فکر میکنید کدام روش بازاریابی شما را به سود دهی بیشتر میرساند ، بازاریابی حقیقی یا مجازی ؟

اصلا بازاریابی مجازی چیست ؟ تفاوت های بازاریابی مجازی و  بازاریابی حقیقی کدام اند؟

بهترین ابزار های بازاریابی مجازی کدام اند ؟ و آیا باید از هر دو روش استفاده کتیم؟

در این مقاله ما به طور کامل به سوالات بالا پاسخ خواهیم داد

 

بازاریابی مجازی چیست

بازاریابی مجازی یا آنلاین نوعی از بازاریابی است که از طریق اینترنت صورت میگرد

یعنی ما با استفاده از ابزار های اینترنتی ، محصولات و خدمات مان را به مشتری معرفی میکنیم و یا میفروشیم

در نقطه ی مقابل بازاریابی حقیقی را داریم که امروزه به بازاریابی سنتی معروف است

تبلیغ در مجلات ، روزنامه ها ، کاتالوگ ، بیلبورد و … از مهمترین روش های بازاریابی حقیقی میباشند

 

روش های بازاریابی مجازی

روش های بازاریابی

گفتیم که میتوانیم بازاریابی اینترنتی به فروش برسیم ، اما با چه روش هایی؟

در زیر روش های بازاریابی مجازی به طور تیتر وار آمده است :

  • بازاریابی محتوا
  • بهینه سازی برای موتور جستجو
  • بازاریابی رسانه های اجتماعی
  • بازاریابی موتور های جستجو
  • تبلیغات در سایت ها

شبکه های اجتماعی یکی از بهترین کانال ها برای آگاهی پیدا کردن مخاطبین از برندتان میباشد

در ایران اینستاگرام بسیار پرطرفدار است و میلیون ها نفر در روز به آن سر میزنند ، این یعنی میلیون ها فرصت برای برند شما

یک پیج بیزنسی درست کنید ، در آن محتوای با کیفیت تولید کنید و در پیج های دیگر تبلیغات انجام دهید ، تعداد فالور هایتان رشد خواهد کرد و بزودی آنها تبدیل به مشتری های شما میشوند

یک وبسایت درست کنید و در آن محتوا بگزارید ، با رعایت کردن الگوریتم گوگل به زودی به رتبه های بالای گوگل خواهید آمد و افراد زیادی از طریق سرچ کردن با شما آشنا میشوند

برای رشد سریع تر وبسایتتان میتوانید از سرویس Google ads هم استفاده کنید

مبلغی را پرداخت کنید و سایتتان بالاتر از دیگر سایت ها قرار میگیرد ، اگر حوصله ی سئو را ندارید این روش خوبی است

تبلیغات را فراموش نکنید ، در کنار تبلیغات پیج تان در اینستاگرام ، در سایت های پر بازدید هم تبلیغ کنید تا مردم زودتر با برند و فعالیت تان آشنا شوند

در مقاله ی پیک مانی ، ابزار های رایگانی را برای شما معرفی خواهیم کرد که حتی بدون هزینه بتوانید به سود دهی برسید.

 

بازاریابی حقیقی یا مجازی

بسیاری از کسب و کار ها در حال حاضر از بازاریابی مجازی استفاده میکنند که مهمترین دلایل اش :

بازاریابی حقیقی یا مجازی

 

  • فرآیند فروش و معرفی محصول ساده تر و سریع تر است
  • در 24 ساعت شبانه روز امکان پساخگویی وجود دارد
  • محدودیت مکانی ندارید و به تمام نقاط میتوانید سرویس بدهید
  • نیاز به سرمایه ی کمتر
  • امکان آنالیز دقیق

اما بازاریابی سنتی هم مزیت های خودش را دارد مانند :

  • سادگی بیشتر
  • ماندگاری تبلیغ
  • دسترسی به مخاطبین محلی

یک ویژگی مهم که در بازاریابی مدرن وجود دارد اما در روش سنتی نه ، امکان آنالیز و بررسی کمپین های تبلیغاتی است

این ویژگی در بازاریابی حقیقی وجود ندارد ، شما نمیدانید بیلبورد تبلیغاتی شما را در خیابان چند نفر دیده اند ، چند درصدشان آقا یا خانوم بوده اند و چند نفر از آنها از شما خرید کرده اند

در ادامه ی مقاله ی بازاریابی حقیقی یا مجازی بیشتر با این ابزار آشنا میشوید

 

از هر دو روش استفاده کنید

امروزه هم بازاریابی حقیقی و هم بازاریابی مجازی هر دو به شدت مورد استفاده قرار میگیرند و جواب می دهند

بازاریابی حقیقی اصلا منسوخ نشده و خیلی از کسب و کار ها از آن استفاده میکنند و وجود بازاریابی مجازی هم برای همه ی کسب و کار ها ضروری شده

اگر از یکی از روش ها استفاده نکنید ، بخش زیادی از مخاطبانتان را از دست میدهید

استراتژی بازاریابی داشته باشید ، داشتن استراتژی بازاریابی باعث میشود که با برنامه جلو بروید و احتمال موفقیت شما را افزایش میدهد

 

چگونه استراتژی فروش داشته باشیم؟

استراتژی فروش

 

همین الان یک کاغذ و خودکار بردارید و به سوالات زیر پاسخ دهید

  • مشتریان شما چه کسانی هستند ؟ (جنسیت ، سن ، تحصیلات و ….)
  • آنها در کجا هستند ؟ (اینستاگرام ، لینکدین یا ….)
  • چگونه توجه آنها را جلب کنیم؟

شما با پاسخ به این سوالات متوجه شدید مخاطبینتان چه کسانی هستند ، از چه کانال هایی با آنها ارتباط برقرار کنید ، چگونه توجه شان را جلب کنید و آنها را تبدیل به مشتری کنید

این همان استراتژی فروش است

داشتن استراتژی فروش کمک زیادی به گذراندن مشتری از مراحل قیف فروش میکند

  • در بالای قیف مشتری هیچ شناختی از شما ندارد و شما باید با بازاریابی حقیقی یا مجازی او را با برند خود آشنا کنید
    مثلا با محتوا و سئو او را به سایتتان جذب کنید
  • در وسط قیف مشتری با شما آشناست ولی هنوز برای خرید از شما مصمم نیست
    کاری کنید محصول شما را مناسب ترین گزینه برای رفع نیازش ببیند
  • و در آخر قیف مشتری از شما خرید میکند

همانطور که گفتیم در بازاریابی مجازی این امکان وجود دارد که رفتار مشتری را در تمامی این مراحل رصد کنید

مثلا شما میبینید افراد زیادی وارد سایت شما میشوند یا پیج شما را فالو میکنند ولی از شما خرید نمیکنند پس مشکلی در وسط قیف کسب و کار شما وجود دارد که افراد از آن پایین تر نمی روند.

 

ابزار گوگل آنالیتیکس

بهترین ابزار تحلیل و بررسی که دقیقا به ما میگوید چند نفر از سایت ما بازدید کرده اند ، چند نفر خرید کرده اند و یا کمپین های تبلیغاتی ما چقدر موثر بوده است ، ابزار شرکت گوگل یعنی Google analytics میباشد

این ابزار نشان میدهد مشکل قیف بازاریابی ما کجاست یا مخاطبین هدف ما چقدر به مخاطبین هدفی که در استراتژی فروش مشخص کردیم نزدیک اند

وجود همین ابزار ها باعث شده تا بازاریابی آنلاین یا مجازی برای هر کسب و کاری ضروری شود