اندازه بازار چیست؟ به حداکثر تعداد کل فروش یا مشتریانی که کسب و کار شما می تواند داشته باشد اشاره دارد که اغلب در طول یک سال اندازه گیری می شوند.

دانستن اندازه بالقوه بازار قبل از راه اندازی یک خط تولید یا کسب و کار جدید ، مفید و یا حتی می توان گفت ضروری است زیرا این کار به شما کمک می کند بفهمید آیا سرمایه گذاری در آن حوزه برای وقت و سرمایه کسب و کار شما مفید و ارزشمند است یا  نه .

یک مفهوم مرتبط سهم بازار است که به بخشی از بازار که یک تجارت به عنوان فروش یا مشتری خود دارد گفته می شود.

اندازه بازار به میزان کل فروش یا مشتری که در یک بازار معین در یک بازه زمانی مشخص ، اغلب فقط در یک سال جذب شده ، اشاره دارد.

 

اندازه بازار چیست

اندازه بازار برای برند تجاری تعداد کل مشتریان بالقوه یا فروش آن برند معمولاً در یک سال مشخص است.

برای یک کسب و کار فعال ، می توانید به مقدار فروش موجود نگاه کنید تا مفهوم اندازه بازار چیست را درک کنید. بنابراین این مفهوم اساساً تعداد فروش فعلی در کسب و کار است.

پتانسیل بازار اغلب به عنوان اصطلاح دیگری برای همین مفهوم استفاده می شود. اغلب آمار فروش کل بازار در یک کسب و کار را می توان بصورت آنلاین استخراج کرد.

 

بازارهای جدید بالقوه

بازار های بالقوه

اگر محصول یا کالایی را با سبک و روش جدید و ابداع روش های نوآورانه به مشتریان خود ارائه می دهید که کاملاً متفاوت از محصولات رقبای شما در بازار باشد ، باید بیشتر در مورد بازار بالقوه خود فکر کنید و اندازه بازار جدید را بر اساس تقاضای پیش بینی شده تخمین بزنید.

به عنوان مثال ، اگر در حال حاضر فقط 5 هزار  از محصولات قبلی خود را می فروشید ، فروش محصولات جدید می تواند به طرز چشمگیری افزایش یابد ، بنابراین فروش بالقوه شما می تواند از مقدار فروش فعلی شما بیشتر باشد.

همچنین باید تصمیم بگیرید که آیا به دنبال بازار جهانی ، بازار داخلی یا بازار منطقه ای محصول یا خدمات خود هستید؟

این تصمیم اغلب براساس محلی است که شما قصد دارید کالاها یا خدمات خود را برای فروش ارائه دهید.

اگر در حال راه اندازی یک رستوران صبحانه محلی هستید که قصد ندارد فعالیت خود را در خارج از شهر خود گسترش دهد ، احتمالاً به بازار متفاوتی نسبت به شخصی که برای راه اندازی یک مجموعه رستوران زنجیره ای در سراسر کشور می پردازد ، نگاه خواهید کرد.

وقتی کسب و کار شما گسترش می یابد ممکن است متوجه شوید که اندازه بازار را به درستی پیش بینی نکرده اید.

 

اندازه بازار و ارزش بازار

ارزش بازار ، به معنای مقدار کل درآمد حاصل از فروش محصول در یک بازار مشخص است و با اندازه بازار که تعداد کل فروش خام محصول به مشتری در بازار بدون در نظر گرفتن کل درآمد حاصل از فروش است متفاوت است.

هر دو عدد می توانند حیاتی باشند ، زیرا شما باید بدانید که نه تنها باید به چه تعداد مشتری بالقوه خدمات ارائه دهید بلکه چقدر می توانید در تجارت خود درآمد کسب کنید.

 

محاسبات سهم بازار

سهم بازار یک کسب و کار یا محصول درصدی از فروش یا درآمد موجود در بازار از کل بازار موجود است که به آن تجارت یا محصول می رسد. تعریف اندازه بازار چیست را به خاطر داشته باشید چراکه سهم بازار بر اساس تعریف دقیق اندازه بازار مورد نظر متغیر است.

به عنوان مثال ، اگر سهم بازار فروش مانتو مجلسی زنانه را می خواهید تخمین می زنید ، باید تصمیم بگیرید که آیا بازار هدف شما کل بازار فروش پوشاک است یا این که بازار هدف مورد نظر شما فقط شامل لباس های مجلسی زنانه است که در این دو حالت تخمین اندازه بازار متفاوت خواهد بود.

ممکن است تصمیم بگیرید که بسته به شرایط موجود ، در مورد سهم شرکت یا سهم بالقوه آن از شمارش خام فروشی محصولات تمرکز کنید.

کسب و کاری که محصولات نهایی بالاتر می فروشد احتمالاً درصد فروش بالاتری نسبت به برندی که اقدام به خام فروشی محصولات می کند دارد.

هنگامی که کسب و کارها به دنبال جذب سرمایه گذاران یا دریافت وام های بانکی هستند این اطلاعات مهم می تواند به مدیران کسب و کار و یا اسپانسرهای بالقوه کمک کند تا میزان رشد کسب و کار و افزایش درآمد آن با افزایش سرمایه در گردش را با دقت بالاتری تخمین بزنند.

 

محاسبات بازار

 

چگونه سهم بازار یک محصول را تشخیص دهیم

هنگامی که شما یک کسب و کار کوچک را مدیریت می کنید ، موفقیت در یک بازار بزرگ کار سختی است.

داشتن سهم بیشتری از بازار به شما توانایی بیشتری در مذاکره درباره قیمت ها و شرایط فروش با خریداران و تامین کنندگان می دهد. برای درک این موضوع که چه میزان در بازاری که فعال هستید بزرگ یا کوچک هستید ، می توانید سهم خود در بازار هدف را در کل بازار محاسبه کنید.

 

چگونه بخشهای مختلف بازاریابی را ارزیابی کنیم

تقسیم بندی یک روش مهم بازاریابی است که به شما کمک می کند با رویکردی که مورد علاقه مشتریان است به هر گروه از مشتریان بالقوه خدمات ارائه دهید.

ارزیابی هر بخش تضمین می کند که شرکت شما منابع خود را در بخشهایی که محصولات شما را خریداری نمی کنند هدر ندهد.

شما باید ویژگی های بخش بازاریابی را با کیفیت محصول و توانایی های شرکت خود مطابقت دهید تا به اهداف فروش خود برسید.

 

پتانسیل بازار

با مشاهده تعداد مشتریان بالقوه ، درآمد آنها و تعداد افرادی که در این بخش نیاز به محصولات و خدمات شما دارند ، می توانید پتانسیل بازار یک بخش از را ارزیابی کنید. یک مشتری در بازار کسی است که قصد خرید چنین محصولی را دارد و تعداد کل مشتریان در برابر خرید آنها کل بازار را تشکیل می دهد.

یک مصرف کننده در بازار باید به کالا نیاز داشته باشد ، توانایی پرداخت قیمت محصول را داشته باشد و بخواهد محصول را بخرد. ارزیابی اینکه چنین افرادی در هر بخش چه تعداد هستند ، به شما امکان می دهد بازار بالقوه را بسنجید.

 

پتانسیل فروش

پتانسیل فروش سهم بازار بالقوه کسب و کار شما از اندازه کل بازار است که شرکت شما انتظار دارد به آن دست یابد.

شما می توانید سهم شرکت خود را بر اساس عملکرد خود در بازارهای دیگر تخمین بزنید ، یا می توانید با پرسیدن اینکه چه مقدار از محصول خود را انتظار دارید که یک مشتری متوسط ​​یک بخش خریداری کند و ضرب در تعداد کل مشتری ، سهم خود را به دست آورید.

نتیجه این ارزیابی به شما این دید را می دهد که هر بخش از بازار برای کسب و کار شما چقدر ارزش دارد.

رقابت

 

رقابت

یک عامل کلیدی در ارزیابی هر بخش ، وضعیت رقابتی آن بخش از بازار است. اگر فروش کل تأمین کنندگان موجود زیر پتانسیل کل بازار باشد ، پس می توانید به راحتی محصولات خود را به فروش برسانید.

اگر فروش رقبای شما نزدیک به پتانسیل بازار باشد ، در نتیجه هر فروشی که انجام می دهید فروش کمتری را برای رقبای شما در بازار رقم می زند.

این بدان معناست که برای دستیابی به پتانسیل فروش خود ، مجبور خواهید بود قیمت های خود را پایین بیاورید یا هزینه بیشتری را صرف تبلیغ کنید ، با رقبای خود در بازار رقابت کنید و نسبت به آنها مزیت رقابتی داشته باشید که این رقابت شدید در بازار باعث می شود که این بخش برای کسب و کار شما سود آوری کمتری داشته باشد و از ارزش کمتری برخوردار باشد.

 

هزینه

برخی از بازارها هزینه زیادی برای خدمات هزینه می کنند و این بر ارزش بخش تأثیر می گذارد. اگر مجبور باشید کالاهای بزرگ را در مسافت های طولانی تحویل دهید ، هزینه حمل و نقل بالا خواهد بود و قیمت های حاصل ممکن است محصول شما را از محدوده درآمد مشتریان خارج کند.

اگر هزینه تبلیغاتی که فکر می کنید برای معرفی محصول شما به یک بخش خاص لازم است ، در رابطه با فروش مورد انتظار زیاد است ، در این صورت ارزش این بخش از بازار کم است.

ارزیابی های شما بخشهایی از بازار را که بیشترین ارزش را برای کسب و کار شما دارند شناسایی می کند.

 

چگونه می توان سهم کسب و کار را در یک بازار مشخص پیدا کرد

هنگامی که شما یک کسب و کار کوچک را اداره می کنید ، دانستن سهم بازار خود در یک بازار مشخص سودمند است.

این کار را می توانید با استفاده از کل محصولات تولید شده یا درآمد حاصل از فروش این محصولات برای کسب و کار خود محاسبه کنید.

گام اول

اندازه بازار مورد نظر خود را چه در درآمد و چه در واحدهای تولید شده جستجو کنید.

گام دوم

رقم مربوط به درآمد واحدهای تولیدی مربوط به کسب و کار خود را یادداشت کنید.

گام سوم

رقم مربوط به تجارت خود را بر رقم صنعت تقسیم کنید. با این کار سهم بازار به صورت اعشاری به شما تعلق می گیرد.

چگونه می توان سهم کسب و کار را در یک بازار مشخص پیدا کرد

 

گام چهارم

رقم اعشار را در 100 ضرب کنید تا سهم بازار خود را به صورت یک درصد بدست آورید.

 

نحوه تخمین اندازه بازار: برنامه ریزی تجاری و بازاریابی برای استارتاپ ها

تخمین اندازه بازار برای برنامه های تجاری و بازاریابی و بودجه ریزی برای کلیه شرکتهای نوپا ، به ویژه کسانی که به دنبال تأمین مالی شخص یا کسب و کار دیگران هستند ، یک کار ضروری است. حتی اگر فلسفه سرمایه گذاری شرکت ها متفاوت باشد ، اکثر کسب و کارها مایلند در یک بازار با مقیاس بالقوه بزرگ سرمایه گذاری کنند.

 

درک پتانسیل بازار هدف

حتی اگر به دنبال تأمین مالی خارجی و جذب سرمایه  نیستید ، درک پتانسیل بازاری که در آن فعال هستید خود برای طیف وسیعی از تصمیمات مختلف استراتژیک ، در زمینه هایی مانند توسعه محصول ، مشارکت و توزیع و طراحی سازمانی و مهارتهای حیاتی کارمندان حیاتی است.

استارت آپ های نو باید هنگام تنظیم مسائلی مانند انتخاب بانک ، حسابدار یا نمایندگی قانونی ، اندازه  بازار خود و ماهیت آن را ارزیابی کنند.

 

نقطه شروع برای تخمین اندازه بازار: مشکلی که از مشتریان حل می کنید را تشخیص دهید

نقطه شروع برای تخمین اندازه بازار چیست درک این مسئله است که چه مشکلی رابرای مشتریان حل می کنید این امر نشان دهنده ارزش بالقوه محصول شما برای مخاطبین  شماست.

این جنبه ای است که بسیاری از بنیان گذاران استارتاپ ها در جامعه نوآوری به آن توجه نمی کنند ، زیرا آنها در مورد محصولی که تولید کرده اند هیجان زده می شوند بدون اینکه به این فکر کنند که این محصول برای مخاطبانشان چه سودی دارد و چه نیازی از آنها رابرطرف می کند.

بسته به حوزه فعالیت خود ، ممکن است مجبور شوید ابتدا کدام مشکل مشتری را حل کنید. در این صورت ، انجام مراحل زیر ممکن است به شما کمک کند تا اندازه بازار را بهتر درک کنید. با این کار ، اولویت بندی برای حل مسئله آسان تر خواهد شد.

 

مراحل تخمین اندازه بازار چیست

این مراحل شامل پنج گام برای کمک به شما در ارزیابی کل پتانسیل بازار و اندازه بازار برای یک محصول است.

تخمین اندازه بازار

 

مرحله 1. مشتری هدف خود را تعیین و تعریف کنید

همه کارآفرینان و کسب و کارهای نوپا در مراحل اولیه باید مشتری هدف خود را تعریف کنند.

مشتری هدف شما شخص یا شرکتی است که فناوری و محصول شما یک مشکل خاص را برای او حل کرده است. برای تعریف مشتری هدف خود باید:

  • مشخص کنید مشتری هدف شما کیست.
  • از مشتری معمولی / مورد انتظار خود یک تصویر ذهنی ایجاد کنید.

با توجه به اهمیت تعریف مشتری هدف خود ، اختصاص زمان کافی برای انجام تجزیه و تحلیل مناسب در مورد این قدم بسیار حیاتی و مهم است.

 

مرحله 2. تعداد مشتریان هدف را تخمین بزنید

تعداد کل مشتریان هدف را در بازار و همچنین شرکت هایی که فعالیتی مشابه مشخصات مشتری شما دارند و می توانند مشتری بالقوه کسب و کار شما باشند را تخمین بزنید.

 

مرحله 3. میزان نفوذ محصول خود را تعیین کنید

با تعیین میزان نفوذ محصولات خود ، اندازه بازار خود را اصلاح کنید. میزان نفوذ تابعی از ماهیت محصول شما است.

اگر دسته از کالاهای شما از نظر نیاز مشتریان حیاتی است میزان نفوذ بالایی را در نظر بگیرید.

ضریب نفوذ کم برای محصولات با هدف خاص را در نظر بگیرید.

 

مرحله 4. محاسبه اندازه بازار بالقوه: حجم و ارزش

حجم بازار

برای یافتن پتانسیل کلی بازار (یعنی حجم بالقوه بازار) ، تعداد مشتریان هدف خود را در ضریب نفوذ ضرب کنید (به مراحل 2 و 3 بالا مراجعه کنید).

حجم بازار = تعداد مشتریان هدف × میزان نفوذ

مطالعه موردی: با استفاده از مثال ما ، جایی که تعداد مشتریان هدف 1300 نفر است و ضریب نفوذ 70 درصد فرض می شود ، حجم بالقوه بازار به شرح زیر محاسبه می شود:

1300 × 70٪ = 910

ارزش بازار

 

ارزش بازار

برای محاسبه ارزش پولی بازار ، حجم بازار را در مقدار متوسط قیمت محصول خود (یعنی انتظارات قیمت) ضرب کنید.

ارزش بازار = حجم بازار × مقدار متوسط

مطالعه موردی: ما فرض می کنیم که فروش هر محصول به طور متوسط 2.5 میلیون درآمد دارد. برای یافتن ارزش بازار ، موارد زیر را محاسبه می کنیم:

910 ×2.5  میلیون = 2.275 میلیارد

 

5.داده های اندازه بازار را اعمال کنید

پیروی از این مراحل برای تخمین اندازه (ارزش) بازار شما به هیچ وجه کاملا دقیق نیست. هنوز هم روش هایی برای به حداکثر رساندن دقت این روش وجود دارد:

در اولین تخمین خود ، هر فرضی را که می گیرید و علت تغییر آن را بررسی کنید. برای فاکتورهای خطرات ناشی از تغییر ، سناریوهای بهترین و بدترین حالت را علاوه بر سناریوی مورد انتظار خود محاسبه کنید.

با گذشت زمان ، بر دقت فرضیات اولیه خود و اینکه آیا نیاز به اصلاح آنها دارید ، نظارت کنید.

هدف تخمین زدن کل پتانسیل  برای یک محصول است. برای استارتاپ ها مهم است تشخیص دهند که هم مخاطبین اولیه و هم مخاطبین بعدی که جذب کسب و کارآنها می شوند در این تعداد گنجانده شده اند.  

این پنج مرحله چگونگی تخمین اندازه بازار را توصیف می کند که هنگام تصمیم گیری های استراتژیک مثل ، برنامه ریزی تجارت و بازاریابی امری ضروری است.

 

نتیجه گیری

در این محتوا ما درباره اندازه بازار چیست و اندازه بازار هدف کسب و کارها ، روش های تخمین آن و سایر مفاهیم مرتبط با این  موضوع صحبت کردیم . کسب اطلاعات در مورد اندازه بازار هدف و ارزش کل آن بازار برای مدیران کسب و کارها امری ضروری است تا با استفاده از این اطلاعات مهم ، در مورد آینده کسب و کار خود تصمیمات درست بگیرند و به اهداف بلند مدت کسب و کار خود برسند

برای آموزش کامل مفاهیم تحقیقات بازار و البته چیدن استراتژی دیجیتال مارکتینگ می توانید به دوره آموزش تحقیقات بازار مراجعه کنید