وقتی کسب و کاری را راه اندازی می کنید و یا در آن رشد می کنید در ادامه با موانع , چالش‌ها و فرصت‌ها مواجه خواهید شد. نکته مهم اینجاست که چگونه اولویت های خود را مشخص کنید و کدام موضوع را در ابتدا و در انتها انجام بدهید. اگر می خواهید که برای خود چارچوبی دقیق داشته باشید و بدانید تحلیل swot چیست و چه تاثیری دارد تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

آنالیز SWOT همچون نقشه راهی برای به حداکثر رساندن فرصت‌ها و به حداقل رساندن موانع در طول مسیر به شما کمک می کند.

 

تحلیل SWOT چیست ؟

SWOT چیست

 

آنالیز SWOT روشی برای برنامه‌ریزی است که با استفاده از آن نقاط قوت ، نقاط ضعف ، فرصت‌ها و تهدیدهای مسیر را مشخص می کند. روش کار به این صورت است که می توان همزمان هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف را مشخص کرد.

شاید به نظرتان سطح تحلیل بسیار ساده باشد اما این تحلیل به شما امکان ارزیابی های بی طرفانه و واضحی را می دهد.

عملا هر چیزی که نیاز به برنامه‌ریزی استراتژیک داشته باشد ، می‌تواند چارچوب SWOT را داشته باشد. این روش کمک می کند تا از خطا های غیرضروری اجتناب کنید و مسیر را بشناسید.

 

مزایای داشتن SWOT چیست ؟

  • نداشتن نگرانی های بی مورد و استفاده از فرصت های پیش رو
  • تغییر نگرش های تان نسبت به کسب و کار
  • تعریف و مشخص کردن متغیر های اصلی کسب و کارتان
  • راهنمایی دقیق و موثر

اکنون که متوجه شدیم تحلیل swot چیست ، سعی می کنیم روش های تکنیکی این تحلیل را معرفی کنیم.

 

چگونه یک SWOT خوب بنویسیم ؟

چگونه یک تحلیل SWOT بنویسیم

 

چندین مرحله برای ارزیابی کسب‌ وکار شما و اجرای یک آنالیز SWOT استراتژیک وجود دارد :

 

1.یک الگوی تحلیل SWOT دانلود کنید .

سعی کنید در ابتدا با الگو های از پیش تعیین شده پیش بروید و از قالب های آماده و ویرایش شده کمک بگیرید.

 

۲. همه قسمت های خواسته شده را به صورت دقیق پر کنید.

این الگو ها معمولا چهار قسمت مجزا دارند که برای شروع انتخاب خوبی است و در ادامه می توانید متناسب با نیاز های کسب و کارتان آن را تغییر دهید .

 

۳. هدف خود را مشخص کنید .

قبل از تحلیل باید بدانید که چه چیزی را می خواهید ارزیابی کنید. در تحلیل SWOT دقیق باشید تا بهتر به کسب و کار هدف کمک کنید. برای مثال اگر می خواهید که در فضای مجازی شروع به فعالیت کنید باید از استراتژی هایتان باخبر باشید. اگر محصول جدیدی را راه اندازی می کنید باید از موقعیت خود آگاه  باشید. اگر دوست دارید که برند خود را راه اندازی کنید باید مفاهیم اصلی و رقبا را شناسایی کنید. پاسخ همه این مثال ها را می توان با کمک SWOT تحلیل بدست آورد. با مشخص کردن هدف ارزیابی های بهتر و راهکار های عملی بدست می آورید.

 

4. نقاط قوت خود را مشخص کنید .

به هر آنچه که در حال حاضر در آن عالی هستید نقطه قوت می گویند. به عواملی که به نفع شما تمام می شوند و رقبا را شکست می دهند توجه کنید. برای مثال تصور کنید که می خواهید در فضای مجازی فعالیت های خود را استارت بزنید. همین حالا به این نقاط قوت خود فکر کنید و ببینید که چگونه می توانید از آنها به نفع خود استفاده کنید. سپس ، به روندی که انتخاب کردید فکر کنید : آیا موثر و نوآورانه است ؟ آیا ارتباط خوبی بین کسب و کار شما و مشتریان وجود دارد؟ در نهایت , مسیری که پیش بردید را ارزیابی کنید و نقاط قوتی که از آنها استفاده کردید و نتیجه بخش بودند را مشخص کنید.

 

5. نقاط ضعف خود را شناسایی کنید .

به طور مشابه با نقاط قوت تان ، با پاسخ به پرسش موانع رسیدن شما به اهداف تان چه چیز هایی هستند  به نقاط ضعف خود پی ببرید. به این فکر کنید که برتری رقبای شما در  چه مواردی است که شما قادر به انجام آنها نیستید. موانعی که احتمال موفقیت شما را کاهش میدهند شناسایی کنید و سعی در رفع آنها کنید.

بعد از مشخص کردن نقاط ضعف ببینید که کدام حوزه از کسب و کار شما کم ترین سود را دارد. شما برای پی بردن به این موارد می توانید از اطرافیان تان هم کمک بگیرید و حوزه ها را دقیق تر شناسایی کنید.   برای مثال از خودتان بپرسید که اگر مصرف کننده بودم چه چیزی مانع خرید و ارتباط برقرار کردن من با این کسب و کار میشد؟چه مواردی من را از این کسب و کار دور میکند؟ و …

 

6. به فرصت‌های خود توجه کنید .

به محیط کسب و کار دقت کنید و فرصت هایی که سعی در بدست آوردن آنها هستید شناسایی کنید . برای مثال ممکن است که بخواهید که میزان بازدید شما از تبلیغات شبکه های اجتماعی تان بیشتر شود و جذب مخاطب بیشتری داشته باشید. این فرصت ها و هر شانس و فرصت دیگر را در تحلیل SWOT به دقت بررسی کنید . هر هدف و برنامه ای که دارید می تواند یک فرصتی بالقوه در آینده باشد.

 

7. تهدید ها و عوامل نگران کننده را کاهش دهید.

به احتمال زیاد وقتی که در نگرانی و اضطراب هستید لیست خوبی از تهدیدات در ذهنتان دارید. اگر نه , از اطرافیان کمک بگیرید. برای مثال ببینید که اخیرا چه تکنولوژی هایی وارد شدند که با محصول تان در ارتباط هستند؟ چه اتفاقاتی در صنعت رقبا رخ داده که باعث کاهش موفقیت شما شده است؟ و…

نوشتن تهدیدات به شما کمک می‌کند به طور واقعی آن‌ها را ارزیابی کنید. شاید تهدیدات را در خاطر داشته باشید و هر کدام را بشناسید اما مطمئنا از جزئیات خبر ندارید. به عنوان مثال همین حالا یک تهدید بزرگ برای شبکه های اجتماعی تان در فضای مجازی را نام ببرید و بنویسید . سپس با پیدا کردن راه حل دقیق آن را از محدوده تهدید ها بیرون بیاورید.

حال که متوجه شدیم تحلیل SWOT چیست ، برای بهتر متوجه شدن ماجرا و استفاده دقیق تر از تحلیل SWOT با مثالی از اپل همراه باشید و به دقت به موارد اشاره شده توجه کنید.

 

دوره ی آموزش تحقیقات بازار + استراتژی دیجیتال مارکتینگ از پایه تا مقدماتی

 

تحلیل SWOT اپل

تحلیل SWOT اپل

 

نقاط قوت ؛ اپل نقاط قوت زیادی دارد اما با همین سه مورد تحلیل را شروع می کنیم.

  • علامت تجاری شناخته شده
  • قیمت‌های بالا
  • محصولات ابتکاری

بدون شک برند اپل از ارزشمندترین برند های جهان محسوب می‌شود. برندی شناخته شده که می تواند محصولات جدیدی تولید کند و موفقیت بالایی به واسطه برند خود تضمین کند.

توجه داشته باشید که مردم به رغم کیفیت و قیمت به برند توجه بیشتری می کنند و همین نکته مثبتی برای اپل می باشد.

نقاط ضعف ؛ به سه موردی که اشاره شده توجه کنید.

SWOT اپل

 

  • قیمت‌های بالا
  • اکو سیستم بسته
  • عدم آزمایش

با توجه به نقاط قوت قیمت بالا سبب نمی شود که میزان فروش کمی داشته باشند اما نکته منفی آن نداشتن مخاطبانی از طبقات مالی متوسط و پایین است.

اپل همچنین به صورت کاملا انحصاری کار می کند و تمام خدمات و محصولات خود را در فضای خود کنترل می‌کند و این یعنی که همه بار بر دوش کارمندان اپل قرار می‌گیرد .

به علاوه ، کنترل شدید اپل بر اینکه چه کسی محصولاتش را توزیع می‌کند ، دسترسی به بازار را محدود می‌کند .

برند اپل سطح بالایی از پرستیژ را به همراه دارد ، اما این سطح به رسمیت شناختن , اپل را از پذیرفتن ریسک و آزمایش آزادانه با محصولات جدید که ممکن است شکست بخورند ، متوقف می‌کند .

اکنون اجازه دهید نگاهی به فرصت‌های اپل داشته باشیم.

  • گسترش گزینه‌های توزیع
  • ایجاد خطوط جدید محصول
  • پیشرفت تکنولوژیکی

یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های اپل شبکه توزیع آن است . اگر اپل شبکه خود را گسترش داده و کسب و کار افراد ثالث را هم ایجاد کند تا محصولات خود را بفروشند , دسترسی بیشتری به افراد مختلف دارد و از بار مسئولیت کارکنان اصلی کم می کند.

همچنین فرصت‌های زیادی برای تولید محصولات جدید برای اپل وجود دارد . اپل می‌تواند محصولات مقرون به صرفه تری تولید کند تا با جمعیت بیشتری از مخاطبان در ارتباط باشد و صنعت خود را گسترش بدهد.

در نهایت , اپل می‌تواند به پیشرفت فناوری خود ادامه دهد و محصولات جدیدی را تولید کند که هر محصول تا حد امکان ویژگی های منحصر به فردی داشته باشد.-

چه زمانی از SWOT استفاده کنیم

 

تهدید ها ؛ در نهایت به سراغ تهدید ها اپل می رویم.

  • رقابت سخت
  • مسائل قانونی
  • مسائل بین‌المللی

اپل تنها شرکت فناوری نوین در دنیا نیست و با رقابت سنگینی با سامسونگ , گوگل و سایر کمپانی های دنیا دارد. بسیاری از ضعف‌های اپل آزادی آن و رقابت راحتر با رقبا را از آن می گیرد و آنها را در یک اکوسیستم بسته نگه داشته است.

هم چنین تا به حال چندین مورد پیش آمده که محصولات اپل با سامسونگ تداخل پیدا کرده اند و همین  مورد تهدیدی برای هر دو کمپانی بزرگ شده است.

در نهایت , اپل نیاز به بهبود دسترسی خود به سطح بین‌المللی دارد. سهم بازار اپل پایین است در حالی که مثلا در کشوری مثل چین کمپانی های مشابه اپل با چنین مواردی روبه رو نیستند.

 

چه زمانی که از یک تحلیل SWOT استفاده کنید؟

آنالیز SWOT می‌تواند چالش‌ها , فرصت‌ها , نقاط قوت و ضعف را مشخص کند و کمک بزرگی برای رشد کسب و کار باشد. شما می توانید از این تحلیل برای ارزیابی و پیش‌بینی اینکه چگونه یک محصول واحد در بازار عرضه خواهد شد هم استفاده کنید.

تشکر از شما که با مقاله تحلیل SWOT چیست با ما همراه شدید ، امیدوارم که الگوی SWOT تحقیقات بازار و تحلیل کسب‌وکار شما را تکمیل کند و بینش‌ خوبی نسبت به چگونگی بهینه‌سازی محصولات تان آینده ارائه دهد.