سلام خدمت شما دوستان عزیز ، در این مقاله از پیک مانی می خواهیم در ارتباط با استراتژی دیجیتال مارکتینگ صحبت کنیم.
استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟ چه مزایایی دارد؟ چگونه برای بازاریابی اینترنتی خود استراتژی طراحی کنیم؟
در ادامه به سوالات بالا خواهیم پرداخت

 

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

قاعدتا در این محتوا نمی خواهیم در ارتباط با دیجیتال مارکتینگ چیست صحبت کنیم ، اما برای پیاده سازی استراتژی های دیجیتال مارکتینگ خود بد نیست با این تعاریف شروع کنیم

به بازاریابی ای که با استفاده از ابزار های دیجیتالی صورت بگیرد ، بازاریابی دیجیتال یا Digital Marketing می گویند

حال این ابزار ها می تواند اینستاگرام باشد یا گوگل ، ایمیل باشد یا تبلیغ در سایت های پر بازدید و …

پس ما میخواهیم برای محصولات و خدمات خود بازاریابی انجام دهیم ، اهداف ما می تواند فروش محصول ، آشنایی بیشتر مخاطبان با برندمان و هرچیز دیگری باشد

 

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

اما استراتژی دیجیتال مارکتینگ به تمامی اقداماتی گفته می شود که به شما کمک می کند به هدف تان دست پیدا کنید

یعنی شما هدف تان را مشخص کرده اید ( مثلا رساندن بازدیدکننگان به n نفر در روز ) ، حال ببینید برای تحقق این هدف لازم است که شما چه کار هایی انجام دهید ؛ همین کار ها ، استراتژی شما برای رسیدن به هدف تان می باشد

 

قبل از طراحی استراتژی دیجیتال مارکتینگ چه کاری باید انجام دهیم ؟

قبل از طراحی استراتژی دیجیتال مارکتینگ چه کاری باید انجام دهیم ؟

ابتدا باید اهداف خود را مشخص کنید

اهداف تان را سعی کنید با جزییات کامل مشخص کنید و برای آن بازه ی زمانی بگزارید ، همچنین هدف شما باید در دسترس و قابل اندازه گیری باشد

در گام بعدی سراغ بازار هدف و البته بررسی رقبا می رویم

شما باید کاملا بدانید مخاطب هدف تان چه کسی است و پرسونای مشتری خود را بشناسید ، پرسونای مشتری یعنی جنسیت ، سن ، علاقه مندی ها و … مشتری.

حال ببینید چه کسانی در این زمینه با شما در حال رقابت هستند

 

 

استراتژی دیجیتال مارکتینگ کسب و کار شما چگونه باید باشد ؟

حال که هدف شما از بازاریابی دیجیتال مشخص شد و پرسونای مشتری خود را شناختید به چگونگی انجام بازاریابی می پردازیم

دیجیتال مارکتینگ انواع مختلفی دارد : بازاریابی موتور های جستجو یا SEM ، بازاریابی محتوا ، بازاریابی شبکه های اجتماعی ، ایمیل مارکتینگ ، تبلیغات و …

شما باید اهداف خود را با استفاده از این شاخه های دیجیتال مارکتینگ پیاده سازی کنید

البته هر کدام از این شاخه ها خود به شاخه های کوچک تری نیز تبدیل می شوند ، مثلا بازاریابی محتوا می تواند به صورت وبلاگ نویسی یا ویدیو مارکتینگ ، کتاب الکترونیکی ، ضبط پادکست و … باشد

 

آنالیز کمپین های بازاریابی

در مقاله ی تفاوت بازاریابی حقیقی و مجازی هم گفته شد که یکی از برترین مزیت های دیجیتال مارکتینگ این است که می توانید اقدامات بازاریابی خود را رهگیری کنید

می توانید ببینید چند نفر بنر تبلیغی شما را دیده اند یا بر روی لینک شما کلیک کرده اند ، چند نفر وارد سایت تان شده اند ولی خرید نکردند و …

برنامه هایی برای انجام این کار وجود دارند که یکی از بهترین آنها گوگل آنالیتیکس ( Google analytics ) می باشد

با گوگل آنالیتیکس می توانید Goal یا هدف تعیین کنید و بررسی کنید چند نفر از بازدید کنندگان به هدفی که مد نظر شما بود رسیده اند

اگر تا اینجای مقاله کمی گیج شده اید ، اصلا نگران نباشید در ادامه با ذکر چند مثال تمام مفاهیم گفته شده برای شما روشن می شود

 

کمپین دیجیتال مارکتینگ

کمپین دیجیتال مارکتینگ

 

شاید فکر کنید که استراتژی دیجیتال مارکتینگ با کمپین های دیجیتال مارکتینگ یکسان اند در حالیکه این دو تفاوت های زیادی با هم دارند

شما استراتژی بازاریابی خود را می چینید ، یعنی راه رسیدن به هدف تان را مشخص می کنید اما کمپین دیجیتال مارکتینگ هر اقدامی که شما را به آن هدف برساند را شامل می شود.

به طور مثال کمپینی در اینستاگرام اجرا می کنید و در آن به تولید محتوا و تبلیغات و … می پردازید تا در نهایت به جذب فالور بیشتر منجر شود

در اینجا کمپین شما بخشی از استراتژی تان برای افزایش فالور اینستاگرام می باشد

 

 

استراتژی RACE

استراتژی های زیادی وجود دارند از جمله : SMART ، SWOT و … اما در این مقاله می خواهیم در استراتژی RACE را با هم بررسی کنیم

این استراتژی مخفف چهار واژه ی Reach به معنای دسترسی ، Act به معنای فعالیت ، Convert یا تبدیل و Engage یا تعامل می باشد

در مرحله ی اول یا Reach ما می خواهیم آگاهی به برند خود را افزایش دهیم ، یعنی افراد بیشتر نام برند ما را بشنوند و با ما آشنا شوند ، هدف این است

ولی برای اینکه بتوانیم محاسبات دقیق تری داشته باشیم ، سعی میکنیم هدف مان را به صورت عدد در نظر بگیریم شاخص KPI ما در این مثال تعداد بازدید و تعداد به اشتراک گذاشتن آن می باشد

در مرحله ی Act می خواهیم مخاطبان را به برند خود علاقه مند کنیم ، می توانیم به مخاطبان وجه تمایز خود با رقبا را بگوییم و دلیل اینکه ما را باید انتخاب کند را هم اشاره کنیم

KPI ما در اینجا می تواند تعداد صفحاتی باشد که مخاطب بازدید می کند ، قاعدتا هر چقدر صفحات بیشتری را در هر بازدید نگاه کند ، میزان علاقه اش به برند ما را می رساند

اما مرحله تبدیل یا Convert که ما مخاطب جذب شده و علاقه مند شده را باید به مشتری تبدیل کنیم ، فروش در این مرحله اتفاق می افتد

داشتن یک فراخوان عمل یا CTA بسیار کاربردی خواهد بود

و در نهایت در مرحله Engage می توانیم با قرار دادن خرید کردن مجدد مشتری به عنوان KPI ، مشتری را حفظ و تبدیل به مشتری وفادار کنید

 

چیدن استراتژی دیجیتال مار کتینگ برای کسب و کارتان

در بخش نهایی مقاله ی استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست ، می خواهیم برای کسب و کار خود یک استراتژی بچینیم و مباحث گفته شده را با ذکر مثال در کنار یکدیگر قرار دهیم

می توانید اولین قدم را ایجاد پرسونای مشتری در نظر بگیرید ، با تحقیق کردن و یا نظرسنجی مشخصات مشتری هدف خود را بنویسید

سعی کنید این مشخصات ، اطلاعاتی کمی ( مانند : سن ، درآمد و …) و کیفی ( مانند علاقه مندی ها و … ) باشد

سعی کنید یک شخص واقعی را تجسم کنید و این اطلاعات را به او نسبت دهید

مثال :

محمد 30 ساله و متاهل است ، او در اهواز زندگی می کند و یک فرزند دارد
او 5 سال حسابدار یک شرکت خصوصی است و با توجه به داشتن همسر و فرزند نیاز به حقوق بیشتری دارد پس گاهی با مشکلات مالی رو به رو میشود

 

در قدم بعد می توانید اهداف خود را یادداشت کنید ، به طور مثال افزایش 10 درصدی ترافیک سایت ، سعی کنید برای اهدافتان از تکنیک اهداف SMART استفاده کنید

چیدن استراتژی دیجیتال مارکتینگ

 

مثال :

دقت کنید ما نگفتیم افزایش ترافیک سایت ، گفتیم افزایش 10 درصدی ترافیک سایت ، این هدفی مشخص و قابل اندازه گیری است
می توانیم بفهمیم چقدر به هدفمان نزدیک شده ایم ، بهتر است یک بازه ی زمانی مثلا دو ماهه نیز برای آن در نظر بگیریم

 

حال باید ببینیم که برای بازاریابی از چه کانال هایی باید اقدام کنیم ، برای اینکار باید بفهمیم مخاطبین هدف مان بیشتر در کجا هستند

مثال :

مخاطب هدف ما (مثال محمد در قسمت قبلی) بیشتر در گوگل به جستجو می پردازد ، پس برای اینکه به هدف مان (افزایش 10 درصدی ترافیک سایت ) برسیم بهتر است از طریق بازاریابی موتور جستجو یا SEO اقدام کنیم

 

نوبت به بررسی و آنالیز ورودی های سایت می رسد ، باید بفهمیم افزایش ترافیک سایت مان چگونه پیش می رود و چقدر به هدفمان رسیده ایم

مثال :

در این مقاله گفتیم که می شود از وب اپلیکیشن گوگل آنالیتیکس ( Google analytics ) استفاده کرد ، می توانید از پلاگین های آماری وردپرس نیز استفاده کنید ، سایت الکسا ( Alexa ) نیز رتبه ی سایت تان را که به نسبت بازدید های شماست به شما می گوید

 

در این مقاله در ارتباط با استراتژی دیجیتال مارکتینگ صحبت کردیم ، اگر به این مبحث علاقه دارید و می خواهید به طور کامل به آن مسلط شوید به شما پیشنهاد می کنیم که به دوره ی آموزش تحقیقات بازار و استراتژی دیجیتال مارکتینگ مراجعه کنید