بازاریابی ایمیلی چیست ؟

چه مزایایی دارد ؟ آیا منسوخ شده است یا باید از آن استفاده کنیم ؟

چرا و چگونه از آن استفاده کنیم ؟ بانک ایمیل خوب است یا بد ؟

در این مقاله از پیک مانی به تمامی این سوالات پاسخ خواهیم داد

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی اشکال مختلفی دارد ، در واقع هر نوع بازاریابی ای که به وسیله ی ابزار های دیجیتالی صورت بگیرد را بازاریابی دیجیتالی می گویند

ابزار هایی مثل گوگل ، اینستاگرام ، ایمیل و …

پس اشکال مختلف بازاریابی هم می تواند بازاریابی موتور های جستجو (Search Engine Marketing) ، بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Meida Marketing) ، بازاریابی ایمیلی (Email Marketing) و … می باشند

در سایت پیک مانی در رابطه با تمامی بخش های دیجیتال مارکتینگ صحبت خواهیم کرد اما امروز به زبانی ساده و کاربردی می خواهیم بدانیم که ایمیل مارکتینگ چیست

 

بازاریابی ایمیلی چیست ؟

اگر شما برای معرفی و یا حتی فروش محصول تان یا خدمات تان ایمیلی به افراد زیادی ارسال کنید ، بازاریابی ایمیلی انجام داده اید

 

چرا از بازاریابی ایمیلی استفاده می شود ؟

 

 

زمانی که از فردی به سایت شما وارد می شود و به شما ایمیل اش را می دهد ( در ادامه راجب این موضوع و راه های گرفتن ایمیل از مخاطبین بیشتر صحبت می کنیم ) ، شما با فرستادن ایمیل هایی به او سعی می کنید برندتان را به آن شخص بیشتر بشناسانید

ایمیل مارکتینگ برای افرادی که از شما خرید کرده اند و مشتریان شما حساب می شوند جنبه ی دیگری نیز دارد و آن افزایش وفاداری است

افزایش وفاداری مشتری به برند است که باعث خرید مجدد او از شما می شود

پس ما با ایمیل مارکتینگ می توانیم کاری کنیم که مخاطب اولین خریدش را انجام دهد ، یا مشتریان مان خرید مجددی داشته باشند

به غیر از این دو مورد که باعث درآمد زایی ما می شود ، می توانیم از ایمیل مارکتینگ برای تبلیغات نیز استفاده کنیم

یعنی در ازای گرفتن مبلغی ، محصول یا خدمات دیگر کسب و کار ها را تبلیغ کنیم

 

تاریخچه ی بازاریابی ایمیلی

تاریخچه ی بازاریابی ایمیلی

 

تاریخچه ی ایمیل یا همان electronic mail بر می گردد به سال ها قبل ، تقریبا می توان گفت زمان پیدایش اینترنت

آن زمان ها از ایمیل هم به عنوان وسیله ای برای فرستادن پیغام شخصی استفاده می شد و هم کسب و کار ها نامه ی رسمی می فرستادند  هم وسیله ای برای فرستادن پیام های تبلیغاتی بود که مقصد اکثرشان جایی بجز پوشه ی spam نبود

ایمیل در سال 1978 متولد شد و پدر آن گری توئرک بود ، اولین کسی که ایمیل انبوه فرستاد و این بازاریابی ایمیلی اش به فروش 13 میلیون دلاری تبدیل شد

این داستان با گسترش اینترنت و رسیدن آن به خانه های مردم ادامه پیدا کرد ، با راه اندازی Hotmail که سرویس ایمیلی رایگان بود ، نه تنها کسب و کار ها و ادارات دولتی که افراد عادی نیز توانایی بازاریابی با ایمیل را پیدا کردند

ساده سازی فرآیند ایمیل مارکتینگ یک مشکل بزرگ را به همراه داشت ، روزانه ده ها یا صد ها ایمیل خواسته و نا خواسته ، اسپم و تبلیغاتی و … در صندوق inbox مخاطبین پدیدار می شد که حس خوبی را به محاطب نمی داد

البته با گذاشتن قوانین spam تا حد قابل قبولی این جریان کنترل شد اما در حال حاضر ما به یک سوال خیلی مهم بر می خوریم:

 

دوران ایمیل مارکتینگ دیگر تمام شده ؟!

مدتی است که از گوشه و کنار این جمله را می شنویم ، اینکه دوران بازاریابی ایمیلی دیگر تمام شده و این روش دیجیتال مارکتینگ منسوخ شده و بهتر است از دیگر روش ها استفاده کنیم

اما آیا این حرف درست است ؟

ابتدا باید بررسی کنیم چرا این حرف زده می شود ، معمولا دلیل گفتن این جمله این است که انقدر شاخه های دیگر دیجیتال مارکتینگ مانند : سئو ، بازاریابی شبکه های اجتماعی و … پر رنگ شده که مردم کمتر به سراغ ایمیل شان می روند

یعنی به طور مثال افراد روزانه چندین و چند بار به اینستاگرام شان سر می زنند اما آیا ایمیل شان هم به همان اندازه چک می کنند ؟

همیشه وقتی صحبت از شبکه های اجتماعی در ایران می کنیم یک احتمال را هم باید در نظر بگیریم ، خطر فیلتر شدن !

فیسبوک ، توییتر ، یوتیوب و … تا همین آخرین مورد که تلگرام بوده همگی فیلتر شدن و طبیعتا اکثر کسب و کار هایی که روی آنها حساب و سرمایه گذاری کرده بودند شکست خوردند

در کنار این موضوع افراد ممکن است رسانه ی اجتماعی خود را تغییر دهند یا حتی در چند رسانه حساب داشته باشند اما با یک ایمیل در آنجا حساب باز کردند و این ایمیل معمولا تغییری نمی کند

 

بازاریابی ایمیلی ، پرسود ترین نوع بازاریابی

مزایای بازاریابی ایمیلی

 

بگذارید با آمار و ارقام جمله ی بالا را ثابت کنم

حدودا 4 میلیارد ایمیل تا به امروز که این مقاله نوشته شده است وجود دارد

تقریبا 80 درصد از افراد به طور مرتب صندوق ایمیل های شان را چک می کنند

بازاریابی ایمیلی بالاترین نرخ کلیک را در بین تمام بخش های دیجیتال مارکتینگ دارد

 

مزایای بازاریابی ایمیلی

1 – ارزان است

بازاریابی ایمیلی معمولا به شکل رایگان و یا با حداق هزینه انجام می پذیرد

پرسود بودن و در کنار آن هزینه ی کم برای انجامش باعث شده که خیلی از بیزینس ها از ایمیل مارکتینگ استفاده کنند

اما همانطور که قبلا هم گفتیم هستند کسانی که اصرار دارند بازاریابی با ایمیل دیگر کاربردی نیست

 

2 – هدف گیری دقیق !

هدف گیری دقیق

 

بار ها هدف گیری دقیق را یکی از مزایای مهم دیجیتال مارکتینگ نام بردیم ، بازاریابی ایمیلی هم به عنوان یک شاخه ی اصلی دیجیتال مارکتینگ دارای همین مزیت است

شما از کانال های مختلفی می توانید ایمیل جمع کنید و نکته ی جالب تر ، شما این ایمیل ها را در لیست های متفاوتی می توانید قرار دهید

به طور مثال شما فروشگاه لوازم دیجیتالی دارید ( لپ تاب ، موبایل و … ) می توانید خریداران موبایل تان را در لیستی جداگانه قرار دهید تا ایمیل هایی که برای شان می فرستید با دیگر افراد متمایز باشد ، ایمیل هایی نظیر اخبار مرتبط ، تخفیف های لوازم جانبی مرتبط و ….

 

چه زمانی از بازاریابی ایمیلی استفاده کنیم ؟

در کسب و کار های آنلاین خیلی کم اتفاق می افتد که یک نفر در اولین بازدیدش از سایت تان ، از شما خرید کند

بلکه باید بازدید کنندگان تان را با برندتان همراه کنید و اصطلاحا آنها را با خودتان درگیر کنید

در نهایت می شود مخاطبی که جذب شده و با شما همراه شده را به یک مشتری تبدیل کرد

پس مسیر تبدیل شدن مخاطب به مشتری اینگونه شد : جذب – درگیر کردن – فروش

بهترین زمان برای استفاده از ایمیل مارکتینگ در مرحله ی دوم است ، جاییکه مخاطب به وب سایت شما وارد شده ( از طریق سئو ، رسانه های اجتماعی و … ) حال شما یک اطلاعات تماس ازش می گیرید که همان ایمیل می باشد

باید بدانید که ایمیل مارکتینگ در تمامی مراحل کاربرد دارد ، هم می شود با آن مخاطب جذب کرد ، هم مخاطب را درگیر کرد و هم آن را تبدیل به خریدار کرد

حتی بعد از اینکه مخاطب تبدیل به مشتری شد هم می توان با استفاده از بازاریابی ایمیلی او را تبدیل به یک مشتری دائمی و همیشگی کرد

اما بهترین استفاده از بازاریابی ایمیلی همان مرحله دوم می باشد

 

چگونه بازاریابی ایمیلی انجام دهیم ؟

با اینکه کاملا این اختیار را دارید که هر نوع پیامی را برای مخاطبین خود ارسال کنید ، اما بد نیست بدانید بازاریابان حرفه ای چگونه از ایمیل مارکتینگ استفاده می کنند

به طور کلی ایمیل هایی که به مخاطبین تان می فرستید را می تواند به سه قسمت تقسیم کرد :

 

 

1 – افزایش وفاداری

اگر شخصی از برند شما خوشش آمد و می خواست در خبرنامه ی شما عضو باشد تا اخبار برند تان را پیگیری کند ، شما با فرستادن ایمیل هایی از این قبیل او را به هدفش می رسانید

فرستادن این مدل ایمیل ها شاید به طور مستقیم در فروش تاثیری نداشته باشد و برای شما سود آور نباشد ولی بسیار بر روی برندینگ شما تاثیر دارد و باعث می شود کاربر اگر روزی به محصول یا خدمات شما نیاز داشت شما را انتخاب کند

 

2 – تبلیغات

هرگاه محصول جدیدی برای فروش دارید ، یا مقاله ی جدیدی در سایت تان منتشر می کنید ، می توانید با ایمیل فرستادن به مخاطبین تان آن ها را آگاه کنید

همیشه سعی کنید که لینک صفحات سایت تان را در ایمیل قرار دهید تا از این طریق هم ترافیک سایت تان افزایش پیدا کند

 

3 – فروش

و اما نوع دیگری از ایمیل مارکتینگ ، جایی که شما پس از وفادار کردن  مخاطب و معرفی محصولات قصد فروش به او را دارید

بهترین زمانی که یک شخص از سایت شما خرید می کند ، زمانی است که ایمیلش را به شما می دهد و شما پس از فرستادن ایمیل های افزایش وفادارای و تبلیغ محصول به او یک پیشنهاد ویژه می دهید

این پیشنهاد ویژه می تواند یک تخفیف استثنایی ، ارسال رایگان ، پشتیبانی از محصول یا هر جیز دیگری باشد

 

بانک ایمیل چیست ؟

 

خب ، تا به اینجا فهمیدیم که بازاریابی ایمیلی چیست ، چه کاربردی دارد ،اصلا چرا باید انجام بدیم

اما برای بازاریابی ایمیلی ، ما نیاز به لیستی از ایمیل های افراد داریم ، این لیست را از کجا می آوریم ؟

به طور طبیعی می توانیم در سایت مان قسمتی را قرار دهیم که افراد ایمیل شان را وارد کنند ، مثلا برای دانلود یک فایل یا عضویت در سایت

پس از مدتی می بینیم که لیست ایمیل های زیادی از بازدیدکننده ها و دوستداران برندمان داریم که اصطلاحا به آن بانک ایمیل می گویند

اما باید بدانید که همین بانک ایمیل نیز فروشی است ، یعنی شما می توانید در ازای پرداخت مبلغی تعداد زیادی ایمیل را دریافت کنید

 

اما خرید بانک ایمیل خوب است یا بد ؟

شاید در نگاه اول فکر کنید خرید لیستی با تعداد زیادی ایمیل کار های تان را سریع تر جلو می برد ، به طور طبیعی شما برای داشتن به طور مثال 1000 ایمیل مدتی باید فعالیت کنید و محتوای با کیفیت یا پیشنهادی شگفت انگیر به مخاطب بدهید تا باعث شود ایمیلش را برای تان بنویسد

اما با پرداخت هزینه همین 1000 ایمیل را بدون هیچ دردسری دریافت می کنید

باید گفت که خرید بانک ایمیل انقدر ها هم که به نظر می آید فوق العاده نیست چراکه ممکن است :

  • ایمیل ها واقعی نباشند
  • این بانک ایمیل به افراد دیگری نیز فروخته می شود پس احتمالا به عنوان اسپم شناسایی می شوید
  • چون مخاطبین هدف تان نیستند ، احتمال موفقیت تان پایین می آید

 

سرویس های بازاریابی ایمیلی

در آخر اگر تصمیم گرفتید که از این ابزار سودآور دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار خودتان استفاده کنید باید سرویس هایی که در این زمینه وجود دارند را بشناسید

خوشبختانه سرویس های بسیار خوب و قوی ای چه فارسی و چه انگلیسی وجود دارند که می توانید از آنها استفاده کنید ، سرویس هایی مثل :

 

 

1 – Mailchimp

این سرویس بسیار محبوب و آسان است و البته پلن رایگان هم دارد

با استفاده از پلن رایگان آن می توانید برای دو هزار کاربر  12000 ایمیل بفرستید

از مهمترین مزایای سرویس Mailchimp میتوانیم به زمان بندی کردن ایمیل ها ، تقسیم بندی کردن کاربران و … اشاره کنیم

 

2 – Sendinblue

یک سرویس ایمیل مارکتینگ دیگر که به تازگی کارش را شروع کرده ولی رشد خیلی خوبی داشته است Sendinblue نام دارد

با استفاده از این پلتفرم نه تنها بازاریابی ایمیل که SMS مارکتینگ هم می توانید انجام دهید

البته این سرویس محدودیت دارد و شما تا 300 ایمیل در روز می توانید ارسال کنید

 

3 – نجوا

پلتفرم ایرانی نجوا هم سرویس ایمیل مارکتینگ و هم سرویس پوش نوتیفیکیشن را ارائه می دهد

این سرویس قالب های آماده در اختیار شما می گذارد ، پشتیبانی قوی ای دارد و البته مشکلاتی که به دلیل تحریم در سرویس های خارجی با آن مواجه می شدیم در نجوا وجود ندارد

این سرویس هم پلن رایگان دارد و در پلن رایگان آن می توانید 3000 ایمیل در ماه ارسال کنید