نیچ مارکتینگ چیست ؟

شاید بتوان گفت ، یکی از معدود راه های موفقیت برای کسب و کار های کوچک همین نیچ مارکتینگ است

فضای اینترنت یک فضای رقابتی شدید است و شما در هر زمینه ای بخواهید وارد شوید ، احتمالا کسانی از قبل شروع کرده اند و جلو تر از شما قرار دارند

در برخی زمینه ها نیز مانند فروشگاه اینترنتی ، رقیبان سرسختی مانند دیجی کالا و … را پیش رو دارید که واقعا رقابت با آنها سخت است اما نشدنی نیست

با نیچ مارکتینگ شما حتی اگر یک کسب و کار کوچک باشید هم می توانید با غول هایی مثل دیجی کالا رقابت کنید

حال نیچ مارکتینگ چیست ؟

 

نیچ مارکتینگ

در لغت niche به معنای گوشه می باشد و مفهموم آن در بازاریابی اشاره به این دارد که شما گوشه ای از بازار را هدف قرار دهید

در نیچ مارکتینگ تمام ایده ها و برنامه های بزرگی که دارید را فراموش کنید و تمرکز تان بر روی رفع نیاز قسمت از بازار باشد

مثلا : به جای اینکه کسب و کاری برای فروش لوازم دیجیتال ( موبایل ، لب تاپ ، تبلت و … ) داشته باشید ، فقط بر روی فروش موبایل تمرکز کنید تا مردم شما را به عنوان یک سایت فروش موبایل به خاطر داشته باشند

یا می توانید هنوز هم جزئی تر شوید و به جای فروش انواع برند های موبایل ( اپل ، سامسونگ و … ) فقط موبایل های اپل را بفروشید

 

اما یک سوال مطرح می شود ، چگونه با نیچ مارکتینگ موفق شویم از رقبای مان جلو بزنیم ؟

ببینید ، فلسفه ی نیچ مارکتینگ از این جا می آید که شما بر روی نیاز هایی که توسط رقبای تان برآورده نشده تمرکز می کنید و آن نیاز ها را به خوبی برآورده می کنید

مثلا شما به دنبال خرید یک قاب برای موبایل آیفون خود هستید ، به کدام فروشگاه مراجعه می کنید ؟

فروشگاهی که فقط قاب آیفون می فروشد و به طور کامل روی این موضوع تمرکز دارد ؟ یا فروشگاهی که در کنار فروش موبایل ، قاب هم به فروش می رساند ؟

اصلا شما برای خرید یک قاب به سمت فروشگاهی می روید که بر روی تمام محصولات دیجیتالی کار می کند ؟

اگر جملات بالا را قبول داشته باشید احتمالا باید قبول کنید که کسی که قصد خرید کفش زنانه را دارد ، سایتی که فقط بر روی کفش های زنانه کار می کند را بیشتر می پسندد تا سایتی که پوشاک مردانه ، زنانه ، بچه گانه ، کیف و کفش می فروشد

 

چرا نیچ مارکتینگ مهم است ؟

حال که متوجه شدید نیچ مارکتینگ چیست ، می خواهیم به اهمیت نیچ مارکتینگ بپردازیم و دقیقا بدانیم چرا باید از آن استفاده کنیم

  1. سرمایه کمتر
  2. رقابت کمتر
  3. مخاطب هدف تان را بیشتر می شناسید
  4. شناخته تر می شوید

1 – سرمایه کمتر

سرمایه کمتر

 

حضور در یک بازار وسیع و گسترده نیاز به سرمایه ی بیشتری دارد یا بازاری کوچک ؟

مطمنا با تمرکز کردن روی قسمتی از بازار می توانید از نظر سرمایه و انرژی به مقدار قابل توجهی صرفه جویی کنید

خیلی از کسب و کار هایی که به صورت نیچ مارکتینگ فعالیت می کنند ، با سرمایه ی بسیار کم شروع کرده و به نتایج خوبی رسیده اند

پس این مورد ثابت شده است

 

2 – رقابت کمتر

همانطور که بالاتر اشاره کردیم ، برای کسب و کار های کوچک وارد شدن به بازار های بزرگ بسیار سخت است و معولا توان رقابت با برند های بزرگتر را ندارند

اما هرچه به حوزه ای تخصصی تر ورود پیدا کنید ، رقبای تان کمتر و در نتیجه قدرت رقابت تان بیشتر می شود

این مورد یک مزیت دیگری هم دارد ، شما سریع تر برند می شوید

اگر برند تان پتانسیل این را داشته باشد که همه گیر شود و اسمش سر زبان ها بیافتد ، در نیچ مارکتینگ به دلیل وجود رقبای کمتر به سرعت این اتفاق خواهد افتاد

به طور مثال شما محصولی را برای تربیت کودکان زیر 3 سال تولید می کنید ، شاید جامعه هدف کوچکی را هدف قرار داده باشید اما با توجه به کیفیت محصول تان به سرعت می توانید بین والدینی که کودکان زیر 3 سال دارند مطرح شوید

شناخت مخاطب هدف

 

3 – مخاطب هدف تان را بیشتر می شناسید

بار ها در پیک مانی به اهمیت شناخت مخاطب هدف اشاره کردیم ، در نیچ مارکتینگ شما با افراد کمتری سرو کار دارید پس شناخت آنها راحت تر خواهد بود

هر چقدر که مخاطبین هدف خود را بیشتر بشناسید ، بهتر می توانید روی آنها بازاریابی انجام دهید و با اینکار هم فروش تان بیشتر می شود و هم تعداد مشتریان تان

نکته ی دیگری که وجود دارد ، چون شما روی گروه خاصی تمرکز کردین و نیاز آنها را برطرف می کنید وفاداری مشتریان تان نیز بیشتر خواهد بود

چرا ؟ ممکن است آن شخص بار ها به مکان های مختلف برای رفع نیازش مراجعه کرده باشد اما چیزی دستگیرش نشده باشد

مثلا شخصی بدنبال کفش هایی با چرم کروکودیل است و این کفش را در کفش فروشی هایی که به آن مراجعه کرده پیدا نکرده است ، اگر این شخص با سایتی رو به رو شود که انواع اجناسش با چرم کروکودیل است ، مشخص است که حس فوق العاده ای به آن سایت و برند پیدا خواهد کرد

 

4 – شناخته تر می شوید

اگر در حوزه ای تخصصی ( خیلی تخصصی ) فعالیت کنید ، به سرعت به عنوان یک برند قابل اعتماد از شما یاد می شود

زمانی که این اتفاق افتاد ، نام برند تان در بازار هدف یا بازار های مشابه پیچیده می شود

مشتریان تان برند شما را تبلیغ می کند و از طریق بازاریابی دهان به دهان مشتریان جدیدی پیدا خواهید کرد

فرض کنید شما به دوست تان می خواهید فروشگاهی را معرفی کنید که لباس ورزشی می فروشد

کدام را انتخاب می کنید ؟ فروشگاه لباس فروشی که در کنار لباس های رسمی ، مجلسی و … لباس های ورزشی هم دارد یا فروشگاهی که فقط لباس ورزشی می فروشد

این فرآیند باعث رشد می شود ، رشد سریع و خوب برای یک کسب و کار کوچک

 

چگونگی انجام نیچ مارکتینگ

خب اگر تصمیم تان را گرفته اید و می خواهید به نیچ مارکتینگ بپردازید ، لازم است اقدامات زیر را انجام دهید

1 – مشخص کنید چه کاری می خواهید انجام دهید

چگونگی انجام نیچ مارکتینگ

 

 

ابتدا به صورت کلی زمینه ی فعالیت تان را مشخص کنید ( مثلا پوشاک ) و بعد گوشه ای از این زمینه را در نظر بگیرید ( مثلا لباس مردانه ) .

در انتخاب گوشه ی بازار هدف تان بد نیست دو مورد زیر را در نظر داشته باشید و بعد تصمیم گیری کنید :

  • بودجه و سرمایه تان چقدر است
  • رقبای تان چقدر قوی هستند

هر دو مورد می تواند در انتخاب تان تاثیر گذار باشد

 

2 – مخاطب هدف تان را بشناسید

همانطور که گفتیم وقتی بازار هدف تان مشخص شد ، به احتمال زیاد مخاطب هدف تان هم مشخص می شود

سعی کنید پرسونای مخاطب تان را طراحی کنید و ببینید مخاطب تان بیشتر در چه فضا هایی حضور دارد ؟ اینستاگرام ، تلگرام یا گوگل ؟

 

ایا فضای اینترنت برای نیچ مارکتینگ مناسب است ؟

بسیار . هدف نیچ مارکتینگ رفع نیاز کسانی است که خواسته های خاص دارند و این افراد احتمالا اولین جایی که برای رفع نیاز شان اقدام می کنند فضای اینترنت است

جستجو کردن در اینترنت بسیار راحت تر از گشتن مغازه ها و فروشگاه ها و پرسیدن از اشخاص مختلف است

 

انواع نیچ مارکتینگ چیست ؟

در آخرین بخش از مقاله ی نیچ مارکتینگ ، می خواهیم انواع این شاخه از بازاریابی را به شما معرفی کنیم

  1. نیچ مارکتینگ محلی
  2. نیچ مارکتینگ محصول
  3. نیچ مارکتینگ جنسیتی
  4. نیچ مارکتینگ قیمت

1 – نیچ مارکتینگ محلی چیست

اگر محصول و یا خدمات شما مختص به یک شهر یا منطقه ی خاص باشد ، یعنی مخاطبین هدف تان در آن مکان حضور داشته باشند ، نیچ مارکتینگ محلی انجام دهید

البته این روش نسبت به انواع دیگر نیچ مارکتینگ کمتر استفاده می شود

به طور مثال در شهرستان کوچکی که رستوران های گیاهی ندارد ، شما می توانید با تاسیس همچین رستوران هایی برای سالمندان و کسانی که به سلامتی شان اهمیت می دهند غذای گیاهی تحویل دهید

 

2 – نیچ مارکتینگ محصول چیست

بیشتر مثال هایی که در این مقاله گفتیم از همین نوع می باشد

نیچ مارکتینگ محصول یعنی متمرکز شدن روی کالایی خاص مانند لپ تاب به جای این که روی تمام لوازم دیجیتالی فعالیت کنید

 

3 – نیچ مارکتینگ جنسیتی یعنی چه

نیچ مارکتینگ چیست

شما پس از مشخص کردن گوشه ی بازار تان ، مخاطب هدف تان و ویژگی های مخاطب هدف تان را می شناسید

یکی از همین ویژگی ها جنسیت مخاطبین می باشد

مخاطبین تان زن هستند یا مرد ؟ دانستن همین مورد می تواند استراتژی های بازاریابی تان ، استراتژی محتوای تان و … را تحت تاثیر قرار دهد

البته نیچ مارکتینگ بر اساس جنسیت یک مثال از ویژگی های مخاطبین هدف تان می باشد و شما می توانید بر اساس سن ، مدرک تحصیلی و … اقدام به نیچ مارکتینگ کنید

 

4 – نیچ مارکتینگ بر اساس قیمت

اگر محصولی داشته باشید که قیمت بسیار بالایی داشته باشد ، به طوریکه فقط قشر خاصی از جامعه توان تهیه کردن محصول تان را داشته باشد ، شما نیچ مارکتینگ تان را بر اساس قیمت انجام داده اید

به طور مثال جواهرات تیفانی که هر کسی با درآمد پایین و یا متوسط قادر به تهیه آن نمی باشد

البته نیچ مارکتینگ بر اساس قیمت فقط برای محصولات یا خدمات گران قیمت نمی باشد و ممکن است این اتفاق برای محصولات ارزان قیمت نیز اتفاق بی افتد

نیچ مارکتینگ بر اساس قیمت