H

در ابتدای مقاله ی سئو محتوا در رابطه با تگ H2 بسیار صحبت کردیم ، همچنین گفتیم تگ های دیگری هم مانند H3 … H6 وجود دارند که می شود از آنها استفاده کرد

اما استفاده از دیگر تگ های H ارتباط مستقیمی با تعداد واژه های مقاله تان دارد

یعنی هرچقدر محتوای طولانی تری بنویسید ، قادر به استفاده از تگ H3 , H4 , H5 هستید ، محتوای شما خیلی باید طولانی باشد که در آن از H6 استفاده کنید

دقت کنید ، امکان استفاده از تمامی این تگ ها در محتوا های کوتاه ، متوسط و طولانی وجود دارد اما تگ H5 در یک محتوای کوتاه 500 واژه ای اصولی نیست

 

6 – لینک سازی در محتوا

 

لینک سازی در محتوا با بک لینکی که در ابتدای مقاله گفتیم تفاوت دارد

یک محتوای سئو شده ی خوب دارای لینک های داخلی و خارجی می باشد

یعنی شما در محتوایی که می نویسید نه تنها باید به صفحه ی دیگری از سایت تان لیک دهید ، بلکه به صفحه ای از سایتی دیگر و خارج از سایت تان نیز باید لینک سازی کنید

صفحاتی که در مقاله تان به آنها لینک می دهید باید با موضوع مقاله مرتبط باشند در غیر این صورت موتور جستجو محتوای شما را محتوایی بیهوده در نظر می گیرد

اما چرا لینک سازی در محتوا ضروری است و چرا یک محتوای خوب باید دارای چندین لینک باشد ؟

گوگل با استفاده از همین لینک سازی اعتبار صفحه ی شما را متوجه می شود و تصمیم می گیرد که محتوای شما را یک محتوای مهم بداند یا یک محتوای کم اهمیت

 

با استفاده از لینک سازی داخلی میان صفحات خود یک جریان آب درست کنید ، موتور های جستجو وارد صفحه ی سایت تان می شوند و با دیدن لینک آنها را هم کاوش می کنند

پس با لینک سازی داخلی هم به صفحات دیگر تان اعتبار دهید و هم باعث بیشتر دیده شدن آنها توسط موتور های جستجو شوید

سعی کنید این جریان آب در سایت تان هیچوقت قطع نشود و خزندگان گوگل به طور پیاپی در صفحات تان جا به جا شوند و به بن بست نخورند

 

7 – رعایت اصول نگارشی

به غیر از یونیک بودن محتوا ، مورد دیگری که می تواند روی تجربه ی کاربری مخاطب تان تاثیر گذار باشد رعایت اصول نگارشی محتوا می باشد

نداشتن غلط املایی ، پاراگراف های کوتاه و … باعث می شود که محتوایتان برای مخاطب جذاب باشد و تا آخر آن را مطالعه کند حتی با وجود طولانی بودنش

این را در نظر بگیرید که یک مخاطب در چند ثانیه تصمیم می گیرد که محتوای شما را بخواند یا نه

پس هر چقدر می توانید عنوان محتوا ، پاراگراف اول ، تگ های H2 و … را جذاب تر بنویسید که مقاله تان کامل خوانده شود

ساده نویسی کمک زیای می کند که مخاطب وسط خواندن محتوا خسته و از سایت تان خارج نشود

 

نتیجه گیری

هدف ما از انجام این اصول و اقدامات گفته شده افزایش رتبه ی سایت مان در نتایج یک کلمه کلیدی در گوگل است

اما گوگل چگونه متوجه این کلمه کلیدی در محتوای ما می شود ؟

گوگل برای فهمیدن موضوع مقاله ی شما چند پارامتر را در نظر می گیرد :

 

  • عنوان مقاله
  • آدرس مقاله یا URL
  • تگ ها H2
  • پاراگراف اول
  • Altتصاویر ( متنی که با لود نشدن تصویر به کاربر نشان داده می شود )
  • تکرار کلمات کلیدی یا مترادف های آن ( مثلا طراحی سایت ، برنامه نویسی وب و ساخت وبسایت کلمات مترادف اند)

 

برای رسیدن به رتبه های بالاتر و نتابج بهتر ، محتوای ما هم باید مخاطب پسند باشد و هم گوگل پسند !

هیچ محتوای بهینه شده ای که رضایت کاربر را نداشته در نتایج اول وجود ندارد و همچنین محتوای خوب شما اگر اصول سئو را رعایت نکند اصلا دیده نمی شود

 

بروز رسانی محتوا را فراموش نکنید

با بروز کردن محتوا های تان ارزش آنها را نزد گوگل بیشتر می کنید و همین موضوع باعث می شود سریع تر به رتبه های بالا برسید

با رها کردن بروز رسانی ، به سئوی محتوا ضربه می زنیم

امیدواریم با رعایت این نکات محتوا های با کیفیت تری تولید کنید