آنچه در این مقاله خواهید دید
کپی رایتینگ چیست

کپی‌رایتینگ هنر بیان مزیت‌ها و ویژگی‌های یک محصول است که باعث شناخت و شهرت آن محصول یا خدمات در بازار می‌شود. حتماً تابه‌حال تبلیغ نویسی‌های روی بیلبوردها، تبلیغات تلویزیونی، اینترنتی و … را مشاهده کرده‌اید ، در این مقاله به شما خواهیم گفت که کپی رایتینگ چیست و چگونه آن را انجام دهیم

تبلیغ نویسی هنر ظریفی است که انجام موفق آن باعث ماندگاری یک برند برای سالیان طولانی و حتی دهه‌ها و قرن‌ها می‌شود.

برای داشتن یک کسب‌وکار موفق، بهتر است به متن تبلیغ و جزئیات آن برای هر محصول توجهی ویژه کرد.

در این مقاله، درمورد کپی‌رایتینگ، نحوه کار آن و انواع مختلفی که وجود دارد، مطالبی بیان می‌شود .

هنری است که باعث ماندگاری یک برند برای سالیان طولانی می شود.

کپی رایتینگ چیست

تبلیغ نویسی چیست

کپی‌رایتینگ، هنر نوشتن تبلیغات متقاعدکننده‌ای است که افراد را به سمت اقدام سریع سوق می‌دهد .

کپی‌رایتینگ مهارت (همچنین به‌عنوان یک شغل) نوشتن تبلیغات فروش و بازاریابی برای محصولات، خدمات، فعالیت‌های جمع‌آوری کمک‌های مالی و چیزهای دیگر است. هدف از آن متقاعدکردن مخاطب برای اقدام، مانند خریدکردن، واردکردن نشانی پست الکترونیکی، اهدای پول یا کلیک روی یک دکمه است.

زمانی که صحبت از بازاریابی و تبلیغ کسب‌وکار شما می‌شود، کپی‌رایتینگ ازجمله مهارت‌های مهمی است که باید داشته باشید .

کپی‌رایتینگ در مورد علائم تجاری قانونی، نیست. حفاظت از اختراعات و علامت‌های تجاری کسب‌وکارها یا حق کپی‌رایت (copyrighting)با تبلیغ نویسی یا (copywriting) کاملاً ً متفاوت است.

نکات تبلیغ نویسی

مولفه های نوشتن ک تبلیغ موثر

نوشتن مطالب برای کپی‌رایتینگ بسیار متفاوت از نوشتن معمولی، مانند نوشتن مقاله، پست وبلاگ یا سایر مطالب است. نوشتن متن تبلیغ مؤثر باعث افزایش واکنش و همچنین افزایش خریدها می‌شود.

در اینجا، ما پنج مورد از مؤلفه‌های نوشتن تبلیغ مؤثر را در یک مثال برای نشان‌دادن نکات تبلیغ نویسی، بررسی خواهیم کرد.

گروه خاصی از افراد را مخاطب قرار می‌دهد.

اگر محصولی را تبلیغ می‌کنید که به‌صورت شبانه‌روزی آب شیرین به گربه‌ها می‌رساند، نوشتن متن تبلیغ باید با صاحبان گربه صحبت کند. در یک “مکالمه” یک‌به‌یک، متن تبلیغ باید توضیح دهد که چگونه محصول، نیاز صاحب گربه برای تهیه آب شیرین و سالم را برطرف می‌کند.

اگر نوشتن متن تبلیغ خود را به شخص دیگری می‌سپارید؛ با نویسنده‌ای که تجربه کار در بازار شما را دارد؛ خواسته‌ها، نیازها، علایق آنها را می‌فهمد و نوع زبان یا اصطلاحات اصولی آنها را می‌داند، کار کنید.

یک مزیت منحصربه‌فرد ارائه می‌دهد.

صاحبان گربه صدها گزینه محصول در پیشرو دارند، بنابراین نوشتن مطالب تبلیغاتی در مورد این محصول تهیه آب گربه، باید آن را از سایر محصولات موجود متمایز کند. چه چیزی این محصول را به بهترین راه‌حل (آسان‌ترین، ایمن‌ترین، سالم‌ترین و غیره) تبدیل می‌کند؟

بسیاری از افراد از این به‌عنوان USP یا پیشنهاد فروش منحصربه‌فرد شما یاد می‌کنند. چه چیزی شما را از سایر محصولات یا خدمات من خارج از کشور متفاوت می‌کند؟

دلایل محکمی برای اثبات کیفیت ارائه می‌دهد.

برای اطمینان از اینکه صاحبان گربه‌ها تردید نکنند و نگران نباشند که آیا این محصول به قول‌های خود عمل می‌کند؛ بهتر است مدارک مشخصی راجع به عملکرد محصول ارائه کنید، مدارکی از قبیل نظرات مشتری‌ها، نتایج آزمایش در مقایسه با سایر برندها، یا یک فیلم بازاریابی در مورد چگونگی استفاده آسان از محصول.

مخاطبان را به سمت دعوت به اقدام راهنمایی می‌کند.

اگر می‌خواهید صاحبان گربه‌ها را مجبور به تماشای نسخهی نمایشی این اختراع درخشان برای توزیع آب کنید، باید متن تبلیغاتی آن را با یک فراخوان برای اقدام، که می‌تواند چیزی شبیه به این باشد که ( این ویدئو را ببینیند تا طرز کار آسان دستگاه را مشاهده کنید) همراه کنید. علاوه بر این، نوشتن متن تبلیغ باید چیز خاصی ارائه دهد که باعث شود صاحب گربه بخواهد اکنون اقدام کند. چیزی شبیه (اگر تا تاریخ XX سفارش دهید Y ریال پس‌اندازمی کنید.)

برای بهبود نتایج، به‌مرورزمان آزمایش شده و تغییرات لازم داده می‌شود.

چند تغییر ساده در متن تبلیغ، می‌تواند راندمان را 10٪ ، 20٪ یا حتی 150٪ افزایش دهد، بنابراین متن‌ها و پیشنهادهای مختلف را امتحان کنید.

یکی از نکات مهم این است که همه چیز را ارزیابی کنید تا بفهمید چه عواملی مؤثر است و چه عواملی بی‌تأثیر. علاوه بر این، دااً بررسی کنید تا ببینید آیا چطورمی توانید نتایجی که قبلاً گرفته‌اید را بهبود ببخشید.

نکته:

بازدهی عملکرد یک تبلیغ نویس، معمولاً بسیار بیشتر از یک نویسنده عادی است؛ زیرا کپی‌رایترها برای نوشتن متن فروش، به طور خاص آموزش‌دیده‌اند.

انواع تبلیغ نویسی

پس از دانستن این سوال که کپی رایتینگ چیست ، میخواهیم با انواع آن آشنا شویم

آیا می‌دانید یک کپی‌رایتر متن فیلمنامه تبلیغ تلویزیونی که قبل از اخبار شب تماشا کرده‌اید را، نوشته است؟.

در مورد بروشورهایی که در نمایشگاه‌های مختلف گرفته‌اید چطور؟ بله، آنها را نیز کپی‌رایترها نوشته‌اند.

و محتوای آن وب‌سایتی که اخیراً بازدید کرده‌اید؟ یک یا چند نویسنده تبلیغ متن، احتمالاً محتوا را در هر صفحه از آن سایت نوشته‌اند.

اینها نمونه‌هایی از پخش، چاپ و تبلیغ نویسی آنلاین است.

امروز، دنیای تبلیغ نویسی به‌صورت آنلاین و به‌عنوان یکی از اجزای مهم صدها نوع ابزار و تاکتیک‌های بازاریابی مانند وب‌سایت‌ها، تبلیغ نویسی ایمیلی، مقالات آنلاین، پست‌های رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، تبلیغات آنلاین، فیلم‌ها، ارائه وبینار و غیره گسترده شده است .

یک کمپین بازاریابی فقط برای یک محصول خاص بسته به نوع محصول ممکن است به همه این انواع تبلیغ نویسی نیاز داشته باشد.

  • صفحه محصول (مانند صفحه توضیحات محصول در سایت آمازون)
  • بسته‌بندی / برچسب محصول
  • تبلیغات محصولات در Google ، تبلیغات در فیسبوک و سایر بسترهای اجتماعی آنلاین
  • تبلیغات محصولات در مجلات چاپی
  • بروشورهایی که باید در یک نمایشگاه تجاری توزیع شوند.
  • ویدئوی آزمایشی محصول
  • یک مقاله سفید یا گزارش ویژه در مورد مشکلی که محصول حل می‌کند.
  • ایمیل تبلیغ محصول
  • مطالعات موردی که فواید استفاده از محصول را برای مشتری روشن می‌کنند.
  • کاتالوگ محصول در صفحات وب
  • مقالات و پست‌های وبلاگ در مورد محصول
  • توصیفات و داستان‌های مشتری
  • نامه‌های فروش برای ایمیل‌های مستقیم / صفحات وب آنلاین
راهنمای کپی رایتینگ

راهنمای کامل کپی رایتینگ

در ادامه مقاله کپی رایتینگ چیست به شما می گوییم که دقیقاً نوشتن تبلیغ متن چیست؟ کپی‌رایتینگ هنر و دانش نوشتن مطالبی است که محصول یا خدمات شما را به فروش می‌رساند و مشتریان احتمالی را برای اقدام متقاعد می‌کند.

از بسیاری جهات، مانند استخدام یک فروشنده برای دسترسی به همه مشتریان است. یک تیم فروش تک‌به‌تک با مشتریان تماس می‌گیرد. یک کپی‌رایتر از طریق بیلبوردها، تبلیغات مجله، نامه‌های فروش، پست‌های وبلاگ و موارد دیگر به یکباره به همه آنها می‌رسد.

طراحی، بازاریابی محتوا، سئو و هک رشد همه از قسمت‌های یک طرح کامل بازاریابی دیجیتال است، اما نوشتن متن تبلیغ، در واقع مانند چسبی است که همه را به هم‌پیوند می‌دهد.

تبلیغ نویسی، به طراحی شما معنی می‌بخشد و پایه و اساس بازاریابی محتوا، سئو و هک رشد را ایجاد می‌کند. نوشتن متن تبلیغ بهتر شما را قادر می‌سازد تا خوانندگان بیشتری را به مشتری تبدیل کنید، و ما قصد داریم؛ نکاتی را بیان کنیم که هنگام تبلیغ نویسی چه به‌صورت آفلاین و چه به‌صورت آنلاین برای شما مفید و کاربردی باشد.

اگر می‌توانید از تبلیغ نویسی برای تعریف یک داستان قانع‌کننده و جذاب استفاده کنید؛ در این صورت در نتیجه متقاعدکردن مشتری و ایجاد نیاز به محصولتان، هیچ محدودیتی برای رشد کسب‌وکار شما وجود ندارد.

بااین‌حال، اگر در نوشتن ایمیل‌های عمومی، تبلیغات و نامه‌های فروش گیر نکرده‌اید، و از این مراحل عبور کردید؛ می‌توانید امیدوار باشید که بقیه زمان پروژه خود را صرف تلاش برای ایجاد یک فروش کنید.

  • اما چگونه می‌توانید یک کپی‌رایتر موفق در سطح جهانی شوید؟
  • آیا باید ساعت‌های بی‌شماری را صرف نوشتن نامه‌های معروف فروش کنید؟
  • آیا باید صدها کتاب در زمینه نوشتن متن بخوانید؟
  • آیا باید به دانشگاه بروید و برای یک مدرک پیشرفته دیگر هزینه کنید؟

من فکر می‌کنم راهی بهتر برای تبدیل‌شدن به یک نویسنده کلاس جهانی وجود دارد – روشی آسان‌تر که تقریباً به هیچ سرمایه‌گذاری نیاز ندارید و فقط 30 روز طول می‌کشد.

اولین چیزی که می‌خواهم به آن اشاره کنم این است که این مقاله برای کمک به شما در تبدیل‌شدن به یک نویسنده کلاس جهانی و نه یک نویسنده مستر طراحی شده است.

برای رسیدن به کلاس جهانی (5٪ برتر) فقط حدود یک ماه کار هدفمند و متمرکز نیاز است.

پشت سر گذاشتن چهار درصد دیگر و رسیدن به جمع یک درصد کپی‌رایترهای برتر در سطح جهانی، سال‌ها و یا شاید یک دهه تمرین و تعهد شمارا می‌طلبد.

بااین‌حال، اگر همه شغلتان به کپی‌رایتینگ اختصاص داشته باشد؛ نیازی به این مقدار زیاد تلاش نیست. اگر بتوانید از یک تبلیغ نویس خوب به یک تبلیغ نویس عالی تبدیل شوید؛ لازم نیست که حتماً جزو یک درصد تبلیغ نویس‌های برتر جهان باشید تا یک کسب‌وکار موفق را راه‌اندازی کنید.

دستیابی به کلاس جهانی کپی‌رایتینگ کاملاً ممکن است؛ و می‌تواند سریع‌تر از آنچه فکر می‌کنید؛ اتفاق بیفتد.

خب پس شروع می‌کنیم.

درک محصول

اولین مرحله در هر پروژه تبلیغ نویسی، درک کامل محصولی است که می‌فروشید. دیوید اوگیلوی، کپی‌رایتر افسانه‌ای، به‌خاطر سه هفته مطالعه دقیق برای دستیابی به ایده‌ای بی‌نظیر برای تبلیغات رولزرویس، مشهور است. عنوان آخر این تبلیغ این بود: “با سرعت 60 مایل در ساعت بیشترین صدای این رولزرویس از ساعت الکتریکی می‌آید.” احتمالاً متوجه شدید که برای یافتن جزئیاتی که برای فروش یک رولزرویس جذاب باشد؛ این مدت‌زمان لازم بود.

اگر کشف چنین ویژگی فروش مهمی برای آقای اوگیلوی سه هفته به طول انجامید، مطمئناً ارزش دارد که برای مطالعه محصول خود کمی وقت بگذارید تا بدانید کدام ویژگی برای مشتریان شما جذاب خواهد بود. این هدف واقعی این بخش است – کشف اینکه چه چیزی محصول شما را منحصربه‌فرد می‌کند و چه مزایا و ویژگی‌هایی برای مشتریان شما جذاب است.

 

سؤال 1: چگونه محصول را توصیف می‌کنید؟

برای این سؤال، یک توصیف ساده، دو یا سه جمله‌ای از محصول ارائه دهید. نیازی به طولانی یا بیان جزئیات زیاد نیست و نگران ارائه پاسخ خیالی نباشید. به‌راحتی مثل اینکه در حال توصیف محصول برای مشتری هستید، یک توضیح کوتاه را یادداشت کنید.

 

سؤال 2: ویژگی منحصربه‌فرد یا ویژه این محصول چیست؟

هدف در اینجا شناسایی چیزی منحصربه‌فرد یا خاص در مورد محصول است. این محصول چه آپشنی دارد که دیگران ندارد؟ آیا ساخت آمریکا است؟ آیا نصب‌کردنش آسان است؟ آیا تحلیلی ارائه می‌دهد که سایت‌های دیگر ارائه نمی‌دهند؟

در نهایت، شما برای ارائه یک پیشنهاد فروش منحصربه‌فرد، از این پاسخ استفاده خواهید کرد.

(unique selling proposition) USP   به معنای ویژگی منحصربه‌فردی است که شرکت‌های دیگر ارائه نمی‌دهند. آیا مورد خاصی در مورد محصول شما وجود دارد؟ آیا چیزی وجود دارد که آن را از رقبا برجسته کند؟ هر چیزی را در مورد محصول خاص یا منحصربه‌فرد آن در اینجا ثبت کنید.

 

سؤال 3: چه منفعت بزرگی به همراه دارد؟

شما نه‌تنها می‌خواهید بدانید یک محصول چقدر منحصربه‌فرد است، بلکه همچنین می‌دانید چه سود و منفعتی برای مشتریان فراهم می‌کند.

به‌عنوان‌مثال، ممکن است یک شرکت در مورد چگونگی ارائه نرم‌افزار تجزیه‌وتحلیل وب صحبت کند اما در مورد مزیت استفاده از این سرویس به مشتریان نگوید. در عوض، آنها باید به مشتریان بگویند که این نرم‌افزار به آنها کمک می‌کند تا سایتی سودآورتر بسازند، درآمد بیشتری برای هر مشتری ایجاد کنند یا در این راستا کار دیگری انجام دهند. تمرکز باید بر روی ایجاد منافع باشد، نه فقط توصیف خدمات.

بنابراین چه سود بزرگی به همراه دارد؟ را در اینجا ثبت کنید.

 

سؤال 4: چه دردی را تسکین می‌دهد؟

مردم معمولاً به یکی از دو دلیل خرید می‌کنند – برای افزایش لذت خود و یا برای کاهش درد. در سؤال بالا، منافعی را شناسایی کردیم که “باعث افزایش لذت می‌شود”. در این پرسش، هدف حل مشکل با استفاده از محصول است.

غالباً، تمرکز بر درد از بین رفته مؤثرتر از تمرکز بر لذت ارائه شده است، اما برای ارزیابی اثربخشی آنها می‌توان هر دو روش را آزمایش کرد.

بنابراین محصول شما چه دردی را تسکین می‌دهد؟ بگذارید اکنون آن را یادداشت کنیم.

 

سؤال 5: چه ویژگی‌هایی در محصول گنجانده شده و مزایای هرکدام چیست؟

اولین کاری که می‌خواهید برای پاسخ به این سؤال انجام دهید، نوشتن هر یک از ویژگی‌های محصول است. ممکن است در نهایت از همه آنها در تبلیغ نویسی خود استفاده نکنید، اما حداقل می‌خواهید همه آنها را در یک مکان ثبت کنید تا در صورت لزوم در دسترس خود داشته باشید. برخی از محصولات دارای ویژگی‌های زیادی هستند، برخی دیگر دارای ویژگی‌های کمتری هستند. درهرصورت، تمام ویژگی‌های محصول خود را در اینجا با شرح مختصر هر یک لیست کنید.

علاوه بر ذکر ویژگی‌ها، حتماً مزایای هر یک را ذکر کنید. بعداً در مورد مزایا بیشتر صحبت خواهیم کرد، اما به طور خلاصه، مشتریان بیشتر از خود ویژگی‌ها، به مزایای ارائه شده توسط ویژگی‌ها اهمیت می‌دهند.

به‌عنوان‌مثال، مشتریان بیشتر از اینترنت پرسرعت 15 مگابیت بر ثانیه به اینترنت پرسرعت اهمیت می‌دهند که به آنها کمک می‌کند بدون وقفه فیلم تماشا کنند. در این حالت “15 mbps” یک ویژگی است و “پخش فیلم بدون وقفه” از مزایای ارائه شده توسط این ویژگی است.

اکنون ویژگی‌های محصول خود و مزایای مربوطه را ثبت کنید.

بین ویژگی‌ها و مزایا، تفاوت زیادی وجود دارد. ویژگی‌ها جنبه‌های فنی محصول است و مزایای آن راهی است که این ویژگی‌ها به مشتریان کمک می‌کند کاری را که می‌خواهند انجام دهند؛ به بهترین روش، انجام دهند. درواقع مزایای نتیجه ویژگی‌هاست. ثبت هر دو خوب است، اما در بخش بعدی بیشتر در مورد اهمیت مزایا صحبت خواهیم کرد.

اکنون‌که برای درک محصول شما و ثبت ویژگی‌های آن کمی وقت صرف کردیم، بیایید به مرحله مهم دیگر در روند نوشتن متن تبلیغ برویم.

درک مشتری

مشتریان خود را درک کنید

در ادامه مقاله کپی رایتینگ چیست به بحث مهم درک مشتری می رسیم

در کنار درک محصول، مهم‌ترین مرحله در هر پروژه تبلیغ نویسی، دانستن این است که به چه کسی می‌فروشید.

نحوه فروش هر چیزی که می‌فروشید به این بستگی دارد که به چه کسی می‌فروشید، چه چیزی می‌خواهند بخرند و اینکه چه چیزی آنها را متقاعد به این خرید می‌کند. همه چیز در مورد مشتری است، نه شرکت شما.

اگر به مادران خانه‌دار می‌فروشید، متفاوت از آنچه به مدیران تجاری می‌فروشید؛ بنویسید و اگر به «یک شرکت بزرگ» می‌فروشید، متفاوت از آنچه به استارتاپ‌ها می‌فروشید؛ بنویسید.

ممکن است از خود بپرسید، “چرا این‌قدر مهم است؟” مهم است، زیرا هر گروه از مشتریان انتظارات، نگرانی‌ها، رؤیاها و خواسته‌های مختلفی دارند. به‌عنوان‌مثال مادران اولویت‌های متفاوتی نسبت به مدیران بازرگانی دارند. پس‌انداز برای مادران اهمیت بیشتری دارد، درحالی‌که صرفه‌جویی در وقت برای مدیران ارزش بیشتری دارد.

این تفاوت‌ها بر نحوه تبلیغ نویسی و نحوه فروش محصول تأثیر می‌گذارد. همچنین با داشتن این اطلاعات در مورد مشتری، شما می‌توانید بدانید که چه چیزی مشتری شما را به خود جلب می‌کند.

بنابراین همان‌طور که می‌بینید، تعریف مشتری، یک قسمت مهم از مراحل نوشتن متن تبلیغ است.

شناخت مخاطبان و ترس‌ها، خواسته‌ها و نیازهای آنها اولین قدم برای نوشتن یک متن تبلیغ عالی است.

چگونه این کار را انجام می‌دهید؟

ابتدا خود را جای آنها قرار دهید. اگر محصولی را می‌فروشید که مشکلی را که قبلاً داشته‌اید برطرف می‌کند، این کار باید نسبتاً آسان باشد.

به‌عنوان‌مثال، شرکت  Crazy Egg به کسب‌وکارها کمک می‌کند؛ تا بفهمند چرا مشتریان وب‌سایت‌های آنها را ترک می‌کنند. تبلیغ نویسی برای فروش خدمات این شرکت آسان است، زیرا افراد زیادی از جمله کپی‌رایترها با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند و مشکلی کاملاً قابل‌لمس است.

بااین‌حال، اگر کالایی یا خدماتی را می‌فروشید که خودتان استفاده نمی‌کنید (مشکلی رایج در بین تبلیغ نویسان)، باید دانش بیشتری درباره این مسئله کسب کنید.

اینجا همان جایی است که نظرسنجی از مشتری راهگشا است. به‌جای اینکه حدس بزنید مشتری‌های شما به دنبال چه هستند، مستقیماً از آنها سؤال کنید و به‌این‌ترتیب از یکی از تکنیک‌های کپی‌رایتینگ استفاده کنید.

در حالت ایده‌آل، نوعی شخصیت بازاریابی از قبل ایجاد شده دارید و می‌توانید به‌عنوان یک تکنیک بازاریابی از آن برای رسیدن به مشتریان هدف خود استفاده کنید.

تحقیقات مشتری

تحقیقات مشتری انجام دهید

سؤال 1: چه کسی در حال حاضر محصول شما را خریداری می‌کند؟

اولین سؤال مشخص می‌کند که مشتریان فعلی شما چه کسانی هستند. شما ممکن است هم به استارت‌آپ‌ها و هم به شرکت‌های بزرگ بفروشید، اما درهرصورت، مهم است که بدانید مشتریان فعلی شما چه کسانی هستند.

سؤال 2: دوست دارید چه کسی محصول شما را بخرد؟

این سؤال دوم مشخص می‌کند که دوست دارید به چه کسی بفروشید. همان‌طور که در بالا ذکر شد، ممکن است شما به استارت‌آپ‌ها و … فروش داشته باشید، اما ترجیح می‌دهید بر روی شرکت‌های بزرگ، تمرکز کنید زیرا بودجه بیشتری دارند و احتمال حساسیت آنها به تعرفه‌ها کمتر است.

خوب است به هر دوی آن‌ها بفروشید، اما اگر دوست دارید یکی را پس از دیگری هدف قرار دهید، باید به نوشتن مدل دیگری از متن تبلیغ خود ادامه دهید … به همین دلیل مهم است که بدانید دقیقاً ً به چه کسی می‌فروشید و مشتریان هدفتان چه کسانی هستند.

سؤال 3: پرسونای مشتری معمولی چگونه است؟

هدف این سؤال ایجاد یک تصویر دقیق از مشتریان معمولی شما است. پرسش‌های دیگر باعث ایجاد یک مرور کلی می‌شود، اما این سؤال بر روی تک‌تک مشتریان تمرکز می‌کند. ما جامعه کوچکی از مشتریان واقعی را بررسی می‌کنیم تا بفهمیم چه چیزی برای کل مشتریان مهم است.

سؤال 4: مشتریان چه چیزی را در مورد محصول شما دوست دارند؟

علاوه بر نیاز به دانستن اینکه مشتریان شما چه کسانی هستند، باید بدانید چه چیزی آنها را در مورد محصول شما علاقه‌مند می‌کند. چرا آنها در وهله اول خرید کرده‌اند و چرا آنها دوباره برمی‌گردند؟

به‌عنوان‌مثال دارندگان پریوس، این محصول را خرید می‌کنند زیرا آنها علاقه‌مندند برای حفظ محیط‌زیست به سهم خود عمل کنند. این مزیت برای آنها مهم‌تر از ظاهر ماشین است؛ بنابراین هوشمندی تویوتا است که از این بازاریابی گوشه‌ای استفاده کرده و روی اینکه چقدر اتومبیل جذاب است تمرکز نکند. (Prius قطعاً بهترین ماشین‌های جاده نیست)

از طرف دیگر دارندگان BMW کمتر به‌اندازه ردپای کربن خود اهمیت می‌دهند و بیشتر به استایل شخصی خود اهمیت می‌دهند. آنها اتومبیلی می‌خواهند که با آن موفق و نخبه به نظر برسند. استایل شخصی آنها از مسافت پیموده شده با مقدار معینی بنزین، برای آنها مهم‌تر است و به همین دلیل است که آنها در وهله اول BMW را خریداری می‌کنند.

با استفاده از هر دو این نمونه‌ها، تبلیغ نویسی موردنظر باید به مواردی که بیشتر موردتوجه مشتریان هدف قرار می‌گیرند و آنچه که آنها بیشتر درباره محصول دوست دارند، بپردازد. این مورد برای هر محصول حتی در یک صنعت، متفاوت خواهد بود.

بنابراین یک دقیقه وقت بگذارید و در مورد دلایل اصلی مردم برای خرید محصول خود تأمل کنید. آنها چه چیزی را در محصول شما دوست دارند؟ بعد از اینکه فهمیدید، پاسخ خود را ثبت کنید.

در این مرحله، باید ایده خوبی در خصوص موارد زیر داشته باشید:

  • چگونه محصول یا خدمات خود را به روشی ساده و درعین‌حال قابل‌درک توصیف کنیم.
  • ویژگی‌ها و مزایای اصلی محصول / خدمات شما
  • فایده مهم، یعنی اصلی‌ترین نقطه فروش (محصولات) محصول / خدمات شما
  • مشتری‌های شما چه کسانی هستند و چه چیزی برای آنها مهم است؟
  • یادداشت‌هایی که تا این مرحله برداشته‌اید، پایه محکمی برای تبلیغ نویسی شما فراهم می‌کند.
عنوان های جالب

عناوین جالب توجه بنویسید

عنوان‌ها می‌توانند تبلیغ شما را بسازند یا آن را از بین ببرند.

فرقی نمی‌کند که برای متن تبلیغاتی می‌نویسید، یا برای بازطراحی یک وب‌سایت یا پست‌های فیسبوک یا صفحه‌های فرود، تیتر خوب خوانندگان شما را مجاب می‌کند که بر روی مقاله شما کلیک کرده و به متن تبلیغ شما فرصت دیده‌شدن می‌دهند.

چگونه عناوین جالب‌توجه را می‌نویسید؟ 3 نکته برای تیتر جالب‌توجه وجود دارد:

 

عنوان‌های شما باید منحصربه‌فرد باشد.

دنیای اینترنت و تبلیغات پر از متون تبلیغاتی و محتوای کپی است و افرادی هستند که با دزدی ادبی از محتوای دیگران، پیشرفت می‌کنند. یکی از آنها نباشید. اگر می‌خواهید در میان مردم متمایز باشید و محصولات خود را بفروشید، باید عناوین منحصربه‌فرد و جلب‌توجه ارائه کنید.

 

عنوان‌های شما باید کاملاً خاص باشد.

به‌محض اینکه مخاطب شما عنوان شما را بخواند، باید دقیقاً بداند چه چیزی از محصول یا خدمات شما دریافت می‌کند.

از عبارات عمومی یا مبهم پرهیز کنید و آنچه را که مشتریان بالقوه شما به طور خاص دریافت می‌کنند؛ توصیف کنید.

 

عنوان شما باید احساس فوریت را منتقل کند.

شما می‌خواهید مخاطبان شما به این فکر کنند که اگر از محصول یا خدمات شما فوری استفاده نکنند، چه چیزی را از دست می‌دهند.

آیا آنها مشتری خود را از دست می‌دهند؟ آیا آنها فرصت‌های بالقوه اجتماعی را از دست می‌دهند؟ ترس مردم برای ازدست‌دادن را بزرگ کنید. عناوین اصلی به شما کمک می‌کند تبلیغ شما به یک تبلیغ شگفت انگیزه تبدیل شود.

 

یک تبلیغ متقاعدکننده بنویسید.

نوشتن مطالب تبلیغاتی، وقتی با سایر اشکال نوشتاری مقایسه می‌شود، به طرز خاصی متفاوت است. این تفاوت لزوماً در مورد خوب یا بد نوشتن نیست. بلکه مربوط به نوشتن به سبکی متقاعدکننده است.

مهم نیست که شما یک نابغه کلاس جهانی یا یک نابغه ادبی هستید. اگر نتوانید به طور مؤثر خوانندگان را بین مراحل مناسب جابه‌جا کنید و در نهایت آن‌ها را متقاعد به خرید کنید؛ تبدیل بازدیدکننده به مشتری انجام نخواهد شد.

مثال:

نوشیدنی‌های بی‌ضرر

تبلیغ نویسان خوب محصولات را به فروش می‌رسانند، اما تبلیغ نویسان عالی محصولات ساده را به تجربه‌ای دلربا و جذاب تبدیل می‌کنند.

توجه داشته باشید که Innocent Drinks چگونه یک نوشیدنی ساده را با احساس تعطیلات همراه می‌کند. آنها هوشمندانه حقایق و احساسات را با هم مخلوط می‌کنند – یک دستورالعمل قانع‌کننده:

مواقعی پیش می‌آید که می‌توانید کمی درخشش اضافی را با شادابی و راحتی خود تصور کنید؛ بنابراین به ما اجازه دهید حباب‌های بی‌ضرر را به مناطق گرمسیری معرفی کنیم – ترکیبی خوشمزه و کمی گازدار از آناناس خالص، آب‌پرتقال و انگور، آب چشمه و دیگر هیچ. این ترکیب مانند یک تعطیلات شیک در یک قوطی، فقط بدون شن و ماسه مزاحم است و با داشتن یک قسمت میوه و فقط 90 کالری در هر وعده، این یک راه حبابی برای دریافت یکی از 5 وعده غذایی در روز است.

ما اغلب فکر می‌کنیم که فروش، ارائه استدلال‌های منطقی برای خرید است، اما در واقعیت شما ابتدا با احساسات می‌فروشید، سپس به افراد کمک می‌کنید تا خرید خود را با استدلال‌های منطقی توجیه کنند.

کپی رایتر کیست

کپی رایتر کیست ؟

کپی رایتینگ چیست و کپی رایتر کیست؟ وظیفه اصلی کپی‌رایتر یا تبلیغ نویس استفاده از کلمات برای انتقال صدا و هویت یک برند به‌گونه‌ای است که مصرف‌کنندگان را ترغیب به تعامل بیشتر با آن برند کند. این تعامل ممکن است ثبت‌نام در یک خبرنامه، دنبال‌کردن نام تجاری در شبکه‌های اجتماعی یا خرید باشد. همه چیز به اهداف تبلیغ بستگی دارد.

همچنین می‌توان کپی‌رایترها را به‌عنوان نویسندگان تجاری در نظر گرفت، زیرا اهداف آنها در درجه اول افزایش تعامل و فروش شرکت است. به همین دلیل، آنها معمولاً نرخ دستمزد بالاتری نسبت به سایر انواع نویسندگان دارند.

می‌توانید متن تبلیغاتی را در تبلیغات، رادیو و تلویزیون و همچنین رسانه‌های نوشتاری پیدا کنید. حتی مدارس، سازمان‌های دولتی و سایر مؤسسات غیرانتفاعی نیز به کار نویسندگان تبلیغ متنی اعتماد می‌کنند.

کپی رایتر چگونه کار می کند

کپی رایتر چگونه کار می کند ؟

ممکن است یک تبلیغ نویس نیاز به ترجمه مباحث پیچیده – غالباً پر از اصطلاحات مختلف – به نوشتاری جذاب و جالب‌توجه داشته باشد. این شغل بسیار گسترده‌تر از نوشتن متن تبلیغاتی است. در روز، کپی‌رایتر ممکن است وقت خود را صرف تحقیق، مصاحبه‌هایی با موضوعات مختلف، طوفان فکری، ملاقات با سایر همکاران یا متخصصان یک موضوع خاص، تدوین استراتژی خلاقانه یا ویرایش مطالب قبلی کند.

 

چگونه یک تبلیغ نویس شوید؟

یک نویسنده تبلیغات حرفه‌ای معمولاً با مدرک لیسانس بازاریابی شروع می‌کند. اگر در خارج از دانشگاه دنبال حرفه تبلیغ نویسی هستید، راه رسیدن، معمولاً شامل دوره کارآموزی و به دنبال آن جستجوی کار است.

این مسیر به‌هیچ‌وجه تنها مسیر نیست. بسیاری از نویسندگان موفق کار خود را با روزنامه‌نگاری یا حتی نوشتن خلاقانه آغاز می‌کنند و برخی از آنها به طور رسمی در یک زمینه مرتبط تحصیل نمی‌کنند. برخی با توسعه دانش تخصصی در یک صنعت یا تجارت به آن راه پیدا می‌کنند.

یکی از مؤلفه‌های اصلی این جستجوی کار، نمونه کارهای کپی‌رایتر است که به‌صورت پروژه‌های چاپی یا دیجیتالی است که آنها روی آن کارکرده‌اند.

مهارت های کپی رایتر

مهارت های مورد نیاز کپی رایتینگ چیست ؟

مهارت‌های نویسندگی شامل مهارت‌های سخت و نرمی است که نویسندگانی که تبلیغات و سایر مطالب نوشتاری ایجاد می‌کنند، برای موفقیت در شغل خود دارند. ازآنجاکه تبلیغ نویسی شامل نوشتن انواع متنوعی از جمله مطالب بازاریابی، محتوای دیجیتالی و چاپی است، افراد حرفه‌ای در این حوزه باید مهارت نوشتاری و ارتباطی استثنایی داشته باشند. مهارت‌های فنی و رایانه‌ای به همان اندازه مهم هستند و مهارت‌های نوشتن مطالب، دیگر جنبه‌های ارتباطات کتبی را نیز در برمی‌گیرند.

نمونه‌هایی از مهارت‌های تبلیغ نویسی

نویسندگی برای موفقیت در این نقش به طیف وسیعی از مهارت‌های سخت و نرم نیاز دارد. در این بخش چندین مهارت مهم را عنوان می‌کنیم که نویسندگان برای موفقیت لازم دارند:

  • مهارت نوشتن قوی
  • مهارت‌های ارتباطی
  • مهارت‌های فنی
  • تفکر خلاقانه
  • مهارت حل مسئله
  • مهارت‌های بین فردی
  • مهارت‌های تحقیق

مهارت نوشتن قوی

اولین و مهم‌ترین مهارت سختی که این متخصصان دارند مهارت نوشتن است. تبلیغ نویسان انواع مختلفی از تبلیغ را ایجاد می‌کنند که می‌تواند از اشکال طولانی‌تری از محتوا (مانند مقالات سفید و مقاله‌های ژورنالی) تا توضیحات کوتاه محصولات و شعارهای تبلیغاتی باشد. توانایی انتقال ایده‌هایی که در نهایت مخاطب را ترغیب می‌کند تا در اقدام به عمل کند، مهارتی است که همه نویسندگان متن باید داشته باشند.

 

مهارت‌های ارتباطی

جدا از ارتباطات نوشتاری، نویسندگان متن باید مهارت‌های ارتباط کلامی مؤثری نیز داشته باشند. توانایی صحبت‌کردن در حین جلسات، همکاری با همکاران و مشتریان و آغاز فعالیت‌های فروش در صورت لزوم، همه اینها می‌تواند راهی باشد که مهارت‌های ارتباطی به موفقیت کپی‌رایترها کمک کند.

 

مهارت‌های فنی

تبلیغ نویسان که در پروژه‌های بازاریابی دیجیتال و تبلیغات کار می‌کنند به یک سری مهارت‌های فنی و رایانه‌ای نیاز دارند. به‌عنوان‌مثال، توانایی استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا، ایجاد صفحات وب، اعمال قالب‌بندی اساسی و سایر وظایف مانند اینها، نمونه‌هایی از مهارت‌هایی است که نویسندگان متن برای موفقیت در فضای آنلاین و دیجیتال نیاز دارند.

 

تفکر خلاقانه

ایجاد مطالب نوشتاری به میزان قابل‌توجهی از خلاقیت و تخیل نیاز دارد و کپی‌رایترها با این نوع تفکر بیگانه نیستند. مهارت‌های تفکر خلاق که به این متخصصان کمک می‌کند تا در نقش‌های خود موفق شوند می‌تواند شامل توانایی ایجاد ارتباطات جدید بین مفاهیم و یافتن راه‌های ابتکاری برای تبلیغ برندها و مشاغل باشد.

 

مهارت حل مسئله

حل مسئله قسمت عمده‌ای از کار نویسنده متن تبلیغ است و این مهارت برای پیمایش جنبه‌های مختلف این حرفه ضروری است. به‌عنوان‌مثال، یک نویسنده تبلیغاتی که در یک شرکت تبلیغاتی بزرگ کار می‌کند، باید بتواند به طور مداوم به مهارت حل مسئله خود اعتماد کند تا در بودجه و جدول زمانی پروژه باقی بماند، تا در نتیجه کارآمدترین استراتژی‌ها را برای پیشبرد اهداف تجاری ایجاد کند. حل مسئله برای انجام انواع مختلف پروژه‌های نوشتاری نیز بسیار مهم است.

 

مهارت‌های بین فردی

مهارت‌های بین فردی مانند ایجاد و حفظ روابط در یک نقش نوشتاری بسیار مهم است. برقراری ارتباط با مشتری و گوش‌دادن به بازخورد او و مهارت ارتباط با دیگران برای موفقیت در یک نقش ارتباطی، به‌ویژه نوشتن متن تبلیغ، ضروری است. ازآنجاکه نویسندگان تبلیغاتی اساساً به مشتری می‌پردازند، بنابراین برای ارتباط بهتر با مشتری باید به مهارت‌های بین فردی مجهز باشند.

 

مهارت‌های تحقیق

مهارت‌های تحقیقاتی قوی برای هر نویسنده لازم است، خصوصاً وقتی‌که صحبت از انواع پیچیده‌تری از پروژه‌های نوشتاری مانند مقاله‌های سفید یا راهنماهای فنی باشد. علاوه بر این، همیشه هنگامی‌که تبلیغ نویس‌ها موارد تبلیغاتی جدیدی ایجاد می‌کنند، یک نوعی از تحقیق وجود دارد. به‌عنوان‌مثال، نویسندگان تبلیغاتی، ممکن است در مورد کسب‌وکارهای رقیب تحقیق کنند تا بفهمند چه نوع تبلیغاتی مفید است. این نوع تحقیق می‌تواند به نوشتن مطالب نوشتاری و استراتژی برای دستیابی به مشتری هدف کمک کند.

چگونه تبلیغ نویس شویم

چگونه یک تبلیغ نویس حرفه ای شویم ؟

مهارت‌های نوشتاری قوی ایجاد کنید.

منابع آنلاین بسیاری وجود دارد که دستورالعمل‌های نوشتاری، تمرینات و ایده‌های رایگان را ارائه می‌دهد که می‌تواند به شما کمک کند تا مغز خود را پرورش داده و شروع به نوشتن کنید. دستور زبان خود را توسعه دهید و از واژگان جدید و پیچیده‌تری استفاده کنید. علاوه بر این، شما می‌توانید مهارت‌های نوشتاری خود را با ایجاد اهداف کوچک برای انتقال همه ایده‌های خود به‌صورت نوشتاری، توسعه دهید. به‌این‌ترتیب شما درک عمیقی از نحوه انتقال معنی، فکر و احساس در نوشتار خود خواهید یافت.

 

نوشتن انواع مختلف تبلیغ را تمرین کنید.

هنگامی‌که نوشتن خود را بیشتر توسعه می‌دهید، با ایجاد عناصر مختلف نوشتن متن، مانند فرم‌های طولانی‌تر از محتوا که نیاز به کمی تحقیق بیشتردر مورد یک موضوع خاص دارند و یا توضیحات کوتاه محصولات برای موارد موردعلاقه خود دارید، تمرین کنید. هرچه بیشتر تبلیغ نویسی کنید، مهارت‌های شما رشد بیشتری خواهد داشت

 

یک دوره آنلاین بگذرانید.

دوره‌های آنلاین زیادی وجود دارد که می‌توانند نکات، تمرینات و حتی آموزش‌های حرفه‌ای ارائه دهند که به شما در پیشرفت مهارت‌های نوشتن متن کمک می‌کند. فواید شرکت در یک دوره آنلاین این است که شما اغلب تمریناتی دریافت می‌کنید که می‌توانید آنها را چاپ کرده و هر زمان که لازم بود این مهارت را تمرین کنید. علاوه بر این، یادگیری از متخصصان باتجربه‌تر در این زمینه می‌تواند برای یادگیری تکنیک‌ها و رویکردهای جدید برای مدیریت انواع پروژه‌ها بسیار سودمند باشد.

 

درک عمیقی از صنعت تبلیغ نویسی پیدا کنید.

درمورد نوشتن متن تبلیغ، هرآنچه می‌توانید از جمله تکنیک‌های جدید، به‌روزرسانی سبک‌های مختلف چاپ و سایر جنبه‌های این حوزه را بیاموزید. خبرنامه‌ها، ژورنال‌ها و گروه‌های شبکه‌ای زیادی برای نوشتن مطالب تبلیغاتی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند در این مورد بیشتر بیاموزید و مهارت‌های خود را بیشتر توسعه دهید. به‌علاوه، ممکن است بتوانید مشتریانی پیدا کنید که برای پروژه آینده به نویسنده تبلیغ نیاز دارند.

 

برای ایجاد تخصص خود پروژه‌های کوچک را برعهده بگیرید.

یک کار نیمه‌وقت را بپذیرید تا تخصص خود را با کلمات نوشتاری بسازید. ازآنجاکه هدف از نوشتن متن نهایی ترغیب مخاطب به اقدام است، بر روی پروژه‌های کوچک یا وظایفی تمرکز کنید که به شما در پیشرفت این مهارت نوشتن کمک می‌کنند. علاوه بر این، قطعات مختلفی از کارهای خود را که می‌توانید، در یک نمونه کارها، به‌صورت آنلاین یا چاپی نگه دارید. به‌این‌ترتیب شما کاری برای نشان‌دادن چگونگی پیشرفت مهارت‌های خود خواهید داشت.

ویژگی های کپی رایتر

خصوصیات یک کپی رایتر

ویژگی‌هایی که باید کپی‌رایترها داشته باشند؛ بدون توجه به نوع محیطی که در آن کار می‌کنند؛ مشابه است.

به‌عنوان‌مثال، کپی‌رایتر باید شخصیتی صبور و با ظرفیت بالا داشته باشد، چون ممکن است بازخورد کار آن‌ها گاهی منفی، انتقادی و شاید هم مبتنی بر تغییر یا حذف باشد. آن‌ها باید بتوانند ایده‌ها و اصلاحات پیشنهادی دیگران را بپذیرند. همچنین باید به‌قدر کافی خلاقیت داشته باشند، به‌خصوص به‌صورت کلامی. مهم‌تر از همه اینکه، کپی‌رایترها باید انعطاف زبانی برای جلب‌توجه مخاطب و هدایت فروش را داشته باشند. تسلط بر زبان، دستور زبان، لحن و سبک همگی مهارت‌های ضروری برای توسعه یک کپی‌رایت هستند.

Copywriting vs. Copyrighting

اگرچه این دو اصطلاح یکسان به نظر می‌رسند، اما نباید “تبلیغ نویسی ” با “کپی‌رایت” اشتباه گرفته شود. حق چاپ، حق تأسیس و مالکیت خلاقانه مطالب فکری است. این ویژگی تعیین می‌کند که چه کسانی صاحب حقوق مادی و معنوی یک کسب‌وکار و یا اختراع و.. هستند. این دو هیچ اشتراکی باهم ندارند، غیر از این‌که ممکن است یک کپی‌رایتر نیاز به حق چاپ اثر خود داشته باشد.

کلام آخر…

در این مقاله سعی کردیم نگاهی اجمالی و مختصر به ابعاد مختلف کپی‌رایتینگ بیندازیم و به سوال کپی رایتینگ چیست به طور کامل و جامع پاسخ دهیم

تلاش کردیم مطالبی عنوان کنیم که کاربردی و قابل‌استفاده برای خوانندگان محترم باشد. راه نوشتن یک کپی‌رایتینگ مؤثر و موفق برای ایجاد فروش بالا، رعایت نکات گفته شده است. به‌هرحال صنعت تبلیغات امروزه سهم عظیمی در دنیای تجارت و کسب‌وکار دارد و برای رسیدن به اعداد و ارقام بالا در فروش باید در این صنعت سرمایه‌گذاری کرد. کپی‌رایتینگ هم یکی از شاخه‌های این صنعت است که اگر به‌صورت اصولی به آن پرداخته شود؛ می‌تواند باعث تغییرات شگرف و فوق‌العاده‌ای در نتیجه کار شود.