مفهوم سهم بازار چیست ؟ اگر صاحب یک کسب‌وکار باشید، حتماً بارها به این فکر کرده‌اید که میزان فروش شما در بازار محصول موردنظرتان نسبت به سایر رقبا، چقدر است؟ به عبارتی، چقدر از محصولات و خدمات مرتبط با صنعت شرکت شما که در بازار به فروش می‌رسد؛ تولید شرکت شماست. احتمالا بعد از خواندن این مطلب، پاسخ این سوال خود را خواهید گرفت. در این مطلب سعی شده تا در خصوص سهم یک صنعت از بازار و مفاهیم مرتبط با آن صحبت شود! پس همراه ما باشید.

فهرست مطالبی که می‌خوانیم:

  • تعریف سهم بازار
  • درک سهم بازار
  • انواع سهم بازار
  • مزایای سهم بازار
  • اهمیت سهم بازار
  • تأثیر سهم بازار
  • افزایش سهم بازار
  • مثال
  • روش محاسبه سهم بازار

تعریف سهم بازار

هر صنعتی یک بازار هدف دارد و هر شرکت در یک صنعت به درصدی از بازار فروخته است. این سهم بازار است. سهم بازار در سطح ملی و همچنین در سطح منطقه‌ای و محلی بیشتر برای تعیین سهم خاص بازار محاسبه می‌شود.

در اساسی‌ترین روش محاسبه این شاخص، این عدد، با درنظرگرفتن فروش شرکت در طول یک دوره مشخص، و تقسیم آن بر کل فروش آن صنعت در مدت مشابه، محاسبه می‌شود. این معیار برای ارائه یک دید کلی از اندازه یک شرکت در ارتباط با بازار و رقبای آن استفاده می‌شود.

درک سهم بازار

سهم بازار یک شرکت، بخشی از کل فروش آن دررابطه‌با بازار یا صنعتی است که در آن فعالیت می‌کند. برای محاسبه سهم بازار یک شرکت، ابتدا دوره‌ای را که می‌خواهید بررسی کنید تعیین کنید. این دوره می‌تواند یک سه‌ماهه مالی، سال یا چند سال باشد.

در مرحله بعد، کل فروش شرکت را در آن دوره محاسبه کنید؛ سپس، از مجموع فروش در صنعت این شرکت مطلع شوید. در آخر، کل درآمد شرکت را بر کل فروش صنعت آن تقسیم کنید.

به‌عنوان‌مثال، فرض کنید شرکت x تعداد 5 میلیون دلار تلویزیون در ایالات متحده فروخته است، در کل بازار که 100 میلیون دلار تلویزیون در همان مدت‌زمان به فروش رسیده است. سهم بازار شرکت x، 5 درصد است. شرکت‌ها از این تعداد برای ارزیابی قدرت خود در بازار هدف، استفاده می‌کنند.

سهم بازار را می‌توان به دسته‌های بسیار خاصی تقسیم کرد. در این صورت می‌توان فهمید که این شرکت درکدام دسته‌، مزیت رقابتی دارد.

برای مثال، می‌توان به دسته‌بندی سهم بازار یک شرکت تولید تلویزیون، به بخش‌های فروش انواع تلویزیون مانند پلاسما، تلویزیون‌های LED یا تلویزیون‌های سه‌بعدی تقسیم کرد.

همچنین سهم بازارمی تواند بر اساس مناطق جغرافیایی بیان شود. شرکتی که دارای 5 درصد سهم بازار در سطح ملی در یک صنعت است، اگر در یک منطقه یا شهر کوچک واقع شود؛ ممکن است نسبت به خودش بسیار احساس قدرت کند. چنانچه این شرکت 50 محل در هر 50 شهر داشته باشد، سهم 5 درصدی از بازار احتمالاً رقم خوبی نخواهد بود.

رهبر بازار در یک صنعت، شرکتی است که بیشترین را در اختیار دارد.

انواع سهم بازار

انواع سهم بازار
  1. سهم بازار مطلق
  2. سهم بازار نسبی

سهم بازار مطلق:

عبارت است از سهم فروش یک شرکت از کل فروش بازار یعنی تقسیم تعداد فروش محصولات یک شرکت بر تعداد کل فروش محصولات مشابه، در بازار هدف.

سهم بازار نسبی:

به عدد حاصل از تقسیم سهم بازار یک شرکت به سهم بازار بزرگ‌ترین رقیب در آن صنعت یا همان رهبر بازار، گفته می‌شود.

مزایای سهم بازار

سرمایه‌گذاران و تحلیل گران افزایش و کاهش سهم بازار را با دقت رصد می‌کنند؛ زیرا این تحولات می‌تواند نشانه‌ای از رقابت نسبی محصولات یا خدمات شرکت باشد.

با رشد کل بازار یک محصول یا خدمات، شرکتی که سهم خود را در بازار حفظ می‌کند درآمد خود را با همان نرخ کل بازار رشد می‌دهد. شرکتی که در حال افزایش سهم خود در بازار است، درآمد خود را سریع‌تر از رقبا افزایش خواهد داد.

افزایش سهم بازار می‌تواند به شرکت اجازه دهد بخش بزرگ‌تری از بازار را با فعالیت‌های خود به دست آورد؛ و سودآوری را بهبود بخشد. یک شرکت می‌تواند به روش‌های مختلف این کار را انجام دهد. یا با کاهش قیمت، یا استفاده از تبلیغات و یا معرفی محصولات جدید یا متفاوت.

علاوه بر این، می‌تواند با جلب نظر سایر مخاطبان یا مشتریان بازار، اندازه سهم خود در بازار را افزایش دهد.

اهمیت سهم بازار

اهمیت سهم بازار در این است‌که، با وجود این‌که سهم یک شرکت از بازار، عدد مشخصی در مورد سودآوری آن نمی‌دهد، اما یک دیدگاه کلی و اساسی در مورد درآمد، رشد و سود خالص شرکت را ایجاد می‌کند.

هرچه یک شرکت بزرگ‌تر باشد، می‌تواند به‌صورت مقرون‌به‌صرفه‌تری به تعداد بیشتری از مردم خدمات ارائه دهد. دلیل این امر این است که، کالاها یا لوازم به دلیل خرید عمده، با تخفیف‌های بیشتری از تولیدکننده، خریداری می‌شوند؛ بنابراین، حتی باهمان قیمت رقابتی که رقبا دارند، یک شرکت بزرگ‌تر که سهم بازار بیشتری دارد؛ می‌تواند سود خالص بیشتری داشته باشد، و در مجموع به یک شرکت قوی‌تر تبدیل شود.

همچنین این امر، شرکت را قادر می‌سازد تبلیغات یا فروش بیشتری ارائه دهد، بنابراین سهم بازار را بیشتر می‌کند، زیرا این شرکت مشتریان جدیدی را از رقبای خود جلب می‌کند، و با به‌دست‌آوردن سهم بیشتری از بازار، این چرخه دوباره شروع می‌شود.

نمونه واقعی از سهم بازار اپل

همه شرکت‌های چندملیتی، موفقیت را بر اساس سهم بازار در بازارهای خاص اندازه‌گیری می‌کنند. چین بازار مهمی برای همه شرکت‌ها است؛ زیرا در این کشور، بازار بسیاری از محصولات با رشد سریعی روبه‌رو است. به‌عنوان‌مثال شرکت اپل از عدد سهم خود در بازار چین، به‌عنوان شاخص اصلی عملکرد برای رشد تجارت، خود استفاده می‌کند.

سهم اپل از بازار تلفن‌های هوشمند چین از 13.6 درصد در پایان سال 2015 به 9.6 درصد، در سال 2016 با وجود رشد کل بازار تلفن‌های هوشمند چینی در سال 2016 کاهش یافت.

فروش اپل در چین در آن سال پایین بود، زیرا موفق به عرضه آیفون جدید نشد، و به دنبال آن، سهم بازار خود را از دست داد. زیرا تعدادی از تلفن‌های هوشمند میان‌رده توسط رقبای چینی OPPO و Vivo Electronics Corporation وارد بازار رقابت شدند.

در ادامه مقاله سهم بازار چیست به اثرات سهم بازار می پردازیم.

سهم بازار

اثرات سهم بازار

توسعه فعالیت

گسترش بازار هدف یکی از اثرات سهم بازاراست. این شاخص، می‌تواند به شرکت اجازه دهد، در مقیاس بزرگ‌تری فعالیت کند و سودآوری را افزایش دهد.

افزایش فروش

سهم بیشتر بازار، همچنین به افزایش فروش کل شرکت کمک می‌کند. هنگامی‌که مصرف‌کنندگان متوجه وفاداری به برند سایر مشتریان می‌شوند، مصرف‌کنندگان باقیمانده نیز به سمت خرید آن محصول سوق داده می‌شوند.

 افزایش مشتری

افزایش سهم بازار همچنین به شرکت کمک می‌کند تا مشتری خود را گسترش دهد. وقتی اکثریت جامعه مصرف‌کننده، نسبت به یک برند یا محصول وفادار باشد، بقیه نیز ممکن است به این وفاداری ترغیب شوند.

 اعتبار

افزایش سهم بازار به افزایش اعتبار یک شرکت کمک می‌کند. شهرت خوب به نوبه خود، به گسترش فروش و افزایش مشتری کمک می‌کند.

 تسلط بر صنعت

افزایش سهم یک شرکت از بازار، باعث می شود این شرکت تسلط خود را بر صنعتی که در آن فعالیت می‌کند افزایش می‌دهد و در واقع رهبری بازار را به دست می‌گیرد.

افزایش قدرت چانه‌زنی

با افزایش سهم بازار، یک شرکت شروع به تسلط بر یک صنعت می‌کند؛ و این امر باعث استفاده بیشتر از اختیارات خاصی مانند قدرت چانه‌زنی بیشتر، می‌شود. این شرکت از این امتیاز استفاده می‌کند و می‌تواند با تأمین‌کنندگان و اعضای کانال توزیع، به نفع خود مذاکره کند.

چند مثال

کمپانی اپل

اپل یک نمونه از شرکت‌هایی است که سهم زیادی از بازار را در اختیار دارد و بر صنعتی که در آن فعالیت می‌کند، مسلط است. در صنعت گوشی‌های هوشمند، یکی از رهبران بازار است که با رقبای بسیار قدرتمندی مانند سامسونگ و هواوی می‌جنگد. در اکثر بازارهایی که اپل در آنها فعالیت می‌کند، شرکت اپل به طور متوسط 70٪ از سهم بازار را در اختیار دارد.

کلگیت

کلگیت یکی دیگر از نمونه‌های عالی شرکتی است که سهم بازار مطلق زیادی را در اختیار دارد. در صنعت خمیردندان، کلگیت بیش از 80٪ از کل فروش خمیردندان را به خود اختصاص داده است.

هنگامی‌که ما در مورد افزایش سهم بازار صحبت می‌کنیم، در مورد تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد بازاریابی صحبت می‌کنیم که به فروش کلی و حفظ مشتری کمک می‌کند. با ما بمانید تا ببینیم، افزایش سهم بازار به چه معناست و چگونه می‌توانید این کار را انجام دهید.

کلیگت

افزایش سهم بازار چیست ؟

افزایش سهم بازار به معنای افزایش تلاش برای فروش با استفاده از استراتژی‌هایی است که به رسیدن به این هدف به ما کمک می‌کند.

سهم بازار، درصد کل فروش در یک بازار و صنعت است که توسط یک شرکت خاص تولید می‌شود.

به بیان ساده، سهم بازار با درنظرگرفتن فروش شرکت در یک بازه زمانی خاص، و تقسیم آن بر کل فروش صنعت در مدت مشابه محاسبه می‌شود.

اساساً سهم بازار گویای این مطلب است که شما به‌عنوان یک شرکت در صنعت، چقدر درآمد کسب می‌کنید و چطور در مقابل رقبا عمل می‌کنید؛ بنابراین، برای افزایش سهم خود در بازار، باید فروش بیشتری نسبت به رقبا داشته باشید تا سهم خود را در صنعت افزایش دهید که البته گفتن آن بسیار آسان‌تر از انجام آن است.

چگونه می توان سهم بازار را افزایش داد ؟

  1. از بازاریابی جا ویژه یا گوشه‌ای یا نیچ استفاده کنید و به آن پایبند باشید.

چگونه سهم بازار را افزایش دهیم

بازاریابی گوشه‌ای یک استراتژی تبلیغاتی است که بر یک بازار هدف منحصربه‌فرد تمرکز دارد. این استراتژی به‌جای بازاریابی برای همه کسانی که می‌توانند از یک محصول یا خدمات بهره‌مند شود، منحصراً بر یک گروه تمرکز دارد. جمعیتی از مشتریان بالقوه که بیشترین استفاده را از این کالا یا خدمات، دارند.

یک بازار نیچ یا گوشه‌ای می‌تواند بر اساس ویژگی‌های فوق، از سایر قسمت‌های بازار جدا باشد.

  • منطقه جغرافیایی
  • شیوه زندگی
  • مناسبت
  • حرفه
  • سبک زندگی
  • فرهنگ مردم
  • فعالیت یا عادات
  • رفتار – اخلاق
  • ویژگی‌های جمعیتی
  • نیاز های خاص جامعه ای محدود
  • کاهش یا اضافه‌شدن برخی ویژگی‌ها

مثال:

شناسایی جامعه‌ای که خدمات زیادی دریافت نمی‌کند و اغلب نادیده گرفته می‌شود؛ در یک بازار بزرگ، راهی هوشمندانه برای نزدیک شدن به بازاریابی نیچ و افزایش است. در شکل زیر مشاهده می‌کنید که فروشگاه چپ دستان جامعه‌ای کاملاً کم‌جمعیت را پیدا کرد.

جامعه هدف در سهم بازار

ازآنجاکه 90٪ مردم از دست راست استفاده می‌کنند، چپ‌دست‌ها ناگزیرند خود را با استفاده از محصولات طراحی شده برای این جمعیت حداکثری، سازگار کنند.

Lefty’s از این فرصت استفاده کرد. آنها فروشگاهی را ایجاد کردند که محصولاتی را که به طور انحصاری برای 10٪ افراد چپ‌دست، طراحی شده است؛ را به فروش می‌رساندو توانست موفقیت و سود بالایی از فروش در این جامعه مخاطب کوچک‌تر و اغلب نادیده گرفته شده را به دست آورد.

a. تکنولوژی جدید

نوآوری روشی است که با استفاده از آن شرکت می‌تواند سهم بازار را افزایش دهد. هنگامی‌که یک شرکت فناوری جدیدی را به بازار عرضه می‌کند که رقبا هنوز نتوانسته‌اند ارائه دهند، مشتریانی که تمایل به داشتن این فناوری دارند؛ آن را از آن شرکت خریداری می‌کنند، حتی اگر قبلاً از رقیب آن شرکت خرید داشته باشند.

بسیاری از این مصرف‌کنندگان به مشتریان وفاداری تبدیل می‌شوند که به سهم بازار شرکت افزوده و سهم بازار شرکتی را که از آن سوئیچ کرده‌اند، را کاهش می‌دهد.

b. با مشتریان روابط دوستانه و صمیمی ایجاد کنید.

با تقویت روابط مشتری، شرکت‌ها از خروج مشتری‌های فعلی جلوگیری کرده و با ارائه پیشنهادهای جدید وسوسه برانگیز، از سهم بازار موجود خود محافظت می‌کنند. با استفاده از همین روش ساده، می‌توان سهم بازار را افزایش داد، زیرا مشتریان راضی اغلب از تجربه دلپذیر خود، با دوستان و اقوام صحبت می‌کنند و به‌این‌ترتیب با احتمال زیاد، این دوستان مشتری‌های جدید شما می‌شوند.

به‌دست‌آوردن سهم بازار از روش دهان‌به‌دهان، درآمد شرکت را بدون افزایش هزینه‌های بازاریابی، افزایش می‌دهد.

c. رقبایتان را بخرید!

یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها برای گسترش سهم بازار، خرید شرکت‌های رقیب است. با این کار یک شرکت به دو چیز دست می‌یابد.

اول اینکه تعداد مشتریان به طرز چشمگیری افزایش پیدا می‌کند که این امر به دلیل ورود مشتریان رقیب به جمع مشتریان فعلی است؛ و دیگری کاهش رقبا در بازار که با یکی شدن دو شرکت محقق می‌شود. شما می‌توانید با خرید شرکتی که همسو با محصولات یا خدمات خودتان است؛ سهم بازار را افزایش دهید. البته انجام اصولی این کار به کمی تحقیق نیاز دارد اما در نهایت باعث ایجاد سهم بازار بیشتری برای شرکت شما می‌شود.

شرکت‌ها معمولاً از این استراتژی برای به‌دست‌آوردن سهم بیشتری از بازار و گسترش مجموعه محصولات خود استفاده می‌کنند.

به‌عنوان‌مثال، مایکروسافت مالک LinkedIn و GitHub است. درحالی‌که مورد اول (LinkedIn) می‌تواند منجر به افزایش سهم بازار در درآمد رسانه‌های اجتماعی شود، مورد دوم (GitHub) می‌تواند منجر به افزایش سهم بازار در درآمد سیستم‌عامل Cloud شود.

d.مزیت رقابتی ایجاد کنید.

شرکت شما باید چند ویژگی داشته باشد که آن را از رقابت جدا کند. به‌عنوان‌مثال، لوگو و طراحی براق اپل در کل مجموعه محصولات اپل دیده می‌شود. داشتن این مشخصه لوگو متمایز، (مانند لوگو اپل) افراد را قادر می‌سازد تا محصولات شرکت شما را به‌راحتی در میان مجموعه‌ای از موارد مشابه شناسایی کنند.

اگر شرکت شما قادر به ایجاد هویت تجاری قابل‌شناسایی باشد و درعین‌حال محصولات یا خدمات با کیفیت بالاتر از رقبا (یا محصولات یا خدماتی که بازار خوبی دارد) تولید کند، شانس بیشتری برای یافتن بازار بزرگ‌تر، خواهید داشت.

e. با مشتریان در تعامل باشید.

مشتریان می‌دانند چه چیزی می‌خواهند، بنابراین، یکی از راه‌های مؤثر برای افزایش سهم بازار خود این است که از آنها سؤال کنید.

انجام یک نظرسنجی دقیق، با سؤالاتی در مورد طراحی، به‌روزرسانی و سایر ویژگی‌های کالا و خدمات، از مشتریان وفادار، می‌تواند به شما کمک کند؛ روش‌های کاربردی را برای بهبود محصول یا خدمات خود پیدا کنید و به نوبه خود، سهم بازار خود را افزایش دهید.

البته همیشه هم لازم نیست این تعامل فقط از طریق نظرسنجی باشد. می‌توان با مشتریان در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر و یا لینکدین نیز ارتباط برقرار کرد. در تصویر نمونه‌ای از این نوع ارتباط را که در اینستاگرام شرکت مراقبت از پوست Glossier صورت‌گرفته می‌بینیم:

f.ایجاد و حفظ حس رضایتمندی در مشتریان

نتفلیکس با ایجاد مشتری‌های وفادار بیگانه نیست. این پلت فرم دائماً بخش‌های مختلفی را اضافه می‌کند و الگوریتم خود را برای ارائه خدمات به مشتریانش سخت‌تر می‌کند. این پالایش مداوم پلتفرم منجر به افزایش 90 درصدی سهم بازار این شرکت در سال 2014 شد.

داشتن چنین سهمی بزرگی از بازار به دلیل این به‌روزرسانی‌ها، به Netflix کمک کرده است حتی با ورود سرویس‌های مشابه به بازار، مشتریان همچنان مشتاق و پایبند به داشتن اشتراک در این پلتفرم باشند.

به طور خلاصه، نتفلیکس مشتریان خود را خوشحال می‌کند.

سهم بازار

در سال 2007 ، اپل انقلابی کامل در تلفن‌های همراه ایجاد کرد و. آیفون را معرفی کرد. تلفن همراه دارای یک صفحه‌نمایش لمسی کامل، تعداد زیادی گزینه شخصی‌سازی و قابلیت‌های اینترنتی بود. این ویژگی‌ها قبل از آیفون در بازار تلفن نادر بود و داشتن همه آنها روی یک دستگاه به‌ویژه اغواکننده بود.

به دلیل این ویژگی‌های ابتکاری، اپل در سال اول عرضه آیفون شهرت و طرف‌داران وفاداری ایجاد کرد و سهم خود از بازار خود را در مدت یک سال، سه برابر کرد.

امروزه اپل 50٪ بازار صنعت تلفن همراه را در اختیار دارد. این بدان معناست که نیمی از دارندگان تلفن در سطح جهانی صاحب آیفون هستند.

در نهایت، اپل با دانستن سهم خود از بازار و داشتن استراتژی به نوآوری و رشد خود ادامه دهد؛ تا امروز در بازار پیشتاز و رهبر شود.

g. استفاده از نقاط ضعف رقبا

اگر به دلایلی رقیب اصلی ضعیف باشد، شاید بتوانید برای به‌دست‌آوردن سهم بازار رقبا، از آن بهره ببرید. به‌عنوان‌مثال، اگر یک رقیب بزرگ در صنعت شما فعالیت‌های خود را بیش از حد گسترش دهد، عدم تمرکز ممکن است باعث شود که از جزئیات کوچک ولی با اهمیت، مانند خدمات مشتریان، غافل شود. شرکت شما می‌تواند با ارائه خدمات به مشتریان با کیفیت بالا که به شدت در تضاد با رفتاری است که رقبای شما با مشتریان خود دارند، از این نقطه‌ضعف بهره‌مند شود؛ و به شما یک مزیت رقابتی می‌دهد که باعث می‌شود مشتریان به سمت شرکت شما بیایند، در نتیجه شما به هدف خود که گرفتن سهم بیشتری از بازار است، می رسید.

نحوه محاسبه سهم بازار یک شرکت

برای محاسبه سهم بازار یک شرکت، ابتدا دوره‌ای را که می‌خواهید بررسی کنید، تعیین کنید. این محدوده زمانی، می‌تواند یک سه‌ماهه مالی، سال یا چندین سال باشد. بعد، کل فروش شرکت را در آن دوره محاسبه کنید. سپس مجموع کل فروش صنعت در دوره موردنظر را هم به دست آورید. در آخر، کل درآمد شرکت را بر کل فروش صنعت آن تقسیم کنید.

به‌عنوان‌مثال، فرض کنید می‌خواهید سهم بازار تولیدکننده اسباب‌بازی را در طول یک سال مالی محاسبه کنید. درآمد کل تولیدکننده اسباب‌بازی 20 میلیون دلار و درآمد صنعت تولید اسباب‌بازی 200 میلیون دلار در طول یک سال مالی بود. برای یافتن سهم بازار تولیدکننده اسباب‌بازی، 20 میلیون دلار بر 200 میلیون دلار تقسیم کنید. سهم تولیدکننده در بازار 10% است.

 

نتیجه گیری

سهم بازار مهم‌ترین معیاری است که شرکت‌ها می‌توانند برای تعیین اثربخشی هرگونه تلاش احتمالی که برای افزایش درآمد انجام داده اند؛ مانند کمپین‌های بازاریابی، پیاده سازی برخی ترفندهای تجاری یا برنامه‌های ،CRM ، به کار ببرند.

دلیل این امر این است که، سهم بازار به شما این امکان را می‌دهد که تأثیر استراتژی‌ها و اجرای تاکتیک‌ها بر نتایج کسب‌وکار را کمی و قابل اندازه گیری کنید؛ و سؤالاتی از عملکرد خود بپرسید که قبلاً به ذهن شما نمی‌رسید.

ازآنجاکه سهم بازار یک شاخص کلیدی در رقابت‌پذیری بازار است، مدیران را قادر می‌سازد تا رشد یا کاهش سهم کل بازار را ارزیابی کنند؛ روندهای اصلی رفتار مصرف‌کننده را شناسایی کرده و پتانسیل و فرصت‌های بازار را مشاهده کنند.

علاوه بر این، با درک سهم بازار، شرکت‌ها می‌توانند استراتژی‌های قیمت‌گذاری، تبلیغات، خدمات مشتریان و افزایش تنوع کالا و خدمات خود را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که نتیجه آن، رسیدن به بالاترین سود و بیشترین تعداد مصرف‌کننده باشد.

ممنون که تا پایان مقاله سهم بازار چیست با ما همراه بودید.