آیا می دانید بازاریابی محتوا چیست و با آن آشنا هستید ؟

در این مقاله به شما خواهیم گفت :

 

  1. بازاریابی محتوا چیست
  2. تاریخچه ی بازاریابی محتوا
  3. چرا باید از بازاریابی محتوا استفاده کنیم
  4. چگونه بازاریابی محتوا انجام دهیم
  5. انواع بازاریابی محتوا

 

بازاریابی محتوا چیست ؟

در پیک مانی شاخه های مختلف دیجیتال مارکتینگ را توضیح دادیم

بازاریابی موتور های جستجو ، بازاریابی ایمیلی و …

در این مقاله با شاخه ای دیگر از دیجیتال مارکتینگ آشنا خواهیم شد که بازاریابی محتوا ( Content marketing ) نام دارد

در این نوع بازاریابی ، شما محتوای با ارزش و با کیفیت تولید می کنید و در اختیار مخاطبان تان قرار می دهید

هدف از انجام این کار جذب افراد جدید و البته حفط مخاطبین قدیمی تان می باشد

 

حقیقت این است که بازاریابی محتوا به عنوان روشی کوتاه مدت شناخته نمی شود و معمولا صاحبان کسب و کار ها از آن به عنوان یک استراتژی بلند مدت استفاده می کنند

استراتژی بلند مدتی که قصد اش ایجاد ارتباط بین صاحبان کسب و کار و مخاطبین می باشد

تمام شرکت ها از بازاریابی محتوا استفاده می کنند و این ارتباطی به کوچک یا بزرگ بودن ، قدیمی یا تازه تاسیس بودن شرکت ندارد

از مایکروسافت گرفته تا پیک مانی ، از شرکت های تک نفره تا چند نفره به دنبال تولید محتوایی ارزشمند هستند که مخاطبین جدیدی را جذب کند و مخاطب قدیمی را حفظ

 

تاریخچه ی بازاریابی محتوا

تاریخچه ی بازاریابی محتوا

 

وبلاگ های قدیمی را یادتان هست ؟ همان وبلاگ های شخصی که در حد دل نوشته و یا خاطره نویسی بودند

کسب و کار ها به وبلاگ نویسی روی آوردند و این بار محتوا هایی آموزشی و مفید را برای خوانندگان خود نوشتند

این کار باعث اعتماد مخاطب به آن کسب و کار و خرید از آن و در نتیجه درآمد بالاتر آن کسب و کار ها شد

اینگونه بود که ماهیت وبلاگ نویسی از دلنوشته به مدلی از بازاریابی تبدیل شد و بازاریابان یاد گرفتند که در 3 مرحله محتوای خود را بنویسند و منتشر کنند :

  1. پیدا کردن مشکلات مخاطب ( یا موارد مورد علاقه ی مخاطب)
  2. پرسیدن سوالاتی برای تحریک کردن حس های بالا
  3. معرفی کسب و کار خود به عنوان حل کننده مشکلات ( یا ایجاد لذت در مخاطب )

 

بازاریابی سنتی یا مدرن

در مقاله ی بازاریابی حقیقی یا مجازی به طور کامل به این موضوع پرداختیم

اما ارتباطش با موضوع این مقاله چیست ؟

بازاریابی محتوا که شاخه ای از بازاریابی مجازی یا آنلاین می باشد به جای اینکه به ویژگی های محصول خود ( خدمات خود) را برجسته کند ، سعی می کند با محتوا های آموزشی و مفید اطلاعات مخاطب را در همان زمینه بالاتر ببرد

این کار باعث می شود مخاطب با میل خود تصمیم گیری کند

این ویژگی در بازاریابی سنتی مشاهده نمی شود و در آن تمام تلاش بر روی برجسته سازی محصولات یا خدمات می باشد

 

بازاریابی محتوا و تبلیغات

بازاریابی محتوا و تبلیغات

 

ممکن است برای شما مفهموم بازاریابی محتوا و تبلیغات نزدیک به هم باشد ، اما این دو با هم تفاوت هایی دارند ، با یک مثال این تفاوت ها را به شما توضیح می دهیم

شما ابتدا یک رسانه برای خود انتخاب می کنید ، سایت یا پیج اینستاگرام پیشنهاد می شود

حال اگر شما محتوا های خودتان را منتشر کنید به آن بازاریابی محتوا می گویند

اما اگر محتوا های دیگران را در رسانه ی خود منتشر کنید تا برای آن ها مخاطب و مشتری جدید جذب شود ، به آن تبلیغات گفته می شود

شما به عنوان صاحب یک کسب و کار در رسانه ی خود بازاریابی محتوا انجام می دهید یا در رسانه های دیگران تبلیغات می کنید ؟

این موضوع را از چند جهت می توان بررسی کرد که مهم ترین آن رایگان بودن بازاریابی محتواست ، در صورتیکه انواع تبلیغات ( مانند : تبلیغات کلیکی ، و … ) هزینه های زیادی دارد

 

بازاریابی محتوا و فروش

مانند تبلیغات ، بازاریابی محتوا و فروش هم ارتباط هایی باهم دارند

همانطور که بار ها اشاره کردیم ، با بازاریابی محتوا به مخاطب کمک می کنیم که خرید درست داشته باشد

همچنین با دادن سیگنال هایی به او می گوییم که این خرید درست را می تواند از کسب و کار ما انجام دهد

این کار یک فرآیند طولانی است که ما مخاطب را جذب می کنیم و با انجام اصولی بازاریابی آن را تبدیل به مشتری می کنیم

در مقاله ی قیف بازاریابی و فروش به طور کامل این موضوع را گفتیم که مخاطب برای اولین بار وارد وب سایت شما می شود و با کسب و کار تان آشنا می گردد

 

در این مرحله شما باید فقط نیاز مخاطب را برطرف کنید ، نیازی که مخاطب را به سایت تان کشیده است

حال مخاطب با شما ، موضوع سایت تان و احتمالا موضوع دیگر مقاله های تان آشنا می شود

اینجا ما می توانیم موارد مورد علاقه مشتری را شناسایی کرده و به او محتوا هایی را پیشنهاد دهیم که با آن موارد مرتبط باشد

در نهایت می توانید با جلب اعتماد مشتری و ارتباط برقرار کردن تیم فروش با مشتری به سود دهی برسید

محتوای عالی نه تنها در افزایش فروش و جذب مشتری بلکه در حفظ کردن مشتری نیز تاثیر زیادی دارد

 

چرا باید از بازاریابی محتوا استفاده کنیم ؟

چرا باید از بازاریابی محتوا استفاده کنیم

پس از اینکه متوجه شدیم بازاریابی محتوا چیست باید بدانیم که چرا باید از آن استفاده کنیم

استفاده از بازاریابی محتوا یا Content marketing مزایای زیادی دارد که در ادامه به صورت تیتر وار به چند نمونه از آن ها اشاره می کنیم

  1. اعتماد بیشتر مشتری
  2. برندسازی
  3. سئو
  4. افزایش ترافی

1 – اعتماد بیشتر مشتری

شما برای مخاطبین تان محتوا تولید کنید و اطلاعات آنها را افزایش می دهید

اگر مخاطبین به اطلاعات ارائه شده اعتماد کنند ، احتمال خرید کردن شان از شما بیشتر می شود

به همین دلیل در بازاریابی محتوا کمیت مهم نیست ، بلکه این کیفیت محتواست که اعتماد سازی می کند

 

2 – برندسازی

گاهی قصد شما آگاهی بیشتر مخاطبین از برند تان است

اینکه اسم برند تان شنیده شود یا افراد بیشتری در اینستاگرام پست شما را به اشتراک بگزارند

در واقع با تولید محتوای با ارزش می خواهیم کاری انجام دهیم که کاربر یک رفتار یا عکس العمل در ازای مشاهده محتوا داشته باشد

 

3 – افزایش ترافیک

همانطور که مشخص است ، هرچه تعداد مقالات جامع و تخصصی شما بیشتر باشد ، افراد بیشتری برای خواندن این مقالات به سایت شما سر می زنند

پس افزایش ترافیک سایت را هم می توانیم در ادامه ی برندسازی قرار دهیم چراکه با محتوای خوب افراد بیشتری از برند ما آگاه می شوند

 

4 – سئو

اگر مقالات سئو پیک مانی را دنبال کرده باشید ، بارها گفته ایم مهم ترین فاکتور برای گوگل کیفیت محتوا می باشد

این فاکتور به قدری مهم است که با داشتن محتوای با کیفیت داشته باشید حتی اگر دیگر فاکتور های سئو را رعایت نکرده باشید احتمال رتبه گرفتن تان وجود دارد

الگوریتم های گوگل مدام در حال تغییر اند و مدام به روز می شوند اما چیزی که در آن تغییر نمی کند ، ارزشی است که گوگل برای محتوای با کیفیت قائل است

 

چگونه از بازاریابی محتوا استفاده کنیم ؟

اما می رسیم به چگونگی بازاریابی محتوا ، برای داشتن یک استراتژی درست و اصولی بازاریابی محتوا ، نیاز داریم اقدامات زیر را انجام دهیم :

  1. مشخص کردن اهداف
  2. مشخص کردن مخاطبین هدف
  3. مشخص کردن قالب محتوا
  4. مشخص کردن کانال های توزیع محتوا

1 – مشخص کردن اهداف

اهداف

 

شما برای تولید محتوا و ایجاد یک طرح بازاریابی باید یک هدف مشخص داشته باشید

مثلا اینکه محتوای شما در بر گیرنده ی چه مطالبی خواهد بود

حتما قبل از مشخص کردن هدف های تان تحقیقات مناسب را انجام دهید

اگر قدم اول برنامه ریزی برای بازاریابی محتوا را درست بر ندارید ، نباید انتظار داشته باشید در برداشتن قدم های بعدی موفقیتی حاصل شود

 

 

 

2 – مشخص کردن مخاطبین هدف

آیا مخاطبین هدف خود را می شناسید ؟

شما باید کاملا بدانید برای چه کسانی محتوا تولید می کنید

آن افراد چه خصوصیاتی دارند ، خصوصیاتی مانند : جنسیت ، سن ، علایق آنها و …

اگر از ابزار هایی مانند گوگل آنالیتیکس استفاده می کنید کمک زیادی به شناخت خصوصیات مخاطبین هدف تان خواهد کرد

 

3 – مشخص کردن قالب محتوا

قالب محتوا

در این مقاله ما بار ها عبارت ” تولید محتوا”  را به کار بردیم اما مشخص نکردیم این محتوا چه قالبی دارد

شاید در اکثر موارد منظور ما تولید محتوای متنی بود اما قالب های دیگری هم برای تولید و بازاریابی محتوا وجود دارد

ما چهار نمونه قالب برای محتوا داریم : متنی ، تصویری ، ویدیویی و صوتی

یعنی قبل از اینکه شما محتوایی تولید کنید و اطلاعاتی به مخاطب بدهید باید تصمیم بگیرید که این محتوا با چه قالبی و در چه فرمتی به مخاطب برسد

 

امروزه میل مردم به محتوا های ویدیویی بیشتر شده و از محتوا های متنی خسته شده اند

پس بازاریابی با محتوا های ویدیویی یا Video marketing کمک زیادی به پیشرفت شما می کند

اما موتور های جستجو در حال حاضر تنها قادر به بررسی و رتبه دهی به محتوا های متنی هستند ، پس وجود محتوای متنی برای حضور در نتایج گوگل ضروری است

در پایان مقاله انواع محتوا را برای شما نام می بریم که هر کدام زیر شاخه ای از همین چهار قالب می باشند

 

4 – کانال های توزیع محتوا

بسیار مهم است که بدانید محتوایی که می خواهید تولید کنید از چه طریقی و چه کانال هایی به مخاطبین هدف تان می رسد

مقاله ی شما در سایت تان قرار است منتشر شود ؟ پس کانال توزیع آن وب سایت شما خواهد بود

شاید هم بخواهید تصویری را در اینستاگرام قرار دهید و کانال توزیع این محتوا را پیج اینستاگرام تان در نظر گرفته اید

سرویس های اشتراک ویدیو مثل یوتیوب برای محتوا های ویدیویی تان ، سرویس های پادکست مثل کست باکس برای محتوای های صوتی و حتی کانال تلگرام تان از بهترین پلتفرم ها برای متنشر کردن و بازاریابی محتوا های تان می باشد

 

انواع بازاریابی محتوا چیست

انواع بازاریابی محتوا

 

محتوا های متنی :

  1. وبلاگ نویسی ( در ابتدای مقاله راجب آن نوشتیم )
  2. کتاب های الکترونیکی یا Ebook ( باعث افزایش دانلود از سایت شما می شود )
  3. لیست قیمت های محصولات ( اگر سایت فروشگاهی دارید مناسب شماست )

محتوا های تصویری :

  1. اینفوگرافیک ( اطلاعاتی که در مقالاتتان آورده اید را به صورت خلاصه در تصویر نشان دهید )
  2. تصاویر ( در برخی از شبکه های اجتماعی تولید محتوای تصویری از هرچیزی بهتر و مفید تر است )

محتوا های ویدیویی :

  1. موشن گرافیک
  2. وبینار

محتوا های صوتی :

پادکست

 

سخن پایانی

حال که متوجه شدید بازاریابی محتوا چیست ، اگر می خواهید به عنوان یک بازاریاب محتوا فعالیت کنید باید بدانید تخصصی جذاب و پر درآمد پیش روی تان هست

هر چه به سمت جلو می رویم تقاضا برای دیجیتال مارکتینگ بیشتر می شود و بازاریابی محتوا هم از مهم ترین بخش های دیجیتال مارکتینگ است

شما به صورت فریلنسری نیز می توانید درآمد بسیار زیادی از بازاریابی محتوا داشته باشید

مطالعه داشته باشید ، تجربه کسب کنید و نظرات تان را زیر این پست برای ما بنویسید !