وقتی شروع به کار در دنیای  دیجیتال مارکتینگ می کنید ، یک اصطلاح که به طور مکرر می شنوید اصطلاح “مخاطب هدف” است.

مخاطبان هدف بسیاری از تصمیمات بازاریابی شما را تحت تاثیر قرار می دهند و به شما در تعیین نوع تبلیغاتی که برای معرفی برند و محصولات خود انجام می دهید و موارد دیگر جهت می دهند.

در این مقاله ما نگاهی به مخاطب هدف و نقشی که این مشتریان بالقوه در فعالیت های شما در دیجیتال مارکتینگ بازی می کنند می اندازیم.

 

تعریف مخاطب هدف

مخاطب هدف کیست

 

در دنیای دیجیتال مارکتینگ ، فعالیت ها و کمپین های موثر بدون در نظر گرفتن نیازها و علائق افرادی که مورد نظر ما هستند به موفقیت نمی رسد.

برای ایجاد یک کمپین بازاریابی دیجیتال موثر ، باید افرادی که از محصولات یا خدماتی که برند شما ارائه می دهد استفاده می کنند شناسایی کنید و متناسب با علائق و خواسته های آن ها عمل کنید. به این افراد که مشتریان بالقوه شما هستند مخاطبین هدف شما گفته می شود.

 

مشخصات مخاطب هدف

مشخصات مخاطب هدف

برای به موفقیت رساندن کسب و کار خود ، شما نیاز دارید که مخاطبین هدف خود را بشناسید.

هیچ وقت دو  فرد از مخاطبین هدف یک برند کاملا شبیه به هم نیستند. ممکن است یک کسب و کار به دنبال داشتن یک دید کلی مناسب از مخاطب هدف خود که مشخصات متفاوتی از هم دارند داشته باشد.

برای تعریف مخاطب هدف خود ، باید ویژگی های مشترک مخاطبین خود را شناسایی کنید.

برای بازاریابی محلی ، باید بر روی افرادی که در منطقه ای که خدمات و محصولات شما ارایه می شود زندگی می کنند تمرکز کنید.

همچنین می توانید ویژگی ها و مشخصات خاصی را در نظر بگیرید و بر اساس این ویژگی ها مخاطب هدف خود را تعیین کنید مثلا اگر کسب و کار شما در حوزه لوازم نوشت افزار  فعال است دانش آموزان و دانشجویان می توانند مخاطبین هدف اصلی شما باشند.

ویژگی های زیادی وجود دارد که باید هنگام ساختن تصویر از مخاطبان هدف مورد نظر خود در نظر بگیرید.

برخی از ویژگی هایی که می تواند میزان علاقه و نیاز این مشتریان به محصولات و خدمات کسب و کار شما را تحت تأثیر قرار دهد موارد زیر است :

مخاطبین هدف

 

  • سن
  • جنسیت
  • سطح درآمد
  • محل زندگی
  • دستگاه اینترنتی
  • سرگرمی ها و تفریحات
  • تاریخچه جستجوی اینترنتی
  • خریدهای قبلی از محصولات مشابه
  • برخوردهای قبلی با برند و محصولات شما
  • دین
  • قومیت
  • وضعیت تاهل
  • تعداد فرزندان
  • اهداف شغلی و بلند مدت

 

برای شناسایی و تعیین مشتریان بالقوه  در کسب و کارها آمارهای اجتماعی و جمعیتی زیادی وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد.

کار اصلی شما این است که افرادی را که بیشتر از محصولات و خدمات شما استفاده می کنند را شناسایی کنید و مشخصات مشترک این افراد را شناسایی کنید.

 

شناسایی مخاطب هدف 

شناسایی مخاطبان هدف برای فعالیت های دیجیتال مارکتینگ کمی نیاز به کار تحقیقاتی و تحقیقات بازار دارد.

قبل از اینکه به شناسایی مخاطبان مناسب بپردازید ، چند نکته دیگر وجود دارد که بهتر است آن ها را  بدانید

مخاطبان شما بسته به کمپین تبلیغاتی شما می توانند تغییر کنند.

به عنوان مثال ، می خواهید یک کمپین هدف گیری مجدد یا در اصطلاح  retargeting campaign انجام دهید. مخاطب هدف شما برای این کمپین تبلیغاتی کسی است که خدمات شما را در وب سایت شما مشاهده می کند. مهم نیست که اطلاعات جمعیتی آنها چیست.

با این حال ، برای یک کمپین Google Ads ، ممکن است بخواهید کسی را در یک مکان خاص که یک عبارت جستجو خاص تایپ می کند ، را هدف قرار دهید.

مخاطبان هدف یک کسب و کار با هم متفاوت هستند اما هدف نهایی یکسان است : دستیابی به افرادی که ممکن است به محصولات و خدمات شما علاقه مند باشند و یا به آنها نیاز داشته باشند.

کسب و کار شما می تواند چندین مخاطب هدف داشته باشد.

به عنوان مثال ، به عنوان یک کسب و کار فعال در حوزه گل وگیاهان زینتی ، ممکن است بخواهید زنان خانه دار را که هم با توجه به روحیات لطیف خود به گل و گیاه علاقه دارند و هم وقت کافی دارند هدف قرار دهید و آنها را جذب کنید.

در کنار زنان خانه دار ممکن است بخواهید فعالان حوزه فضاهای سبز شهری که برای زیباسازی شهرها از گیاهان زینتی استفاده می کنند را نیز به عنوان مخاطب هدف خود در نظر بگیرید.

هر یک از این گروه ها ، مشتری بالقوه کسب و کار شما هستند که با توجه به نیاز و یا علاقه خود ، می توانند از محصولات و خدمات کسب و کار شما استفاده کنند.

شما ممکن است مخاطبان هدف دیگری داشته باشید که حتی به آنها فکر هم نکرده باشید و جذب این افراد به ذهنتان هم خطور نکرده باشد.

روند شناسایی مخاطبین هدف شما ممکن است گروهی از افرادی را نشان دهد که قبلاً سعی نکرده اید به آنها دسترسی پیدا کنید و آن ها را به کسب و کار خود جذب کنید. گسترش تعداد افرادی که هدف قرار می دهید می تواند به سودآوری بیشتر کسب و کار شما کمک کند.

 

مراحل شناسایی مخاطب هدف کسب و کار 

مراحل شناسایی مخاطب هدف کسب و کار

 

 

برای شناسایی موفقیت آمیز مخاطب هدف خود ، چند مرحله وجود دارد که باید انجام دهید.

مشتریان فعلی خود را تجزیه و تحلیل کنید.

برای شناخت مشتریان فعلی خود می توان به چند سوال پاسخ داد

  • چه کسی در حال حاضر از شما خرید می کند؟
  • این افراد چه خصوصیات مشترکی دارند؟

با پاسخ به این سوال ها و سایر سوالات مشابه می توانید مشتریان فعلی خود را تجزیه و تحلیل کنید و شناخت بیشتری از آن ها به دست بیاورید.

با شناخت مشتریان فعلی خود می توانید بر اساس خواسته ها و علائق آن ها محصولات و خدمات خود را اصلاح کنید و همچنین در تبلیغات خود این موارد را در نظر بگیرید.

محصولات و خدمات خود را تجزیه و تحلیل کنید.

برای درک اینکه چه کسی می تواند از محصولات و خدمات شما بهره مند شود ، باید محصولات و خدماتی را که به مصرف کنندگان پیشنهاد می دهید را بهتر بشناسید.

با نوشتن تمام ویژگی ها و مزایای محصولات و خدمات خود شروع کنید. سپس ، در مورد اینکه چه کسی به این محصولات یا خدمات نیاز دارد فکر کنید. گروهی از این افراد که به ذهنتان می رسد ممکن است مشتریان آینده برند شما باشند.

از آمارها و تجزیه و تحلیل ها در فضای آنلاین استفاده کنید

از آمارها و تجزیه و تحلیل ها در فضای آنلاین استفاده کنید

 

چه کسی از وب سایت شما بازدید می کند و با رسانه های اجتماعی شما ارتباط برقرار می کند؟

شناسایی افرادی که در فضای مجازی با شما تعامل می کنند و از طریق این ابزارهای بازاریابی و فروش مجازی با کسب و کار شما در اصطلاح درگیر می شوند مثلا از محصولات یا خدمات کسب و کار شما خریدی انجام می دهند یا حتی در رسانه های اجتماعی در مورد محصول جدیدی که به مشتریان معرفی کرده اید نظر می دهند بسیار مفید است.

رقبای کسب و کار خود را زیر نظر بگیرید

در بازار رقابتی امروز توجه به استراتژی ها ، اقدامات و تصمیمات رقبا خود یک منبع اطلاعاتی مفید برای کسب و کارهاست. استفاده از این اطلاعات مفید در تعیین استراتژی ها و تصمیمات کسب و کارها بسیار مفید است.

به کمپین های تبلیغاتی ، طرح های فروش و سایر اقداماتی که رقبای شما برای جذب مخاطب هدف خود انجام می دهند دقت کنید و در صورت نیاز از این اطلاعات که حاصل تجزیه و تحلیل ها و استراتژی های رقبای شماست ایده بگیرید.

شناسایی مخاطب هدف خود را همواره دنبال کنید و هیچ وقت آن را رها نکنید.

شناسایی مخاطبان هدف شما فقط یک بار اتفاق نمی افتد. هر بار که یک کمپین دیجیتال مارکتینگ جدید راه اندازی می کنید ، باید ارزیابی کنید که کدام گروه از مصرف کنندگان بیشتر از محصولات و خدمات آن کمپین استفاده می کنند.

هر بار که محصول یا خدمات جدیدی را معرفی می کنید ، باید مخاطبانی را که به آن پیشنهاد جدید نیاز دارند را شناسایی کنید.

در مورد ارزیابی مجدد مخاطبان هدف خود همیشه فعال باشید تا اطمینان حاصل کنید که در فعالیت های بازاریابی خود به افراد مناسب می رسید.

پیروی از این روند ممکن است نشان دهد که شما در تلاش برای شناسایی مخاطبین هدف خود خوب عمل نکرده اید و یا ممکن است به شما کمک کند گروه های جدیدی از مخاطبین هدف را برای هدف گیری و جذب آنها به برند خود شناسایی کنید.

شما باید تصویر واضح تری از این که با کمپین های بازاریابی دیجیتال خود به چه مخاطبینی باید برسید ، داشته باشید. می توانید با تصویرسازی شخصیت های مشتریان و کمپین های بازاریابی هدفمند شروع کنید.

در صورت نیاز به شناسایی و استفاده از مخاطب هدف در فعالیت های دیجیتال مارکتینگ ، ممکن است بخواهید با یک شرکت دیجیتال مارکتینگ حرفه ای همکاری کنید و شناسایی این مشتریان بالقوه خود را به این شرکت ها بسپارید.

 

نتیجه گیری

یکی از مهم ترین اهداف کسب و کارها چه در حوزه دیجیتال مارکتینگ و یا حتی در حوزه هایی متفاوت با دیجیتال مارکتینگ ، در بازار به شدت رقابتی امروز شناسایی مخاطب هدف کسب و کار خود ، جذب و درگیر کردن این مخاطبین به برند مورد نظر و در نهایت تبدیل این مخاطبین به مشتریان وفادار برند است.

برای رسیدن به این هدف باید در مرحله اول مخاطب مورد نظر خود را شناسایی کنیم ، با انجام کارهای تبلیغاتی جذاب ، پیام های مناسب به این مشتریان بالقوه برند خود ارسال کنیم ، محصولات و خدمات خود را به صورت جذاب و قابل فهم برای این مخاطبین ارایه دهیم تا آنها را جذب برند کنیم و در نهایت با ترغیب این مشتریان به خرید محصولات یا خدمات ما و عرضه محصولات با کیفیت به مصرف کنندگان محصولات ما و تعامل سازنده با آنها ، این مخاطبین را به مشتریان وفادار برند خود تبدیل کنیم.

 

شناخت مخاطب هدف یکی از مراحل تحقیقات بازار و استراتژی دیجیتال مارکتینگ است ، اگر می خواهید این موضوع را از پایه تا مقدماتی و به صورت کامل یاد بگیرید ، به دوره ی آموزش تحقیقات بازار مراجعه کنید