کمپین های بازاریابی چیست

کمپین های بازاریابی

در عصر تکنولوژی ، هر روز شاهد کمپین‌های بازاریابی دیجیتال هستیم.در این مقاله می گوییم که کمپین های بازاریابی چیست و چگونه یک کمپین موفق طراحی کنیم

همه انواع تبلیغات در شبکه‌های مختلف از قبیل فیسبوک، اینستاگرام، یوتیوب ، همچنین بحث کپی رایتینگ و … با هم به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی‌شده باهم ترکیب می‌شوند و یک کمپین بازاریابی دیجیتال ایجاد می‌کنند.

 یک کمپین بازاریابی دیجیتال، یک تلاش بازاریابی آنلاین است که توسط یک شرکت برای ایجاد تعامل با مشتریان، تبدیل بازدیدکننده‌ها به مشتری، ایجاد ترافیک یا کسب درآمد ارائه می‌شود. این کمپین‌های بازاریابی با اهداف کلان شرکت هم‌راستا بوده و شامل یک یا چند کانال دیجیتال هستند.

کمپین بازاریابی چیست

کمپین‌های بازاریابی تلاش‌های سازمان‌یافته و استراتژیکی برای رسیدن به یک هدف خاص در یک شرکت مانند افزایش آگاهی از یک محصول جدید یا گرفتن بازخورد مشتری است. هدف کمپین‌ها معمولاً دستیابی به مصرف‌کنندگان از طرق مختلف است و برای رسیدن به این هدف از ترکیبی از رسانه‌ها از جمله ایمیل، تبلیغات چاپی، تبلیغات تلویزیونی یا رادیویی، تبلیغات کلیکی و رسانه‌های اجتماعی کمک گرفته می‌شود.

کمپین‌های بازاریابی در برگیرنده همه تلاش‌های بازاریابی برای یک برند نیست. در حقیقت، کلمه “کمپین” به‌عنوان “یک سری فرایندهای برنامه‌ریزی‌شده برای یک برند در راستای رسیدن به یک هدف خاص” تعریف شده است.

به همین دلیل است که به‌عنوان‌مثال کمپین‌های سیاسی برای یک انتخابات خاص و یا کمپین‌های نظامی برای یک نبرد خاص طراحی می‌شود.

کمپین‌های بزرگ بازاریابی همگی از یک‌روند ثابت پیروی می‌کنند؛ و معمولاً یک ایده یا هدف واحد یا متمرکز را ترویج می‌کنند. (دراین مورد صحبت خواهیم کرد.)

به‌عنوان‌مثال، هر تبلیغ نایک که در راه‌رفتن به محل کار می‌بینید یا می‌شنوید احتمالاً بخشی از یک کمپین نیست. اما، اگر یک تابلوی تبلیغات نایک مشاهده کردید، یا یک پست اینستاگرامی منتشر شده توسط برند نایک مشاهده کرده و یا یک ایمیل از نایک دریافت کنید که همگی محصول مشابهی را تبلیغ می‌کنند … قطعاً شاهد یک کمپین بازاریابی هستید.

تبلیغات جزئی از بازاریابی‌اند. بازاریابی درواقع طرح‌هایی است که با بکار بردن آن یک شرکت قصد دارد آگاهی از نام تجاری خود را افزایش داده و مشتریان را به خرید متقاعد کند، درحالی‌که تبلیغات فرایند ایجاد پیام‌های قانع‌کننده پیرامون این اهداف گسترده است.

از نظر فعالیت‌های تبلیغاتی، یک کمپین تبلیغاتی می‌تواند یک جنبه از استراتژی کمپین بازاریابی بزرگ‌تر باشد. برای مثال، اگر نایک در مورد معرفی و توزیع یک محصول جدید فعالیت می‌کند، تبلیغات آن‌ها بخشی از تلاش‌های بازاریابی وسیع‌تر آن‌ها خواهد بود که ممکن است شامل ایمیل، رسانه‌های اجتماعی و … شود.

بنابراین تمرکز یک کمپین بر تلاش‌های بازاریابی برای رسیدن به یک هدف واحد است. با وجود این تعریف ساده، کمپین‌های بازاریابی تلاش بسیاری می‌طلبد.

در ادامه مطلب همراه ما باشید تا یاد بگیرید چطور یک کمپین موفق را خلق و تبلیغ کنید.

انواع کمپین بازاریابی

انواع کمپین های بازاریابی چیست

انواع کمپین‌های بازاریابی

  • کمپین بازاریابی محصول
  • کمپین توسعه برند
  • کمپین بازاریابی از طریق ایمیل
  • کمپین بازاریابی محتوا
  • کمپین محتوای تولید شده توسط کاربر
  • روابط‌عمومی / کمپین آگاهی
  • کمپین پست الکترونیکی مستقیم
  • کمپین بازاریابی شرکت‌های وابسته
  • کمپین رسانه‌های اجتماعی
  • کمپین بازاریابی جذب محصول
  • کمپین بازاریابی / تبلیغاتی پولی
اجزا کمپین بازاریابی

مولفه های یک کمپین بازاریابی

چندین مؤلفه در برنامه‌ریزی، اجرا و بهره‌مندی از یک کارزار بازاریابی خوب مهم هستند.

  • اهداف و KPI ها: مشخص کنید که هدف نهایی کمپین شما چیست، آن را کمی کنید و نحوه اندازه‌گیری این هدف را توضیح دهید. به‌عنوان‌مثال، کمپین تولید محتوای شما ممکن است با ترافیک ارگانیک اندازه‌گیری شود، به‌این‌ترتیب که هر پست منجر به ایجاد 1000 بازدید در ماه و 10 مخاطب جدید و همچنین معیارهای اندازه‌گیری شده در Google Analytics می‌شود.
  • کانال‌ها: مطالب و پیام‌های شما از کجا توزیع می‌شود؟ به‌عنوان‌مثال، اگر در حال اجرای یک کمپین بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی هستید، ممکن است به طور خاص، رشد بیشتر کانال‌های مرتبط با مخاطبان خود را در اولویت قرار دهید و کانال‌هایی را که احتمالاً دنبال‌کننده‌های وفادار آنها کم است را حذف کنید.
  • بودجه: همه کمپین‌های بازاریابی به بودجه افزایشی نیاز ندارند، اما بسیاری از آن‌ها هنوز این کار را انجام می‌دهند. همه هزینه‌ها شامل، تبلیغات، و هزینه‌های متفرقه و.. را استخراج کرده و، این ارقام را در هر تجزیه‌وتحلیل نرخ بازگشت سرمایه برای کمپین خود در نظر بگیرید.
  • قالب (های) محتوا: تعیین کنید چه نوع محتوایی را برای توسعه کمپین ایجاد خواهید کرد. معمولاً برندها چندین قالب محتوای مختلف را در یک کمپین خاص قرار می دهند. به‌عنوان‌مثال، یک کمپین برند تجاری می‌تواند شامل تبلیغات ویدئویی، مطبوعات انتشاراتی و وبلاگ‌های مهمان باشد.
  • تیم: افرادی که برای انجام کار به آنها اعتماد می‌کنید چه کسانی هستند؟ قبل از شروع کمپین خود، مطمئن شوید که افرادی را در اختیار دارید که می‌توانند در زمینه نوشتن مطالب تبلیغاتی، ساخت وب‌سایت، طراحی، برنامه‌ریزی بودجه، ویدئو یا سایر عناصری که در این کمپین به کار می‌برید به شما کمک کنند.
  • طراحی: در نهایت، یک کمپین بازاریابی بزرگ یک طرح قابل‌توجه دارد. چه یک طرح وب‌سایت زیبا باشد، یک لوگو در پایان یک تیزر تبلیغاتی، یا یک اینفوگرافی تعاملی، دقت کنید که طراحی‌تان حرفه‌ای و مناسب برای هدف کمپین باشد.

چگونه یک کمپین بازاریابی موفق طراحی کنیم ؟

طراحی کمپین موفق

ایجاد یک کمپین کامل ممکن است پیچیده باشد، اما یک‌روند کاملاً ساده‌ای دارد – اگر این کار را به‌درستی انجام دهید. برنامه‌ریزی کمپین شما به همان اندازه طراحی تبلیغات خلاقانه مهم و باارزش است.

قبل از این‌که چیزی را که مخاطب شما می‌بیند ایجاد کنید، باید به چیزی که می‌خواهید مخاطب با دیدن یا شنیدن کمپین شما انجام دهد؛ فکر کنید.

برنامه‌ریزی کمپین بازاریابی شما

این مرحله برای اثربخشی کمپین بازاریابی شما بسیار مهم است. مرحله برنامه‌ریزی تعیین می‌کند که شما چگونه موفقیت را اندازه‌گیری می‌کنید و در صورت ایجاد مشکل چگونه تیم و کمپین دیجیتالی خود را هدایت می‌کنید.

 

هدف کمپین بازاریابی شما چیست؟

بیایید ساده شروع کنیم چرا این کمپین را اجرا می‌کنید؟ دوست دارید کمپین شما برای برندتان چه نتیجه‌ای بگیرد؟

اگر برای تعریف هدف کمپین خود دچار مشکل شده‌اید، نگاهی به اهداف زیر بیندازید. کدام‌یک از آن‌ها با نتیجه موردنظر شما همسو است؟

  • یک محصول یا خدمات جدید را تبلیغ کنید.
  • آگاهی از برند را افزایش دهید.
  • بازخورد یا نظر مشتری را جمع‌آوری کنید.
  • تولید درآمد کنید
  • تعامل با کاربر را افزایش دهید
  • یک رویداد در آینده را تبلیغ کنید

این یک لیست قطعی نیست، اما به شما ایده برخی از اهداف کلی کسب‌وکار را می‌دهد که اجرای یک کمپین بازاریابی می‌تواند به آنها کمک کند.

برای مثال، ما قصد داریم با هدف سوم پیش برویم: بازخورد یا محتوای مشتری را جمع‌آوری کنید. ما در این راهنما از این مثال استفاده خواهیم کرد.

اکنون، هدف گسترده تبلیغات خود را در نظر می گیریم و آن را به یک هدف SMART تبدیل کنیم. برای طبقه‌بندی به‌عنوان “SMART” ، یک هدف باید مشخص، قابل‌اندازه‌گیری، قابل دستیابی، مرتبط و مبتنی بر زمان باشد. اهداف SMART به شما را مسئولیت می‌دهند و هدف مشخصی را برای شما تعریف می‌کنند.

هدف اسمارت

 

در مثال ما، اولین مرحله تبدیل هدف گسترده ما به یک هدف SMART است:

“هدف کمپین بازاریابی من جمع‌آوری بازخورد یا محتوای مشتری است.” هدف گسترده ایست که به هدف smart زیر تبدیل شده است.

“هدف کمپین بازاریابی من جمع‌آوری محتوای تولید شده توسط کاربر از 100 مشتری از طریق هشتگ برند در اینستاگرام است که خط تولید جدید ما را تا 31 مرداد سال 98 معرفی می‌کند.”

هدف خاص (محتوای تولید شده توسط کاربر) ، قابل‌اندازه‌گیری (100 مشتری) ، قابل دستیابی (از طریق هشتگ برند در اینستاگرام) ، مرتبط (دارای خط تولید جدید) و دارای زمان‌بندی مشخص (تا 31 دسامبر 2020) است.

ببینید چگونه هدف گسترده تبلیغات به یک هدف عملی و قابل دستیابی تبدیل می‌شود؟ تعیین چنین اقدامات مشخصی برای کمپین شما دشوار است؛ اما گرفتن تصمیمات سخت امروز کمپین شما را در آینده بسیار آسان خواهد کرد.

ارزیابی کمپین

کمپین خود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پاسخ (های) این سؤال برای هرکسی متفاوت خواهد بود. شما ممکن است با “نرخ بازکردن ایمیل” ، افزایش ترافیک سایت، “پیش‌خرید محصول” یا همه موارد بالا به این پرسش پاسخ دهید.

این پاسخ‌ها به هدف اصلی کمپین بازاریابی شما بستگی دارد. در اینجا چند نمونه از معیارهای اندازه‌گیری بر اساس اهداف کمپین ذکر شده در بالا آورده شده است.

  • برای تبلیغ محصول یا خدمات جدید: پیش‌خرید، فروش، افزایش فروش
  • برای افزایش آگاهی از نام تجاری: احساسات، جلب‌توجه در شبکه‌های اجتماعی، جلب‌توجه در مطبوعات
  • برای جمع‌آوری بازخورد یا محتوای مشتری: افزایش توجه در شبکه‌های اجتماعی، افزایش تعامل با مخاطب
  • برای درآمدزایی: افزایش سود، فروش، افزایش فروش
  • برای افزایش تعامل کاربر: اشتراک‌گذاری در وبلاگ، اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، تعاملات ایمیلی
  • برای تبلیغ یک رویداد آینده: فروش بلیت، فروش یا رزرو بلیت برنامه‌های سرگرمی، افزایش توجه در شبکه‌های اجتماعی

اگر کمپین شما شامل تلاش‌های بازاریابی در حوزه‌های متعددی (مانند شبکه‌های اجتماعی، ایمیل‌های مستقیم و تبلیغات رادیویی) است، بهتر این است که نحوه ارزیابی کمپین خود در هر رسانه را تعریف کنید.

به‌عنوان‌مثال، یک کمپین محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) را در شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و وبلاگ، اجرا شده است.

ابتدا شاخص‌های اصلی عملکرد (KPI) را برای هر رسانه تعریف می‌کنیم که ممکن است به‌صورت زیر باشد:

  • تعاملات اینستاگرام (پسندیدن و نظرات) و تگ‌های پروفایل
  • نرخ بازکردن ایمیل و نرخ کلیک از طریق ایمیل
  • بازدید از وبلاگ، تعداد کلیک و اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

در ادامه، KPI کمپین اصلی خود را تعریف می‌کنیم: هشتگ‌های برند در اینستاگرام

درحالی‌که KPI های فوق نشان می‌دهد که کمپین ما چقدر به مخاطبانمان نزدیک شده و آنها را جذب می‌کند، KPI اصلی ما به ما می‌گوید که چقدر به هدف SMART خود نزدیک هستیم.

در اینجا، از خود بپرسید “موفقیت” برای شرکت شما چگونه تعریف می‌شود؟ مطمئناً رسیدن به هدفی از پیش تعیین شده هیجان‌انگیز است، اما این کار همیشه اتفاق نمی‌افتد.

چه چیزی (صرف‌نظر از هدف شما) موفقیت شرکت شما را تشکیل می‌دهد (یا به‌عنوان یک نقطه عطف در رسیدن به موفقیت‌های کسب‌وکارتان است)؟ چه چیزی باعث می‌شود احساس کنید که کمپین شما درصورتی‌که حتی هدف شما هم برآورده نشود بازهم ارزشمند است؟

هنگام تعیین چگونگی اندازه‌گیری کمپین خود، تا رسیدن به هدف نهایی دو یا سه مرحله پایش را برای بررسی میزان پیشرفت کار در نزدیک شدن به هدف موردنظر انجام دهید. مثلاً در مراحل 30% ، 50% و 70% از روند کار، میزان پیشرفت را اندازه‌گیری کنید.

این کار به شما یادآوری می‌کند که به هدف نهایی خود ادامه دهید، علاوه‌برآن باعث افزایش روحیه در تیم شما می‌شود و به شما یادآوری می‌کند که سرمایه‌گذاری در وقت و پول شما در حال نتیجه دادن است.

مخاطب هدف

کمپین های بازاریابی چیست و مخاطبان هدف کمپین بازاریابی شما چه کسانی هستند؟

بخش “مخاطبان هدف“. این بخش یکی از موارد بسیار مهم است که باید درباره آن صحبت کنیم زیرا هم‌راستایی و همسویی شما نسبت به مخاطبان شما می‌تواند موفقیت هر کمپین بازاریابی یا کمپین فروش را ساخته یا آن را به نابودی بکشاند.

اولین قدم برای پاسخ به این سؤال این است که بدانید کمپین شما چه مرحله‌ای از سفر خریدار را هدف قرار داده است. آیا می‌خواهید مشتریان جدیدی ایجاد کنید، یا می‌خواهید از مشتریان فعلی بازخورد بگیرید؟ آیا شما می‌خواهید بازاریابی برند خود را برای کسانی که آن را از قبل می‌شناسند انجام دهید یا اینکه به‌طورکلی هویت و نام تجاری جدیدی را معرفی کنید؟

پیام بازاریابی شما بسته به اینکه مخاطبان کمپین بازاریابی شما در مرحله آگاهی، سنجش یا تصمیم‌گیری باشند متفاوت خواهد بود. توجه به این نکته مهم است که یک کمپین بازاریابی می‌تواند تضمینی برای افراد در مراحل مختلف سفر باشد. به‌عنوان‌مثال، اگرچه کمپین شما ممکن است مشتریان فعلی را هدف قرار دهد، اما ممکن است آگاهی از برند را برای مصرف‌کنندگان جدید به ارمغان بیاورد.

در مرحله بعد، علایق مخاطب و نقاط درد خود را مشخص کنید. در اینجا چند سؤال وجود دارد که می‌توانید از خود و تیم خود بپرسید تا مخاطبان خود را بهتر درک کنید.

  • علایق عمومی مخاطب من چیست؟ چه مجله‌هایی را می‌خوانند؟ چه برنامه‌های تلویزیونی را تماشا می‌کنند؟ اوقات فراغت خود را چگونه سپری می‌کنند؟
  • مخاطبان من به کجا آنلاین می‌آیند؟ آنها برای چه هدفی از اینستاگرام، فیس‌بوک و سایر شبکه‌ها استفاده می‌کنند؟ آیا آنها درگیر می‌شوند یا فقط مرور می‌کنند؟
  • چه نوع محتوا موردتوجه مخاطبان قرار می‌گیرد؟ آیا آن‌ها به پیام‌های فروش ساده پاسخ می‌دهند، یا محتوای طنز و شوخی را ترجیح می‌دهند؟ آن‌ها با چه فرهنگی ارتباط برقرار خواهند کرد؟
  • آنها چه نوع مشکلاتی دارند که محصول یا خدمات من می‌تواند حل کند؟

آشنایی کامل با مخاطبان کمپین به شما کمک می‌کند تا با اطمینان به این سؤالات و پرسش‌های دیگری که در طول کمپین به وجود می‌آیند پاسخ دهید.

مفهوم کمپین بازاریابی

مفهوم کمپین های بازاریابی شما چیست؟ چگونه کمپین بازاریابی خود را ایجاد کنید؟

وقت آن است که در مورد خود کمپین بازاریابی صحبت کنیم. در این مرحله، شما می‌دانید که چرا یک کمپین بازاریابی را اجرا می‌کنید، چگونه آن را اندازه‌گیری می‌کنید و چه کسی را هدف قرار می‌دهد. حال، بیایید در مورد چگونگی کمپین صحبت کنیم … به معنای واقعی کلمه.

کمپین‌های بازاریابی همان ویژگی‌های برند خاص خودشان را دارند. آنها دارای یک مأموریت، یک چشم‌انداز و یک هویت بصری هستند. کمپین‌های خوب از لحاظ بصری و خلاقیت شاخه‌ای از برند اصلی خود هستند. آنها با برند اصلی سازگار هستند اما هویت مستقل خود را نیز حفظ می‌کنند.

چگونه به مخاطبان خود دسترسی خواهید یافت؟

در این مرحله باید به این فکر کنید که کمپین شما از چه نوع بازاریابی استفاده خواهد کرد. این انتخاب به عواملی از قبیل ترجیح مخاطب، بودجه و میزان تعامل با برند شما بستگی دارد.

نگاهی به کانال‌های رسانه‌ای فعلی بیندازید که از آنها برای تبلیغ شرکت خود استفاده می‌کنید. کدام‌یک بهترین عملکرد را دارند؟ کدام‌یک هزینه‌های تبلیغات را پوشش می‌دهد؟ کدام‌یک بهترین تعامل را با مخاطب ایجاد می‌کنند؟ از همه مهم‌تر، مشتریان شما در کدام‌یک از این کانال‌ها قرار دارند؟

همچنین، باوجوداینکه استفاده از چند رسانه بسیار توصیه می‌شود، اما شاید عاقلانه نباشد که کمپین بازاریابی خود را در رسانه کاملاً جدیدی منتشر کنید که کسب‌وکار شما در آن حضور ندارد؛ بنابراین، همان کانال‌های بازاریابی که در حال حاضر در آن حضور دارید، را حفظ کنید.

به مدل PESO نگاه کنید که کانال‌های توزیع را به  Paid، Earned، Shared و Owned تقسیم می‌کند و از آن ایده بگیرید.

با انتخاب دو یا سه کانال برای تبلیغات خود شروع کنید. به‌عنوان‌مثال، من ممکن است شرکتی کمپین بازاریابی UGC  اینستاگرام خود را از طریق رسانه‌های اجتماعی (البته در اینستاگرام) ، ایمیل و از طریق وبلاگ خود تبلیغ کند. پس از آن قصد دارد هزینه پست‌های تبلیغات خود در شبکه‌های اجتماعی را افزایش دهد تا بیشتر مخاطبانش آنها را ببینند.

بسته به هدف کمپین بازاریابی شما، کانال‌های خاصی ممکن است منطقی نباشند. از نظر کمپین UGC شرکت فوق، سرمایه‌گذاری در تبلیغات چاپی یا پست الکترونیکی مستقیم منطقی نخواهد بود، زیرا این کمپین کاملاً دیجیتالی است و مخاطبان آن بیشتر آنلاین هستند.

اما در مواقعی مانند کمپین‌های راه‌اندازی محصولات بین‌المللی احتمالاً بیشتر و نه همه گزینه‌های رسانه‌ای بالا را شامل می‌شود. آنها می‌خواهند به بیشترین مخاطبان، چه به‌صورت حضوری و چه به‌صورت آنلاین، دسترسی پیدا کنند.

به یاد داشته باشید که باید ارزش‌های بازاریابی خود را تغییر یا گسترش دهید تا باهر کانال رسانه‌ای را که انتخاب می‌کنید متناسب باشد. به‌عنوان‌مثال تصاویر، ویدئو و یا متن تبلیغ کمپین بازاریابی شما ممکن است در شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، چاپ و غیره متفاوت باشد.

در نهایت، حتی اگر ترجیح می‌دهید در رسانه خاصی تبلیغ فعال نکنید، همیشه می‌توانید تبلیغ خود را بهینه و به‌روز کنید تا دست‌کم به این روش به کمپین بازاریابی خود اشاره کنید. به‌عنوان‌مثال، شما می‌توانید بایوی رسانه‌های اجتماعی خود را به‌روز کنید، امضای ایمیل خود را تغییر دهید، نوار اعلان هدر وب‌سایت نصب کنید، در پایین پست‌های وبلاگ دعوت به اقدام اضافه کنید، و مواردی ازاین‌دست.

 این تلاش‌ها به کار یا منابع اضافی زیادی احتیاج ندارند اما باعث افزایش تبلیغات کمپین بازاریابی شما می‌شوند.

انتشار کمپین

چگونه و چه زمانی کمپین بازاریابی خود را منتشر کنید؟

در این بخش همه چیز در مورد زمان‌بندی است. تعیین یک ضرب‌الاجل برای کمپین بازاریابی خود (بخش زمان‌بندی هدف SMART شما) ایده بهتری از زمان، چگونگی و تعداد دفعات تبلیغ، به شما ارائه می‌دهد.

ابتدا یک جدول زمانی کلی برای کمپین بسازید. در یک تقویم، تاریخ شروع و مهلت کمپین بازاریابی خود را علامت‌گذاری کنید. این کار به شما پارامترهایی می‌دهد تا بتوانید با به‌کاربردن آنها درست پیش بروید.

در مرحله بعد، نگاهی به بودجه بازاریابی و کانال‌های تبلیغاتی بازاریابی خود بیندازید. کانال توزیع کمپین بازاریابی خود را مشخص کنید. بر اساس تعداد افراد میزان منابع مالی خود، چند بار می‌توانید برای ارسال و تبلیغ محتوای کمپین بازاریابی خود هزینه کنید؟ برای هر کانال بازاریابی یک تقویم تبلیغاتی ایجاد کنید. یک‌روند مشخص برای هر کانال انتخاب کنید و زمان‌بندی پست‌, ایمیل و غیره را در تقویم بر اساس همان روند ایجاد کنید.

چرا باید کمپین بازاریابی خود را به‌صورت دیداری در نظر بگیرید؟ این کار به شما کمک می‌کند که توزیع کمپین بازاریابی خود را به طور مساوی انجام داده وآن را در هر رسانه به طور مساوی منتشر کنید. همچنین به شما این درک را می‌دهد که زمان و انرژی شما، کجا مصرف می‌شود، تا بتوانید به هنگام ارزیابی اثربخشی کمپین خود از آن استفاده کنید.

اگر تقویم انتشار شما بسیار کامل به نظر می‌رسد، خسته نباشید. رسانه‌های اجتماعی و ابزارهای زمان‌بندی ارسال ایمیل می‌توانند فشار ارسال روزانه را کاهش دهند. برای انجام بهتر برنامه‌ریزی و مدیریت انتشار کمپین خود، ابزارهایی مانند HubSpot ، Buffer و MailChimp را امتحان کنید.

مرحله انتشار، در واقع ارائه کمپین بازاریابی و تبلیغات شما به مخاطبان است. اما، چگونه قرار است مخاطبان خود را وادار کنید تا هدف کمپین شما را دنبال کنند؟ در مرحله بعدی، ما در مورد چگونگی بهینه‌سازی کمپین خود برای تبدیل مشتری بحث خواهیم کرد.

تبدیل مشتری از طریق کمپین بازاریابی شما

در این مرحله که به آن مرحله تبدیل هم گفته می‌شود، همه چیز درباره این است که چگونه کمپین شما می‌تواند به آن “نتیجه خاص” منجر شود.

بازاریابی شما چگونه اقدام موردنظر هدف شمارا پیش می‌برد؟

حتی اگر کمپین شما کارآمد باشد و یک ترافیک زیادی را ایجاد کند، بازهم نیاز دارد که اقدام موردنظر یا هدف شما را تکمیل کند. سخن در مورد این هدف SMART که در ابتدا تعریف شد؛ است. بهتر است دوباره آن هدف را تکرار کنیم. اگر خاطرتان باشد در مثالی که زدیم، هدف SMART ما “جمع‌آوری محتوای تولید شده توسط کاربر از 100 مشتری از طریق هشتگ برند در اینستاگرام در ارتباط با خط تولید جدید ما تا 31 مرداد 98 بود.”

این مرحله شامل تنظیم تلاش‌های بازاریابی و کانال‌ها برای هدایت مشتری برای تکمیل هدف موردنظر شماست. این کار از طریق روش‌هایی مانند دعوت به اقدام، صفحات فرود و فرم‌های هدایت انجام می‌شود.

این روش ها را می‌توان به طور جداگانه یا به همراه یکدیگر به کاربرد، مانند نمایش یک فرم راهنما در صفحه ورود، یا ایجاد دعوت به عمل که از مخاطب خواسته می‌شود فرمی را پر کند.

call to action

دعوت به اقدام (CTA)

دعوت برای اقدام (CTA) درخواست مستقیم شما از مخاطبان است. CTA شامل یک تصویر یا متن است که بازدیدکنندگان، سرنخ‌ها و مشتریان شما را وادار به کاری می‌کند و برای موفقیت کمپین بازاریابی شما بسیار مهم است.

CTA    سروصدای دنیای بازاریابی و تبلیغات امروز را کاهش می‌دهد و دستورالعمل روشنی به مخاطبان شما می‌دهد. اما، برای همه موارد CTA ، به‌خصوص در مورد کمپین‌های بازاریابی، هیچ معیار مناسبی وجود ندارد.

CTA کمپین بازاریابی شما نمی‌تواند به‌سادگی از مخاطب بخواهد که هدف شما را کامل کنند. شما همچنین باید در نظر بگیرید که مخاطبان شما از تکمیل عملکرد شما چگونه سود می‌برند و آن را در CTA خود بگنجانید تا اقبال مخاطب برای انجام عمل موردنظر شما افزایش یابد.

فرض کنید اگر CTA کمپین بازاریابی مثال گفته شده، “تصویری از محصول ما را با این # هشتگ ارسال کنید” ، باشد. CTA این کمپین بازاریابی سرسختانه به نظر می‌رسد CTA. ممکن است مستقیم باشد، اما هدف آن تشویق، الهام بخشیدن و متقاعدکردن مخاطب نیز هست.

در این مثال CTA بهتر این است: “عکسی را با محصول ما و این # هشتگ به اشتراک بگذارید. در این صورت ممکن است در صفحه اینستاگرام و ویدئوی تبلیغاتی بعدی ما عکس شما نمایش داده شود! “

دقت کنید همان CTA  قبلی اما مبتنی بر سود عنوان می‌شود. این نوع دعوت به اقدام در مورد کمپین‌های بازاریابی با موضوع معرفی محصولات، کمپین‌های آگاهی از برند، افزایش فروش و سایر انواع کمپین‌ها اعمال می‌شود.

همیشه در نظر داشته باشید، مخاطبان شما “اقدام موردنظر” شما را کامل نمی‌کنند مگر اینکه بفهمند چه نفعی برای آنها دارد.

صفحات فرود

صفحات فرود یک‌خانه، یک مقصد را به شما می‌دهند. این صفحات یک فضای اختصاصی برای مخاطبین خود برای بازدید و یادگیری بیشتر در مورد این‌که کمپین شما چه چیزهایی است و چرا آن‌ها باید شرکت کنند؛ هستند. همچنین این صفحات فعالیت شما را از بقیه وب‌سایت و محتوا جدا می‌کند.

صفحه ورود شما باید برای مخاطبین شما مناسب باشد، به‌خصوص حاوی پیشنهادی باارزش منحصربه‌فرد (UVP) از کمپین بازاریابی شما برای مخاطب باشد. فراموش نکنید که دعوت به اقدام کمپین بازاریابی را تکرار کنید و مشخص کنید که مخاطبینتان چگونه می‌توانند (به‌عنوان‌مثال با دانلود و یا با پرکردن فرم) ایجاد تعامل کنند.

صفحات فرودی که نرخ تبدیل بالایی دارند، معمولاً حاوی عیار بالا و انواع داده‌های باارزش، مانند تصاویری بی‌نظیر، مطالب مهم و فایل‌های ویدئویی هستند.

فرم بازدیدکننده

فرم‌های ایجاد بازدیدکننده

فرم‌های ایجاد بازدیدکننده فرم‌های در صفحات وب هستند که برای گرفتن اطلاعات مربوط به یک بازدیدکننده اختصاص‌داده‌شده‌اند. با پرکردن فرم، بازدیدکننده سپس به یک سرنخ یا مشتری اولیه تبدیل می‌شود. فرم‌های ایجاد بازدیدکننده برای همه کمپین‌ها ضروری نیستند اما به‌عنوان‌مثال برای کمپین‌های پیش‌خرید محصول می‌توانند گزینه خوبی باشند.

فرم‌های ایجاد بازدیدکننده، بازدیدکنندگان وب‌سایت‌های ناشناس را به داده‌های قوی برای شما تبدیل می‌کند که می‌توانید از آنها برای فروش و کسب اطلاعات بیشتر درباره مخاطبان خود استفاده کنید.

چه معیارهایی را می‌توانید کنترل کنید؟

معیارهای اثربخشی کمپین بازاریابی که در پایین آورده شده است، به این بستگی دارد که چه نوع کمپین بازاریابی را اجرا می‌کنید و چه کانال‌هایی را انتخاب کرده‌اید. این بخش صرفاً به‌عنوان یک لیست پایه به شما ایده می‌دهد که چه معیارهایی را در نظر بگیرید.

توجه کنید که تمرکز بر معیارهای بیهوده مانند ترافیک ایجاد شده، میزان کلیک و بازدیدها اگرچه پارامترهای خوبی به نظر می‌آیند؛ اما ازآنجاکه لزوماً نشان‌دهنده کسب درآمد نیست، نمی‌توانند تنها معیارهایی باشند که برای سنجش کارایی کمپین بازاریابی شما استفاده می‌شود.

در اینجا معیارهایی برای مشاهده در هر کانال بازاریابی آورده شده است.

معیارهای ایمیل

  • میزان کلیک
  • نرخ پرش
  • نرخ تبدیل

معیارهای رسانه اجتماعی (پولی)

  • میزان کلیک
  • نرخ تبدیل
  • هزینه هر کلیک
  • هزینه هر تبدیل

معیارهای رسانه اجتماعی (ارگانیک)

  • تعاملات غیرفعال (پسندیدن و اشتراک‌گذاری)
  • تعاملات فعال (نظرات)
  • دنبال‌کردن
  • میزان کلیک

معیارهای جذب بازدیدکننده / محتوای مخاطب

  • نرخ پذیرش پیام از سوی کمپین توسط مخاطب (Opt-in rate)
  • هزینه هر (Opt-in rate)
  • پیگیری نرخ بازکردن ایمیل
  • نرخ تبدیل بهینه

نمایش تبلیغات / معیارهای رسانه‌های پولی

  • هزینه هر هزار بازدید
  • نرخ کلیک (CTR)
  • نرخ تبدیل
  • هزینه هر تبدیل

معیارهای ارسال ایمیل مستقیم

  • نرخ پاسخ
  • هزینه هر تبدیل
  • درآمد متوسط ​​در هر تبدیل

معیارهای محتوا / سئو

  • میزان کلیک
  • نرخ پرش
  • زمان توقف مخاطب در صفحه
  • میزان پیمایش یا اسکرول صفحه
  • نرخ تبدیل

در این لیست ممکن است بسیاری از معیارهای موردنیاز شما به چشم بخورد. (که البته بستگی به کمپین شما دارد) ، اما توجه به این ارقام می‌تواند به شما ارزیابی کمپین بازاریابی شما

کمک کند کمپین بازاریابی خود را به طور دقیق ارزیابی کنید و راه‌های بهینه‌سازی را بهتر بشناسید.

مرحله بعد از انجام تبلیغات موفقیت شما را به همان اندازه مرحله برنامه‌ریزی تعیین می‌کند. اندازه‌گیری و تجزیه‌وتحلیل داده‌های کمپین بازاریابی شما می‌تواند بینشی منحصربه‌فرد در مورد مخاطبان، کانال‌های بازاریابی و بودجه کمپین شما ایجاد کند. همچنین می‌تواند به شما بگوید که دقیقاً چگونه کمپین بعدی خود را اجرا کنید.

کارایی داشتن کمپین

چگونه می‌توانید بفهمید که کمپین شما کارایی داشته است؟

خوب، این بستگی به نحوه تعریف “کارکرد” دارد. پاسخ آسان به این سؤال این است که آیا کمپین شما به هدف اولیه SMART شما رسیده است یا خیر. اگر چنین است، عالی است! اما اگر هنوز به این هدف نرسیده است، بازهم می‌توان آن را موفق دانست.

به‌عنوان‌مثال، اگر هدف شما افزایش بازدیدهای ارگانیک وبلاگ به 100K بود، مشاهده هر جهشی موفقیت‌آمیز تلقی می‌شود. اما بین یک کمپین تبلیغاتی که مؤثر واقع می‌شود و یک کمپین ارزشمند تفاوت وجود دارد. یک کمپین ارزشمند نرخ بازگشت سرمایه‌ای به شما می‌دهد که متناسب با زمان و انرژی هزینه شده توسط شما است.

اگرچه رضایت از هرگونه پیشرفت در هریک از پارامترها مثل پیش‌خریدها، افزایش بازدیدکننده‌ها یا ایجاد مشارکت‌ها خوب است، اما این کافی نیست. به همین دلیل اولین کاری که باید انجام شود تعیین هدف کمپین بازاریابی است. پایبند بودن به این هدف و تنظیم کردن سرمایه‌گذاری با آن، اطمینان از افزایش بازدهی تبلیغات شما را به همراه خواهد داشت.

با داده‌های کمپین چه خواهید کرد؟

انجام این مرحله در به حداکثر رساندن تأثیر تجاری کمپین بازاریابی شما کمک می‌کند. وقتی داده‌های خود را تجزیه‌وتحلیل و کاربردی می‌کنید، ارزش آنها ده برابر می‌شود. این کار نه‌تنها به شما در اندازه‌گیری و ارزیابی نتایج کمپین بازاریابی کمک می‌کند، بلکه جهت‌گیری مخاطبان، روش‌های بازاریابی، قدرت خلاقیت و موارد دیگر را نیز می‌دهد.

به کمپین UGC Instagram مثال برمی‌گردیم. تصاویر به اشتراک گذاشته شده توسط مشتریان مفید هستند زیرا کمک می‌کنند محتوای کاربر را برای سایر کانال‌های اجتماعی خود جمع‌آوری کنیم و محصول را برای دنبال‌کنندگان مخاطب ما نیز تبلیغ می‌کند. اما این “داده” همچنین بینشی را در مورد اینکه مخاطبان ما چه کسانی هستند، چه زمان و چند بار در اینستاگرام پست می‌گذارند، از چه زبانی استفاده می‌کنند و چگونه نحوه استفاده از محصول ما را ارائه می‌دهند؟

ببینید چگونه “داده” های این کمپین بازاریابی ارزش بیشتری نسبت به رسیدن به هدف کمپین ما دارد؟ همین امر می‌تواند برای داده‌های شما نیز صدق کند. اگر اطلاعات بازدیدکننده‌ها، پیش سفارش‌ها، تعاملات اجتماعی یا دانلودهای پیشنهادی را جمع‌آوری کنید، داده‌های شما می‌تواند شما را قادر سازد نه‌تنها به هدف کمپین بازاریابی خود برسید بلکه به‌طورکلی تلاش‌های بازاریابی خود را توسعه دهید.

نمونه‌های موفق کمپین بازاریابی

Apple’s “Shot on iPhone”

سری “Shot on iPhone” اپل فیلم‌برداری و عکاسی با کیفیت بالا را که مشتریان می‌توانند از آیفون X ضبط کنند متمایز می‌کند. این یک کمپین تبلیغاتی محصول است که بر روی یکی از ویژگی‌های خاص تلفن هوشمند جدید اپل تمرکز دارد. این کمپین بی‌نظیر بود، زیرا مشابه یک کمپین بازاریابی تولید شده توسط کاربر است، اما توسط خود برند نیز به شدت تبلیغ شده است. اپل برای به اشتراک گذاشتن محتوای #ShotoniPhone ، حساب اینستاگرام خود را راه‌اندازی کرد، با عکاسان و فیلم‌برداران حرفه‌ای همکاری کرد و تبلیغات رسمی تلویزیونی را انجام داد.

چالش پپسی

در اوج جنگ‌های بدنام کولا، پپسی جایگاه خود را به‌عنوان تنها گزینه جایگزین کوکاکولا با چالش پپسی تثبیت کرد. با مجموعه‌ای از تبلیغات تجاری که این دو نوشیدنی را در برابر یکدیگر قرار می‌داد، پپسی توانست سهم قابل‌توجهی از بازار نوشیدنی را به دست آورد.

Lay’s اولین کمپین خود را با عنوان “مزه‌مزه کن” در سال 2012 راه‌اندازی کرد و از مشتریان خواست تا طعم‌های جدید چیپس سیب‌زمینی را از طریق متن‌ها و رسانه‌های اجتماعی پیشنهاد دهند. با اجرای این کمپین بازاریابی، فروش این شرکت 12 درصد افزایش یافت و تعداد طرف‌داران شبکه‌های اجتماعی آن سه برابر شد.

جمع‌بندی

کمپین‌های بازاریابی محصولات را از طریق انواع مختلف رسانه‌ها مانند تلویزیون، رادیو، چاپ و سیستم‌عامل‌های آنلاین تبلیغ می‌کنند. کمپین‌ها تنها به تبلیغات متکی نیستند و می‌توانند شامل نمایش‌ها، کنفرانس ویدئویی و سایر روش‌های تعاملی باشند. هر کمپین بازاریابی دارای هدف یا اهدافی تعیین شده است .

کمپین‌های بازاریابی را می‌توان با اهداف متفاوتی طراحی کرد، از جمله ایجاد تصویر نام تجاری، معرفی کالای جدید، افزایش فروش کالای موجود در بازار یا حتی کاهش تأثیر اخبار منفی. تعریف هدف یک کمپین معمولاً تعیین می‌کند که چه میزان بازاریابی لازم است و چه رسانه‌هایی برای دستیابی به مخاطب هدف مؤثرتر هستند.

در دنیا شرکت‌هایی که به دلیل فشارهای منفی عمده‌، فروش خود را از دست می‌دهند، غالباً از کمپین‌های بازاریابی برای اصلاح تصویر برند خود استفاده می‌کنند. همچنین بسیاری از مشاغل فعال در بازارهای شدیداً رقابتی ممکن است مبارزات مکرر بازاریابی را آغاز کرده و منابع قابل‌توجهی را برای تولید آگاهی و فروش برند اختصاص دهند.

ممنون که تا پایان مقاله کمپین های بازاریابی چیست با ما همراه بودید