گوگل برای بهتر کردن نتایج جست و جوی کاربران خود همواره سعی دارد با بهره گیری از بهترین الگوریتم ها، بهترین نتایج را برای مفاهیم جست و جو شده آن ها ارائه دهد
الگوریتم Rank Brain بخشی از الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل است که الگوریتم اصلی گوگل برای نتایج جست و جو و رتبه بندی نتایج است

این الگوریتم به تشریح کلمات کلیدی توجه می کند و از نظر معنایی عبارات جست و جو شده توسط کاربران را پردازش می کند

 

بر خلاف الگوریتم های قدیمی گوگل فاکتور های زیادی را برای رتبه بندی نتایج در نظر می گیرد

الگوریتم رنک برین با استفاده از قدرت ماشین لرنینگ و هوش مصنوعی دائم در حال یادگیری است و سعی می کند بهترین نتیجه و کلمات کلیدی و همچنین مفاهیم مشابه عبارات جست و جو شده را در اختیار کاربر قرار دهد.

اگر مباحث سئو پیک مانی را دنبال کرده باشید ، اشاره کردیم که سایت ها توسط الگوریتم های گوگل بررسی می شوند ، در این مقاله الگوریتم rank brain را برای شما معرفی می کنیم.

 

الگوریتم رنک برین(Rank Brain) چیست و چه تفاوتی با سایر الگوریتم های گوگل دارد؟

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که الگوریتم Rank Brain چیست؟

گوگل همواره دوست دارد تا بهترین پاسخ ها را برای جست و جوی کاربران نمایش دهد.

این موتور جست و جو از ابتدا تا کنون از الگوریتم های زیادی استفاده کرده است تا نزدیک ترین و بهترین مفهوم را برای کلمات کلیدی کاربر به وی نشان دهد.

در گذشته گوگل از الگوریتم هایی مانند پاندا و پنگوئن استفاده می کرد.

 

این الگوریتم ها سعی داشتند تا ارتباط میان عبارات و مفاهیمی که کاربران جست و جو می کنند را با کلمات کلیدی که در صفحات وب وجود دارند، تطبیق دهند تا بهترین نتایج را نمایش دهند.

متاسفانه این موضوع باعث شده بود مدیران وب سایت ها از کلمات کلیدی فراوان در محتواهاهای خود استفاده کنند تا در رتبه خوبی قرار بگیرند، این موضوع باعث می شد تا محتوا بی کیفیت شود.

گوگل در سال 2013 با ارائه الگوریتمی به نام الگوریتم رنک برین سعی در حل این مشکل داشت.

 

rank brain با استفاده از قدرت ماشین لرنینگ و هوش مصنوعی به جای توجه به کلمه، به مفهوم آن و عبارات مشابه توجه می کند تا بهترین نتایج را برای آن مفهوم به کاربر پیشنهاد دهد.

در واقع الگوریتم مرغ مگس خوار مهمترین الگوریتم گوگل است که رتبه بندی نتایج جست و جو از طریق آن صورت می گیرد اما Rank Brain بخشی از آن است.

این الگوریتم در کنار سایر الگوهای گوگل باعث محبوبیت این موتور جست و جو شده اند.

الگوریتم رنک برین

 

گوگل از الگوریتم های دزدان دریای برای رعایت قانون کپی رایت، friendly mobile برای سایت های ریسپانسیو، top heavy برای تبلیغ زیاد و الگوریتم های دیگری استفاده می کند تا بهترین نتیجه حاصل شود.

Rank Brain حدود پانزده درصد از کل جست و جوهای کاربران در گوگل را جواب می دهد، این موضوع نشان از اهمیت بالای آن دارد.

 

الگوریتم  Rank Brain چگونه کار می کند؟

عملکرد کلی این الگوریتم به صورت ذیل است:

  • زمانی که کاربران در گوگل کلماتی را جست و جو می کنند این الگوریتم به این کلمات توجه بیشتری می کند و به تفسیرمعنا و مفهوم این کلمات دقت می کند.
  • اگر با کلمه ایی مواجه شود که آن را درک نکند، شروع به حدس زدن در مورد آن کلمه می کند تا کلمات و مفاهیم مشابه آن را پیدا کند.
  • این الگو با استفاده از عوامل زیادی همانند منطقه ایی که کاربر در آن جا حضور دارد، تاریخچه جست و جوی کاربر و مفاهیمی که در گذشته جست و جو کرده است، شروع به تفسیر کلمات جست و جو شده توسط کاربر می کند تا بهترین نتیجه را نمایش و رتبه بندی نتایج را صورت دهد.
  • بعد از نمایش جست و جو، الگوریتم رنک برین(Rank Brain) رضایت کاربر را از نتیجه جست و جو می سنجد، توسط این الگو میزان رضایت کاربر از هر صفحه و ماندگاری او در آن صفحه سنجیده می شود و بر این اساس رتبه بندی نتایج برای عبارات جست و جو شده انجام می شود.

 

گوگل با استفاده از این ویژگی حتی سایت هایی که محتوای طولانی دارند اما محتوای آن ها دارای کیفیت بالایی نیست را شناسایی می کند و به آن ها امتیاز کمتری برای قرار گرفتن در رتبه های خوب گوگل می دهد.

لازم به ذکر است گوگل این رفتار را تنها برای کاربران محدودی انجام نمی دهد بلکه برای تمام افرادی رکه جست و جو می کنند این رفتار را اعمال می کند تا بهترین نتیجه را کسب کند.

به طور کلی این الگوریتم به موارد مختلفی توجه می کند مواردی همچون، ایجاد محتواهای با کیفیت برای پاسخ دادن به سوالات کاربران، نمایش سایت ها در سایز کوچک برای موبایل یا همان ریسپانسیو، میزان رضایت کاربران از صفحات و مقدار نرخ CTR، لینک سازی های داخلی و خارجی و … .

اگر می خواهید کلمات کلیدی سایتتان در رتبه های خوبی در جست و جوی گوگل قرار بگیرند حتما به این نکات توجه کنید.

 

تاثیر الگوریتم رنک برین در نمایش جست و جو

تاثیر الگوریتم رنک برین در جستجو

 

این الگوریتم تاثیر زیادی بر نحوه نمایش صفحات جست و جو شده گذاشته است.

این الگو باعث شده است تا کاربران بیشتر از پیش به پاسخ جست و جوهای خود برسند تا به ندرت پیش بیاید پاسخ سوالات خود را پیدا نکنند.

تاثیر آن در نحوه نمایش صفحه جست و جو گوگل به صورت ذیل است:

 

  • امکان featured snippets باعث شده است در هنگام جست و جوی کاربران یک لیست باکس در بالای صفحه جست و جو شده نمایش داده شود، این لیست جواب سوال کاربر است که مفاهیم و سوالات کاربر را به شکلی دقیق تر و کامل تر توضیح داده است، این نتایج در رتبه صفر گوگل نمایس داده می شوند.
  • در مواقعی که کاربر یک سوال را جست و جو می کند گوگل با استفاده از الگوریتم رنک برین یک محتوای کوتاه در جواب آن سوال نمایش داده می شود و در زیر این محتوا لینکی قرار داده شده است که پاسخی طولانی تر به سوال کاربر در آن وجود دارد.
  • زمانی که جست و جو توسط کاربر انجام می شود و به یک صفحه از نتایج جست و جو شده ورود می کند وبلافتصله از آن خارج می شود، گوگل با استفاده از الگوریتم Rank Brain متوجه می شود که شما پاسخ سوالتان را دریافت نکرده اید به همین دلیل تعدادی لینک بیشتر در زیر لینک صفحه ایی که ورود کرده ایم، در صفحه جست و جو نمایش داده می شود.