به چه کلماتی ، کلمه کلیدی می گویند؟
تحقیق کلمات کلیدی چگونه است؟
بهترین ابزار های تحقیق کلمه کلیدی کدام ابزار ها هستند؟

 

کلمه کلیدی چیست

برای جذب بازدید کننده و مشتری به وبسایتتان ، تولید محتوای با کیفیت بهترین روش است

اما هرچقدر محتوای شما خوب و با ارزش باشد اگر به دست مخاطبین هدف تان نرسد سودی برای شما ندارد

اینجاست که ما محتوای خود را برای موتور های جستجو (مثل گوگل) بهینه یا اصطلاحا سئو می کنیم

با سئو کردن محتوا ، سایتمان در نتایج بالاتر گوگل نمایش داده می شود

مثلا شما در زمینه ی فروش لوازم ورزشی فعالیت می کنید ، زمانی که مخاطب عبارت ” خرید لوازم ورزشی ” را در گوگل جستجو میکند شما در صفحه ی 5 قرار دارید

با سئو کردن محتوا ، سایت شما تا صفحات اول و حتی نتایج اول بالا می آید

حال بر میگردیم به سوال خودمان …. کلمه کلیدی چیست ؟

عبارت خرید لوازم ورزشی که مخاطب در گوگل جستجو می کند و به سایت شما می رسد را کلمه کلیدی یا Keyword می گویند

 

کلمه کلیدی چه کاربردی دارد

کلمات کلیدی مخاطبین را دقیقا به همان چیزی که میخواهند و سایت ها را به مخاطبین هدفشان می رسانند

با مثالی دیگر جمله ی بالا را توضیح میدهیم

شخصی در مشهد به دنبال طراحی و ساخت یک سایت برای خودش می باشد و حتما می خواهد با طراح سایت اش حضوری دیدار کند

او کلمه کلیدی ” طراحی سایت در مشهد ” را در گوگل سرچ می کند

در حالی که اگر قسمت اول این عبارت را یعنی ” طراحی سایت ” را جستجو میکرد ، احتمالا با شرکت های طراحی سایت در تهران و دیگر شهر های ایران مواجه میشد یا اگر تنها عبارت ” سایت ” را مینوشت احتمالا با تاریخچه ی بوجود امدن وب سایت ها رو به رو میشد که در هر صورت به دردش نمی خورد

از سمتی دیگر شرکتی که در زمینه طراحی و ساخت وب سایت در مشهد فعالیت می کند ، مخاطبین هدف خود را افراد ساکن مشهد در نظر می گیرد و سایت اش را روی کلمه کلیدی ” طراحی سایت در مشهد ” سئو می کند

در این حالت با این کلمه کلیدی هم کاربر به آن چه میخواست رسید و هم آن سایت موفق شد مخاطب هدف اش را جذب کند

 

انواع کلمات کلیدی

انواع کلمه کلیدی

 

همانطور که گفتیم کلمات کلیدی ” سایت ” و ” طراحی سایت ” و ” طراحی سایت در مشهد ” با یکدیگر تفاوت و نتایج متفاوتی را به کاربر نشان می دهند

به دسته ی اول کلمه کلیدی کوتاه یا Shot tail ، دسته ی دوم را Middle tail و به دسته ی سوم کلمه کلیدی طولانی یا Long tail می گوییم

در ادامه به توضیح هر کدام می پردازیم

 

1 – Short tail keywords

این عبارات از یک یا دو کلمه تشکیل شده اند

مثلا : سایت ، کتاب بدنسازی و …

معمولا هدف کسانی که کلمات کلیدی این دسته را جستجو می کنند مشخص نیست

نمی دانیم شخص میخواهد راجب ورزش بدنسازی بداند ، دنبال باشگاه بدنسازی بگردد یا برنامه ی تمرینی بدنسازی پیدا کند

کلمات کلیدی کوتاه سرچ بالایی دارند ولی نرخ تبدیل شدن کاربر به مشتری در آنها پایین است

مثلا همان شخصی که دنبال یک باشگاه بدنسازی می گردد اگر عبارت ” بدنسازی ” را جستجو کند ، شاید اطلاعاتی در ارتباط با تاریخچه ی آن و … ببیند که مسلما علاقه ای به آن نشان نداده و از سایت خارج می شود

سئو کردن سایتتان روی این دسته از کلمات بسیار مشکل است و اگر فعالیت تان را تازه شروع کردید اصلا پیشنهاد نمی شود که روی آن سرمایه گذاری کنید

 

2 – Middle tail keywords

این عبارات که معمولا دو تا سه کلمه هستند به کوتاهی دسته ی اول نمی باشند و جزییات بیشتری را از هدف کاربر برای ما مشخص می کنند

اما باز هم به طور کامل نمی دانیم کاربر دقیقا به دنبال چیست

مثلا عبارت ” موبایل سامسونگ ” مشخص نوع و برند محصول را برای ما مشخص کرده اما هنوز نمی دانیم چه مدلی از موبایل های سامسونگ مد نظر مخاطب است

 

3 – Long tail keywords

این دسته از کلمات کلیدی که معمولا بیش از 4 کلمه هستند بیشترین نرخ تبدیل به مشتری را دارند

چراکه هدف مخاطب کاملا مشخص است و با استفاده از کلمه کلیدی بلند به هدف اش می رسد

مثلا با جستجو کردن ” فروشگاه لباس در شهریار ” با نتایج غیر مرتبط رو به رو نمی شود

رسیدن به نتایج بالا در این نوع کلمه کلیدی آسان است و ارزش سرمایه گذاری و وقت گذاشتن را دارد به خصوص اینکه فعالیت کسب و کار شما تازه شروع شده باشد

 

 

پیدا کردن کلمات کلیدی

تحقیق برای یافتن بهترین کلمه کلیدی از مهمترین قسمت های کار شماست

مخاطبان با استفاده از کلمات کلیدی سایت شما را پیدا می کنند

حالا اگر کلمات کلیدی اشتباهی را انتخاب کنید ، تمام زحمت هایی که برای تولید محتوای خود کردید از بین می رود و بازدیدکننده هیچ وقت به مشتری تبدیل نمی شود

برای پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب نکات زیر را در نظر بگیرید :

  • طولانی بودن ; در بالا به اهمیت کلمات کلیدی Long tail پرداختیم و دوباره گویی نمیکنیم
  • به جای مخاطب فکر کنید ; این نکته ی خیلی مهمی است ، اگر شما میخواهید بر روی عبارت ” فروش کفش زنانه ” کار کنید مهم است بدانید که مخاطب هیچوقت این عبارت را جستجو نمی کند
    بلکه به جای آن از ” خرید کفش زنانه ” استفاده می کند
  • در زمان مناسب کلمه کلیدی را انتخاب کنید ; مشخص است کسی در تابستان و فصل گرم سال کلمات ” کاپشن ” و ” اورکت ” و یا ” پالتو ” را جستجو نمی کند
    پس شما با بکارگیری کلمات کلیدی مناسب در زمان مناسب بازدید کننده های بیشتری را به سایت خود جذب می کنید
  • کلمات کلیدی مکانی ; این نوع کلمات هم به خوبی می توانند مخاطب هدفتان را به شما برسانند در این نوع شما میتوانید نام شهر ، استان یا منطقه ی خود را به کار ببرید
    مانند : طراحی سایت در مشهد و فروشگاه لباس در شهریار

بهتر است به جای یک کلمه ، چند کلمه کلیدی را در نظر بگیرید
برای هر محتوا لیستی از کلمات کلیدی را انتخاب کنید (مثلا 10 عبارت) و پس از اولویت بندی آنها ، بهترین عبارت را پیدا کنید

مسلما برای پیدا کردن این کلمات و مقایسه کردن آنها با یکدیگر و همچنین انتخاب بهترین کلمه ی کلیدی ما نیاز به ابزار های مخصوص داریم

ابزار های تحقیق کلمه کلیدی مانند :

پیدا کردن کلمه کلیدی

 

  1. Google suggest
  2. Google keyword planner
  3. Keyword tool io
  4. Google trends
  5. Kwfinder

در ادامه هر کدام از این ابزار های تحقیق کلمه کلیدی را به شما معرفی می کنیم

1 – Google suggest

در فاز پیدا کردن کلمه کلیدی ، ما میتوانیم از خود گوگل کمک بگیریم (پیشنهادات گوگل یا Google suggest)

کافیست قسمت اول کلمه کلیدی خود را در سرچ باکس گوگل وارد کنید ، گوگل با الگوریتم پیشرفته ی خود ادامه ی آن عبارت را به شما پیشنهاد می ده

مثلا با نوشتن ” دیجیتال مارکتینگ ” ، ممکن است گوگل عبارت ” دیجیتال مارکتینگ چیست ” یا ” آموزش دیجیتال مارکتینگ ” را به شما پیشنهاد دهد

 

2 – Google keyword planner

این ابزار هم متعلق به شرکت گوگل است و وظیفه اش پیدا کردن بهترین کلمه کلیدی برای شماست

چون قصد ما سئو کردن محتوا و افزایش بازدیدکننده از گوگل است پس پیشنهاد می شود از ابزار های خود گوگل استفاده کنید

ولی به دلیل اینکه برای استفاده از ابزار keyword planner حتما باید اکانت گوگل ادورز داشته باشید و ممکن است هرکسی مایل به انجام این کار نباشد ابزار دیگری را به شما معرفی می کنیم

 

3 –  Keyword tool io

وبسایت keywordtool.io بسیار شبیه به ابزار گوگل عمل می کند و با استفاده از آن می توانید کلمات کلیدی خود را پیدا کنید

این ابزار کاملا رایگان است و از زبان فارسی نیز پشتیبانی می کند

بعد از آن که کلمات مان را پیدا و آنها را لیست کردیم ، نوبت به اولویت بندی و انتخاب مناسب ترین کلمه کلیدی می رسد

 

4 – Google trends

برای مقایسه کردن دو یا چند کلمه کلیدی ابزاری بهتر است گوگل ترندز وجود ندارد

هم رایگان است ، هم ایران را در لیست کشور های خود دارد و هم اطلاعات معتبری از جست  و جوی کاربران در گوگل می دهد

گوگل ترندز برای عباراتی که به آن می دهید ، عددی بین 0 تا 100 را نمایش می دهد که نشان از محبوبیت آن عبارت دارد

هرچقدر عدد به 100 نزدیک تر باشد ، نشان دهنده ی محبوبیت بیشتر آن کلمه کلیدی است

 

5 – Kwfinder

از ابزار های تحقیق کلمه کلیدی ، میتوانیم به ابزار دیگری اشاره کنیم که با دادن اطلاعاتی مثل : میزان دشواری و رقابت در آن کلمه و همچنین تعداد جستجو های ماهیانه آن کلمه به شما کمک می کند تا کلمه کلیدی مورد نظر تان را انتخاب کنید

متاسفانه باید گفت ابزار KWfinder نیز از کشور ایران و زبان فارسی پشتیبانی نمی کند

 

دیده شوید

با انتخاب کلمه کلیدی درست می توانید کاری کنید که محتوای شما دیده شود

اگر در بازاریابی اینترنتی استراتژی درستی داشته باشید ، محتوای شما بازدید کننده به سایتتان جذب می کند و این بازدید کننده ها به مشتری های شما تبدیل می شوند

پس محتوای تان را نه تنها برای کاربران ، بلکه برای کاربران و موتور های جستجو تولید کنید