یک سوال مهم که برای بسیاری از مدیران کسب و کارها مطرح است این است که بازاریابی اینترنتی چیست و چطور باعث جذب مشتریان و افزایش فروش محصولات و خدمات کسب و کار می شود؟

شاید تا چند سال پیش اینترنت مارکتینگ یک مفهوم نا آشنا و غریب برای صاحبان کسب و کارهای بزرگ و کوچک بود و مدیران این کسب و کارها بیشتر از روش های سنتی بازاریابی ، برای جذب مشتریان استفاده می کردند اما در این دوره شرایط به کلی متحول شده است.

امروزه در دنیای تجارت ، استفاده از اینترنت مارکتینگ و روش های آنلاین بازاریابی برای مدیران برندها امری ضروری است و بدون حضور فعال در این فضا قطعا از رقبای خود عقب می مانند.

شاید شما صاحب یک کسب و کار اینترنتی و مدیر یک وبسایت هستید و میخواهید با دانستن انواع روش های جذب مشتری در بازاریابی اینترنتی به درآمد بالایی برسید.

در این مقاله ما به معرفی بازاریابی اینترنتی و بهترین روش های این نوع بازاریابی آنلاین می پردازیم.

 

بازاریابی اینترنتی چیست؟

تا به حال به گسترش برند , محصول و یا خدمات شرکت خود از طریق اینترنت فکر کرده اید؟

شاید اولین سوالی که به فکر شما برسد این است که بازاریابی اینترنتی چیست؟ یا بهترین روش های بازاریابی آنلاین کدام اند؟

یک تعریف ساده برای این نوع بازاریابی می تواند این باشد : استفاده از کانال های مبتنی بر اینترنت و فضای آنلاین برای معرفی محصول یا خدمات خود به کاربران برای ترغیب آنها به خرید محصول یا خدمات مورد نظر است.

کسب و کار های زیادی در حال حاضر در ایران و خارج از ایران با استفاده از بازاریابی اینترنتی توانسته اند به درآمد های زیادی برسند از جمله دیجی کالا که به عنوان یک فروشگاه اینترنتی در ایران به درآمد قابل توجهی دارد یا شرکت هایی مثل آمازون و ebay در خارج از ایران.

تعداد بالای کاربران فضای مجازی نقطه قوت اینترنت مارکتینگ است که ظرفیت بالای این نوع بازاریابی برای معرفی و فروش محصولات و خدمات برند شرکت ها را نشان می دهد

 

گام اول بازاریابی اینترنتی

در گام اول شما باید یک وب سایت جذاب داشته باشید تا از طریق این وب سایت با مخاطبین و مشتریان خود در فضای مجازی ارتباط داشته باشید. وب سایت شما در اینترنت ویترین کاری شماست و هرچه سلیقه و دقت بیشتری در ان به کار ببندید نتایج بهتری در اینده خواهید دید.

 

روش های جذب مخاطب به سایت 

با انواع اینترنت مارکتینگ میتوانیم  مشتری به سایتمان جذب کنیم از جمله:

جذب مخاطب به سایت با بازاریابی اینترنتی

 

1. بازاریابی محتوا 

ابتدا باید بگویم تولید محتوا با بازاریابی محتوا متفاوت است ، در تولید محتوا هدف رساندن مفهوم است ولی بازاریابی محتوا برای تبدیل بازدید کننده به مشتری تلاش می کند

اما چرا بازاریابی محتوا مهم است؟

  • باعث افزایش آگاهی از برند می شود . اگر بتوانید نیاز مخاطبین را رفع کنید ، اسم شما به عنوان یک متخصص و یک حرفه ای در ذهن مخاطب ثبت میشود
  • باعث افزایش اعتماد می شود . همانطور که میدانید افراد کمی در همان حضور اول در سایتتان از شما خرید میکنند و بیشتر افراد بدلیل نداشتن اعتماد کافی راضی به خرید نمی شوند ، با تولید محتوایی که نیاز شخص را رفع کند نه تنها به برند سازی خود کمک می کنید بلکه باعث میشوید در صورت تمایل به خرید کاربر از شما خرید کند
  • در کنار این دو مورد بازدید مجدد کاربر هم قرار دهید ، کسانی محتوای شما را دوست خواهند داشت و برای خواندن دوباره ی آن به وبسایت شما سر خواهند زد یا لینک آن را برای دوستانشان خواهند فرستاد و این یعنی بازدید بیشتر از سایت و احتمالا فروش بیشتر.

2. سئو 

بازاریابی اینترنتی و سئو

 

تولید محتوای عالی فایده ای ندارد اگر کسی آن را نبیند.

 با سئو محتوا میتوانید جایگاه خود را در گوگل بهبود دهید ، مخاطبان بیشتری جذب کنید و آن ها را به مشتری خود تبدیل کنید
محتوای با کیفیت در کنار سئوی عالی میتواند شما را به موفقیت برساند و نبود هر یک از اینها به ضرر سایت و در نتیجه کسب و کارتان تمام می شود.

بک لینک. اینکه محتوای شما انقدر خوب باشد که در دیگر وبسایت ها لینکش را قرار دهند برای گوگل بسیار مهم است ، گوگل هم به کمیت لینک ها دقت میکند و هم به کیفیت آنها ، یعنی ممکن است یک بک لینک از سایت معتبر برابری کند با صد ها بک لینک از سایت های کم اعتبار تر ، توجه کنید که این لینک ها باید طبیعی باشند نه پولی و فیک.

زیبایی سایت. ظاهر سایتتان اولین چیزی است که بازدیدکننده مشاهده میکند ، قبل از محتوا و یا هر چیز دیگری .

اولین موردی که باعث می شود کاربر سایت شما را ترک کند یا در آن بماند ظاهر سایت شماست این تصمیم گیری معمولا 3 ثانیه طول می کشد و شما با داشتن یک سایت زیبا میتوانید از خارج شدن مخاطب از سایت خود جلوگیری کنید

 

3. بازاریابی موتور های جستجو 

شما با seo میتوانید بطور طبیعی سایت خود را در نتایج بالاتر گوگل ببینید ، اما استراتژی پولی ای نیز وجود دارد که شما را زودتر به خواسته تان میرساند

در موتور های جستجو مثل بینگ این امکان وجود دارد که با پرداخت هزینه ای سایت شما را بالاتر از سایت های دیگر نشان دهد
در گوگل این سرویس گوگل ادز (Google ads) نام دارد که با ایجاد کمپین در آن میتوانید در کلمات کلیدی مد نظر بالاترین رتبه را به خود اختصاص دهید

بجز پولی بودن و زودبازده بودن این نوع بازاریابی ، تفاوت دیگری که با سئو دارد در نوع نمایش نتایج در گوگل است که اگر با استفاده از گوگل ادز به نتایج بالا آمده باشید ، عبارت Ad در کنار عنوان دیده میشود

این سرویس ها به گونه ای کار می کنند که به ازای هر کلیک روی آنها هزینه ی آن را میپردازید که اصطلاحا به آن PPC یا پرداخت به ازای هر کلیلک می گویند

 

4. تبلیغات 

نقش تبلیغات در بازاریابی اینترنتی

 

یکی دیگر از روش های جذب مشتری در بازاریابی اینترنتی تبلیغات می باشد ، دیدیم که با تولید محتوای با کیفیت ، پرداخت هزینه و … میتوانیم مخاطبان را به سایتمان وارد کنیم و رتبه ی سایتمان را افزایش دهیم

حال اگر در سایت هایی که مدت هاست روی سئوی خود کار میکنند و رتبه ی خوبی دارند ، همچنین روزانه بازدیدکنندگان بسیاری به سایتشان سرمیزند تبلیغ کنیم ، حتما از این طریق هم میتوانیم ورودی قابل توجهی داشته باشیم ، سایت های دانلودی مثل p30download میتوانند گزینه ی خوبی باشند

ما میتوانیم در این سایت ها ادرس صفحه اصلی سایتمان را قرار دهیم یا حتی به صورت مستقیم لینک محصولاتمان را قرار دهیم، با این روش مشتری را از سایت های دیگر مستقیما وارد سایت خود می کنیم.

این نوع تبلیغات میتواند به صورت متنی ، تصویری و انواع دیگر باشد که بهترین آن ریپورتاژ آگهی است ، ریپورتاژ آگهی شامل متن ، تصویر ، کلمات کلیدی ، لینک ها و بقیه اطلاعات مهم است

ضمن اینکه تبلیغات در سایت های معتبر به نوعی گرفتن بک لینک هم محسوب می شود و میتواند به غیر از افزایش فروش شما به افزایش اعتبار سایتتان نیز کمک کند البته اگر از نظر گوگل خرید بک لینک محسوب نشود.

 

5. رسانه های اجتماعی 

بازاریابی اینترنتی و رسانه های اجتماعی

 

آمار روزانه حضور مردم سرتاسر دنیا در انواع رسانه های اجتماعی از جمله : فیسبوک ، توییتر  و … بسیار قابل توجه است

در ایران اینستاگرام پادشاه مطلق رسانه های اجتماعی است و خیلی از افراد در آن حضور فعال دارند ، با بازاریابی درست در اینستاگرام میتوانیم این افراد را به مشتری خودمان تبدیل کنیم.

البته اینستاگرام  امکان گذاشتن لینک در پست را به ما نمی دهد ، البته می توانیم لینک ها را در استوری گذاشته تا با بالا بردن صفحه به آن لینک ها بروند.

اینستاگرام را می توان یکی از بهترین کانال ها برای معرفی برند ، محصولات و خدمات به دیگران دانست.

 

شما میتوانید هر کدام از روش های بازاریابی اینترنتی را به کار برده و در فضای مجازی حضوری فعال داشته باشید ، به خاطر داشته باشید که هزینه دیجیتال مارکتینگ به مراتب کم تر از روش های سنتی بازاریابی بوده و در کسب و کار شما بسیار تاثیر گذار خواهد بود زیرا شما به سادگی می توانید مسیر علاقه کاربران را تشخیص و با هدف گیری درست فروش و خدمات خود را بهتر ارایه دهید.

گروه دیجیتال مارکتینگ پیک مانی در تمام شاخه  های بازاریابی اینترنتی فعالیت داشته و با استفاده از آنها کسب و کار های زیادی را به سود دهی رسانده است.

 

مراحل بازاریابی اینترنتی چیست؟

اگر فروش اینترنتی را به سه مرحله تقسیم کنیم ، مرحله اول جذب کاربران به سایت و شناساندن محصولات و خدمات خود به آنها می باشد.

در مرحله دوم میتوانیم از بازدیدکنندگان یک اطلاعات تماس (مثل ایمیل) بگیریم .

در نهایت با تعامل با مخاطبین محصولات یا پیشنهادات خود را به کاربران ارایه دهیم و  یک بازدید کننده را به مشتری برند خود تبدیل کنیم.

البته ممکن است تعداد افراد بسیاری به سایت ما وارد شوند اما درصدی کمی از آنها به ما ایمیل یا اطلاعات تماس بدهند و در نهایت تعداد خیلی کمتری از محسول ما خرید کنند .

این فرایند را میتوانیم به صورت یک قیف در نظر بگیریم ، تعداد زیادی وارد این قیف میشوند و تعداد کمی ما را به هدفمان که فروش محصول است می رسانند و از قیف خارج می شوند.

 

بازدید کنندگان را به مشتری تبدیل کنید

تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری با بازاریابی اینترنتی

 

ما با سئو ، تبلیغات ، رسانه های اجتماعی و تمام راه هایی که در بالا گفته شد توانستیم بازدیدکننده به سایتمان جذب کنیم اما دقت کنید ، بازدیدکننده نه مشتری.

هدف ما فروش بیشتر است ، البته نباید انتظار داشت که تمام کسانی که وارد سایت شدند از ما خرید کنند ، معمولا درصد کمی از بازدیدکنندگان به مشتری تبدیل می شوند که در اصطلاح Convertion Rate یا نرخ تبدیل میگویند.

فرض کنیم به تعداد قابل توجه بازدیدکننده داریم و روزانه افراد زیادی به سایت ما سر میزنند و از مطالب سایت ما استفاده می کنند.

اگر شما اطلاعات تماسی از بازدیدکنندگانتان نگیرید ، هیچوقت نمیتوانید کار بازاریابی را انجام دهید و هیچوقت آنها به مشتری تبدیل نمی شوند.

این اطلاعات میتواند شامل شماره تماس ، ایمیل یا هرچیز دیگری باشد. البته به دلایل متعدد از جمله راحتی بیشتر معمولا از ایمیل استفاده می شود و کسب و کار ها بازاریابی ایمیلی یا Email marketing انجام می شود.

در این مرحله ما باید تلاش کنیم لیست ایمیل های خود را بیشتر و بیشتر کنیم ، در مقاله ی ابزار های رایگان بازاریابی اینترنتی یک ابزار رایگان برای جمع آوری و لیست کردن ایمیل ها و همینطور ایمیل مارکتینگ معرفی کردیم.

فرستادن منظم ایمیل باعث ایجاد تعامل بین شما و طرفداران برندتان می شود و باعث می شود اسم برندتان در ذهن مخاطب هک شود و این یعنی برندسازی . 

 

نتیجه گیری

 ممکن است برداشتن قدم های اولیه برای شروع بازاریابی اینترنتی سخت به نظر برسد ، نگران نباشید سعی کنید صبور بوده و خودتان را بهتر از قبل کنید به خاطر داشته باشید مهم ترین رقیب شما خودتان بوده و سعی در ایده ال کردن شرایط خود کنید.

فضای مجازی جز جدایی ناپذیر دنیای دیجیتال امروز است پس حضور فعال و پویا در این فضا را در اولویت های اصلی کسب و کارتان قرار دهید.